Bild laddas
Mixa färger

Näringsämnen i frukt och grönt

Vad har frukter och grönsaker för inverkan på människokroppen? En bra tumregel är att äta frukter, bär och grönsaker av olika sorter och färger, så blir det en nyttig mix. Här kan du läsa mer om olika näringsämnen i frukt och grönt som hjälper kroppen att må som bäst.

  1. Bild laddas

    1. C-vitamin

    C-vitamin motverkar förkylning och infektioner, men det är inte så att du blir friskare om du vräker i dig clementiner. Kroppen kan bara ta upp en viss mängd vitaminer. En stor apelsin eller halv paprika täcker dagsbehovet för en vuxen.

  2. Bild laddas

    2. A-vitamin

    Morötter innehåller karoten som är förstadiet till A-vitamin som behövs för att syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt. Men att man får bättre syn av morötter är bara en myt och där med att huden blir mer brun är en sanning med modifikation; äter du en påse morötter om dagen så kan du eventuellt skönja en liten nyansskillnad.

  3. Bild laddas

    3. Folsyra

    Vet du vad ananas, broccoli och paprika har gemensamt? De innehåller folsyra som bidrar till ett normalt immunsystem. Bidrar även till vävnadstillväxt och normal celldelning. Kvinnor som planerar att bli gravida borde därför få i sig extra folsyra.

  4. Bild laddas

    4. Kostfiber

    Kostfibrer finns bland annat i kål och är fiffiga; de ökar mättnadskänslan så att man inte får lust att småäta stup i kvarten. Men framför allt underlättar de tarmarna att göra sitt jobb

  5. Bild laddas

    5. Kalium

    Svarta vinbär, persilja och torkade dadlar innehåller kalium som bidrar till att sänka blodtrycket.

  6. Bild laddas

    6. Kalcium

    Kalcium håller både skelettet och tänderna starka och finns i så skilda saker som grönkål, mango och ruccola.

  7. Bild laddas

    7. Antioxidanter

    Antioxidanter är mineraler och vitaminer som är viktiga att få i sig eftersom de skyddar kroppen celler. Minnesregel: var inte matrasist, blanda frukt och grönt med olika färger, så får du automatiskt i dig en bra mix!

  8. Bild laddas

    8. Magnesium

    Spenat och andra gröna grönsaker är bra källor till magnesium som bland annat bidrar till normal muskelfunktion och att minska trötthet.

  9. Bild laddas

    9. Järn

    Järn bidrar till att bilda röda blodkroppar och transporterar syre från lungorna ut i kroppen. Järnbrist leder till trötthet och försämrar den fysiska prestationsförmågan. Kiwi är en frukt som är rik på järn.

Du kanske också gillar