Bild laddas
Älskade frukost!

Fredrik Paulúns bästa frukosttips

Fredrik Paulún gillar mat och kan mat på ett sätt som vi andra kan dra nytta av. Vi bad honom välja ut fem nyttiga frukostar och så passade vi även på att få hans syn på frukostens betydelse.

Vad ska finnas med i en bra frukost?

– En bra frukost ska ge långsamma kolhydrater så att humöret och skärpan ligger på topp hela förmiddagen. Dessutom kommer du att göra smartare lunchval när du inte är vrålhungrig som man lätt blir efter en frukost med snabba kolhydrater. Sen ska frukosten också innehålla protein och fett för att bli helt komplett och ett bra exempel på detta är havregrynsgröt och kokt ägg eller fruktsallad med cottage cheese.

Vad är det sämsta du kan äta till frukost?

– Eftersom man ofta äter samma frukost varje dag blir det en hälsomässig katastrof över tid om man äter något med mycket raffinerat socker som till exempel sockerflingor eller vitt bröd med marmelad. Du ska istället se till att dagens nyttigaste mål är just frukost eftersom det målet återkommer varje morgon resten av ditt liv. Se till att få i dig mycket antioxidanter från frukt, bär och grönsaker för att lägga en bra grund.

Nu säger man ju att frukost inte är det viktigaste målet på dagen, vad tycker du om det?

– Jag håller inte med om det. Frukosten sätter ribban för hela dagen och äter man till exempel för lite till frukost äter man för mycket och fel saker senare på dagen. De som hoppar över frukosten väger i genomsnitt således ofta mer än andra plus att hen har sämre hälsovärden när det kommer till blodsocker och blodfetter. Eftersom vi också äter samma sorts frukost varje dag blir det berg av socker och tomma kalorier om man väljer fel, och samtidigt massor av nyttiga fettsyror, uppbyggande proteiner, skyddande antioxidanter, viktiga vitaminer och välgörande mineraler om man konsekvent äter nyttig frukost.

Hur ska man tänka kring kaffet?

–  Kaffe är hälsokost så länge man inte överkonsumerar det! Ett par koppar om dagen sänker risken för diabetes typ 2, vissa cancerformer, depression, viktuppgång och demens. Att dricka en kopp kaffe till frukosten kommer att ge lägre blodsockersvar efter måltiden, något som både är bra för hälsan och samtidigt hjälper dig att hålla skärpan och aptiten.

Fredrik Paulún väljer 5 frukostar:

  1. 1. Chiapudding med sweetie och rostade mandlar

    21
    3

    Ett riktigt läckert veganskt recept med proteinrika chiafrön, som också är packade med protein och omega-3.

    Chiapudding med sweetie och rostade mandlar
  2. 2. Smoothie med avokado och hallon

    49
    2

    För den som inte har så god aptit på morgonen är detta räddningen. Antioxidantrika frukter och bär kombineras med avokado som ger nyttiga enkelomättade fetter.

    Smoothie med avokado och hallon
  3. 3. Supersnabb omelett i mikron

    140
    3

    För dig med god aptit men lite tid är denna omelett en hit. En sann proteinboost som blir näringsmässigt ännu mer komplett med en frukt eller ett glas juice.

    Supersnabb omelett i mikron
  4. 4. Gröt med morotsjuice och lingon

    30
    4

    Om du är typen som gillar gröt till frukost men känner att du behöver variation är detta receptet för dig. Morotsjuicen ger massor av antioxidanter av typen karotenoider och havregryn är naturligt fullkorn med hög fiberhalt.

    Gröt med morotsjuice och lingon
  5. 5. Rostad müsli med kokos och nötter

    170
    15

    Detta recept har väldigt nyttig sammansättning med hög andel fullkorn och nyttiga fetter från nötter och frön. För den som vill eliminera det raffinerade sockret helt kan man byta vaniljsocker mot vaniljpulver.

    Rostad müsli med kokos och nötter
Frukost

5 nyttiga frukostar

Vi har listat 5 nyttiga frukostrecept som du enkelt snor ihop hemma i köket!
Bild laddas
God start på dagen!

Nyttiga frukostar - recept att starta dagen med

Frukosten är värd din tid och kärlek. Här är nio härliga och nyttiga frukostrecept
Bild laddas
Pannkaksfavoriter

Nyttiga pannkakor

Våra bästa recept på nyttiga pannkakor
Bild laddas
Bästa starten på dagen

Proteinrika frukostfavoriter

Här listar vi 7 frukostrecept rika på protein - till hela veckan.
Bild laddas
Boosta dig!

Kärnor och fröer att boosta dig med

Här reder vi ut hälsoegenskaperna och hur du kan använda våra populäraste kärnor och frön.
Bild laddas
Gött med gröt

Hotta upp gröten med dessa tips

Från klassisk kanel till trendiga chiafrön – här är knepen som hottar till grynen!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Gör din egen müsli och granola

Här listar vi recept som är proppfulla med nötter, fröer, torkad frukt.
Bild laddas
Fakta och tips!

Därför är chiafrön nyttiga

Vad är egentligen grejen med chiafrön? Är de så nyttiga som det sägs?
Bild laddas
Aaaah!

Vi tipsar om den bästa frukosten

Få en skön start på helgen med en frukost på Banana bread, bakad gröt och pocherade ägg.
Bild laddas