Bild laddas
God start på dagen!

Nyttiga frukostar

Don’t put the breakfast in the corner. Frukosten är värd din tid, kärlek och omsorg. Så starta dagen rätt med att svänga ihop lite goda nyttigheter – här är nio härliga och nyttiga frukostrecept!

Nyttiga och smarriga frukostrecept

Vad sägs om en frukostbowl med hallon och grapefrukt eller en toast med grapefrukt, kvarg och apelsinmarmelad? Här är recepten för dig som vill starta dagen med en nyttig och riktigt god frukost!

  1. 1. Grapefruktsmoothie

    19
    4
    Smoothie med grapefrukt är perfekt som ett fräscht mellanmål eller till frukost. Härligt vacker färg och smak får smoothien av jordgubbar och den röda grapefrukten. Bananen bidrar med perfekt sötma.
    Grapefruktsmoothie
  2. 2. Smoothie bowl green banana

    12
    1
    Vill du äta något i samband med träningspasset? Då kan vi rekommendera denna proteinrika smoothie bowl! Kvarg, ägg, spenat och avokado är några av ingredienserna.
    Smoothie bowl green banana
  3. 3. Frukosttoast med grapefrukt

    4
    0
    Visst är det gott med gurka men varför inte prova fräsch grapefrukt som pålägg. Här tipsar vi om en härlig frukostmacka som toppas med sojabaserad kvarg, apelsinmarmelad, grapefrukt och olika frön.
    Frukosttoast med grapefrukt
  4. 4. Frukostbowl med yoghurt och grapefrukt

    8
    1
    Perfekt start på dagen ger denna härliga tallrik med en mix av yoghurt, söt röd grapefrukt, hallon och bananer. Toppa med något du verkligen gillar, kanske kokosflakes och mer hallon.
    Frukostbowl med yoghurt och grapefrukt
  5. 5. Overnight oats med hallon

    31
    0
    En snabblagad gröt men underbar smak av hallon – vem skulle kunna tacka nej till det? Superenkelt att förbereda kvällen innan. Toppa med hackade hasselnötter och eventuellt lite hallonpulver innan servering.
    Overnight oats med hallon
  6. 6. Frukostbowl med havregryn grapefrukt och banan

    11
    5
    Denna frukostbowl med mättande havregryn, banan och fruktdryck passar lika bra till frukost som mellanmål. Toppa med torkade äpplen, nötter och honung.
    Frukostbowl med havregryn grapefrukt och banan
  7. 7. Röd energikick med grape och jordgubbar

    13
    3
    En uppiggande juice ger dig en garanterat god start på dagen. Här en frisk och skönt besk juice som får smak av grapefrukt, äpple, lime, jordgubbar och mynta. Har du ingen råsaftcentrifug kan du göra den i en mixer.
    Röd energikick med grape och jordgubbar
  8. 8. Karamelliserad grapefrukt

    7
    0
    Extra lyxigt blir det när grapefrukt gratineras i ugnen med honung, smör och lite ingefära. Den karamelliserade grapefrukten är perfekt att servera vid en god frukost eller som en lite nyttigare dessert.
    Karamelliserad grapefrukt
  9. 9. Smoothie med avokado, ananas, äpple och ingefära

    2
    1
    En fräsch smoothie som görs på krämig avokado, banan och fruktdryck med smak av ananas, äpple och ingefära. Mixa med myntablad för extra god och frisk smak.
    Smoothie med avokado, ananas, äpple och ingefära

Tips för dig som gillar smörgås till frukost 

Matcirkeln är en modell som Livsmedelsverket tagit fram för att tydliggöra vilka livsmedel man bör äta varje dag för att få i sig en bra variation av näringsämnen.

Vad du lägger på eller vad du har till mackan är nyckeln för en bra start på dagen. Hitta inspiration till en god och hälsosam frukost här!

