Bild laddas
Vi äter med ögonen

Färgglad nyttig mat gör måltiden roligare

Med färgglada grönsaker piffar du enkelt till en färgglös middag. Men naturligt färgglad mat är inte bara en fröjd för ögat. De starka färgerna i frukt, bär och grönsaker avslöjar också en hel del om nyttigheterna de bär på.
Tips! Kolla in våra recept med grönsaker.

Nyttiga färger i frukt och grönt 

Forskning visar att människans hjärna går igång på mat med olika färger och former. Därför kan man säga att den starka färgen i morötter, blåbär och gröna blad helt enkelt är naturens sätt att lura i oss livsviktiga näringsämnen. Vi har pratat med Leif Grönlund, kock i ICA-köket, om vad som egentligen döljer sig bakom det färgglada skalet. 

Mörkgröna grönsaker som spenat, broccoli och ärter är bland annat rika på folat, ett B-vitamin som minskar risken för sjukdomar i hjärtat och blodkärlen. Den röda färgen i tomater, paprika och vattenmelon däremot, kommer från antioxidanten lykopen som enligt forskning kan minska risken för blodpropp och vissa typer av cancer. 

I vissa fall sitter de nyttiga ämnena främst i skalet. I aubergine, röda druvor och bär till exempel, är skalen fulladdade med antioxidanter. Att äta mer bär kan därför medföra en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar hos kvinnor.

”Vi äter med ögonen”

Traditionell svensk husmanskost som stekta köttbullar med brunsås och oskalad potatis blir lätt en ganska dyster syn, och det är där grönsakerna kommer in i bilden. 

För Leif Grönlund handlar matlagning i första hand om smakerna. Enligt honom bör vi fokusera på att kombinera de olika smakerna på rätt sätt och inte slänga upp en omotiverad paprika på tallriken bara för att den är gul.

– För mig är utseendet på maten alltid underordnat smakerna. Men självklart äter man med ögonen också! Vi kan alltid lyfta maten genom att toppa med något som ger struktur, karaktär och färg. Som morötter, röda mangoldskott och små ruccolablad, förklarar Leif.

Enkelt att piffa maten

Leif pekar också på att den färgglada maten inte nödvändigtvis måste innebära udda, och exotiska råvaror utan att man med enkla medel kan piffa till sin matlagning.

– Känner man att ”det här ser inte så roligt ut”, finns det ju jättefina örter man kan jobba med till exempel. Det kommer man väldigt långt på, säger han.    

Du kanske också är intresserad av...

Alkoholfritt

Nyttiga shots till midsommar

Med dessa vitaminspäckade drycker kan du danssa hela natten. Botten upp!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Superfoods med Renée Voltaire

Lär dig mer om dessa nyttiga bär, frukter och grönsaker.
Bild laddas
Mmmh!

Goda nyttiga smoothies

Älskar du goda smoothies? Dessa är både goda OCH nyttiga. Win win!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Få barnen att äta mer grönt

Här är tipsen som får både frukt och grönt att slinka ner – utan mutor och hot.
Bild laddas
Fruktiga desserter

Mer dessert, mindre socker

Desserter och andra godsaker resulterar lätt i sockerchock. Så hur går man från överkant till guldkant? Svaret är frukt! Det ger ofta mer dessert med mindre socker. Alltså nyttigare. Win win!
Bild laddas
Chockerande fakta!

Grönsaker är frukter

Det du hittills trott varit grönsaker, är egentligen frukter. Här listar vi vilka!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Gör din egen müsli och granola

Här listar vi recept som är proppfulla med nötter, fröer, torkad frukt.
Bild laddas
Tips & recept

Enkla tips för att äta mer frukt

Här är våra bästa tips och recept som gör det enkelt att äta mer frukt!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Nyttiga mellanmål som mättar

Lägg det vita brödet åt sidan och ladda med dessa smoothies och mättande bars.
Bild laddas