  1. Bild laddas

    1. Matfettet på mackan

    Välj matfett som till största delen består av en blandning av vegetabiliska oljor, som raps-, linfrö- och solrosolja. Olja innehåller mycket omättat fett som vi ska äta mer av som en del av en hälsosam kost, och som hjälper dig att bibehålla en normal kolesterolnivå. Nyckelhålet på förpackningen är en bra hjälp att hitta matfett med en bra fettbalans. Oljebaserat matfett är dessutom mer hållbart för miljön än animaliskt baserade matfetter.

  2. Bild laddas

    2. Frukter och bär

    Strössla bär på yoghurten eller lägg skivad grapefrukt på mackan.
    Frukter och bär innehåller rikligt med kostfibrer och vitaminer. Färgerna kommer från antioxidanter, skyddande ämnen som är bra för hälsan. Välj gärna svenska frukter och bär efter säsong!

  3. Bild laddas

    3. Grönsaker

    Toppa frukostmackan med rikligt med grönsaker så får du i dig fibrer och vitaminer.
    Färsk spenat, paprika eller skivad avokado är gott och nyttigt. Grönsaker är rika på kostfibrer som har positiva effekter på kroppen, håller igång magen och kan hjälpa till att hålla vikten.

  4. Bild laddas

    4. Flingor och gryn

    Välj fullkornsprodukter till frukosten så får du i dig kostfibrer, järn, folat, antioxidanter och andra skyddande ämnen. Eftersom kostfibrer mättar bra kan produkter med fullkorn hjälpa till att hålla vikten. Spannmålsbaserade livsmedel som bröd och gryn är dessutom miljö- och klimatsmarta val.

  5. Bild laddas

    5. Mjölk och ost

    Både mjölk och ost innehåller många vitaminer och mineraler som till exempel kalcium som behövs för skelettet och tänderna. 1 dl mjölk motsvarar ungefär lika mycket kalcium som en skiva ost. Magrare varianter av ost, mjölk och yoghurt innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som fetare varianter, men mindre fett. Välj gärna osötade varianter av yoghurt och smaksätt själv med bär och honung.

  6. Bild laddas

    6. Rotfrukter

    Kanske inte det första man tänker på när man tänker på frukost men varför inte skära en morot i stavar kvällen innan och knapra i dig tillsammans med frukosten. Gott och bra för magen.

  7. Bild laddas

    7. Ägg, kött (och fisk)

    Kött, ägg och fisk är näringstäta livsmedel som är rika på vitaminer, mineraler och protein. Ägg är en bra källa till jod, selen och samtliga fettlösliga vitaminer. Kött och fisk är de livsmedel som har störst klimatpåverkan så välj gärna livsmedel som är växtbaserade så som till exempel grönsaker, bönor, linser och ärter, soja eller havre istället.

Frossa i bär

Nyttiga recept med blåbär

Här är våra favoritrecept! med blåbär.
Bild laddas
Pannkaksfavoriter

Nyttiga pannkakor

Våra bästa recept på nyttiga pannkakor
Bild laddas
Primördags!

Nyttigare sparrisrecept

Nu är det sparrissäsong så kavla upp ärmarna och sätt igång att laga dessa läckra recept
Bild laddas
Må bra med frukt & grönt

Gör 5 vardagsrätter nyttigare

Vi har boostat favoritrecept med extra frukt och grönt. Det är enkelt att äta mer nyttigt!
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Nyttigare vardag

Superfoods med Renée Voltaire

Lär dig mer om dessa nyttiga bär, frukter och grönsaker.
Bild laddas
Mmmh!

Goda nyttiga smoothies

Älskar du goda smoothies? Dessa är både goda OCH nyttiga. Win win!
Bild laddas
Chockerande fakta!

Grönsaker är frukter

Det du hittills trott varit grönsaker, är egentligen frukter. Här listar vi vilka!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Gör din egen müsli och granola

Här listar vi recept som är proppfulla med nötter, fröer, torkad frukt.
Bild laddas