Bild laddas
God start på dagen!

Nyttiga frukostar

Don’t put the breakfast in the corner. Frukosten är värd din tid, kärlek och omsorg. Så duka fint, tänd ett par ljus och sväng ihop lite goda nyttigheter – här är nio härliga och nyttiga recept!

  1. 1. Rosa mandelsmoothie

    5
    1
    En oskyldigt rosa smoothie, men som innehåller mer smak och växtbaserade nyttigheter än du tror! Bas av osötad mandeldryck och fullproppad med söta jordgubbar, blåbär, hallon, basilika och fräschör från mynta. Slurp!
    Rosa mandelsmoothie
  2. 2. Toast med röda bär och kiwi

    3
    0
    Boosta energin med en härlig frukosttoast. Här byter vi ut den traditionella marmeladen mot gelé på röda bär och färsk kiwi. Istället för smör brer vi mackan med ett växtbaserat alternativ till naturell yoghurt eller kvarg. En god start på dagen helt enkelt!
    Toast med röda bär och kiwi
  3. 3. Avokadoglass med spenat

    23
    1
    Glass till frukost? Varför inte! Satsa på en ”nice cream”, alltså en hälsosam glassvariant med frysta bananer som bas. Här bidrar även avokado och mango med krämighet och extra hälsonytta. Några nävar färsk spenat ger snygg färg och fina vitaminer därtill.
    Avokadoglass med spenat
  4. 4. Havregrynsgröt med äpple och björnbär

    5
    0
    Att tillreda havregrynsgröt med havredryck gör gröten extra krämig och god. Servera med äpple, björnbär och pistagenötter och du har en härlig frukost full med nyttigheter på nolltid.
    Havregrynsgröt med äpple och björnbär
  5. 5. Grön smoothie med kiwi, valnötter och spenat

    16
    0
    En härligt grön smoothie fullproppad med nyttigheter som valnötter, kiwi, spenat och osötad sojadryck. Perfekt uppiggande start på dagen!
    Grön smoothie med kiwi, valnötter och spenat
  6. 6. Hallon- och jordgubbsglass

    22
    3
    Lätt beroendeframkallande ”nice cream” med mycket sommarkänsla i både smak, färg och svalkande effekt. Basen är fryst banan, frysta hallon och jordgubbar, som snabbt mixas ihop till en glassliknande konsistens. Hugg in direkt – den är bäst nygjord.
    Hallon- och jordgubbsglass
  7. 7. Green salad smoothie

    15
    2
    Vad sägs om en grön sallad i ett snyggt glas att dricka med sugrör? Mixa bara mandelmjölk, romansallad, avokado och dadlar. Busenkelt och så himla gott och nyttigt!
    Green salad smoothie
  8. 8. Jordgubbsfras

    4
    0
    Bjud dig själv, nära och kära på en smak av sommar till frukost. Frasiga flingor blir extra goda när de serveras med rikligt med jordgubbar och sojadryck. Vill du lyxa till det lite extra strör du choklad på toppen.
    Jordgubbsfras
  9. 9. Chiapudding

    169
    24
    Chia är ett fiber- och omega-3-rikt trendfrö från Mexiko som passar utmärkt att berika en gröt, müsli eller bröd med. Eller som här, i en krämig mellanmålspudding med mango, banan, hallon, nötter och en klick yoghurt.
    Chiapudding

Tips för dig som gillar smörgås till frukost 

Matcirkeln är en modell som Livsmedelsverket tagit fram för att tydliggöra vilka livsmedel man bör äta varje dag för att få i sig en bra variation av näringsämnen.

Vad du lägger på eller vad du har till mackan är nyckeln för en bra start på dagen. Hitta inspiration till en god och hälsosam frukost här!

  1. Bild laddas

    1. Matfettet på mackan

    Välj matfett som till största delen består av en blandning av vegetabiliska oljor, som raps-, linfrö- och solrosolja. Olja innehåller mycket omättat fett som vi ska äta mer av som en del av en hälsosam kost, och som hjälper dig att bibehålla en normal kolesterolnivå. Nyckelhålet på förpackningen är en bra hjälp att hitta matfett med en bra fettbalans. Oljebaserat matfett är dessutom mer hållbart för miljön än animaliskt baserade matfetter.

  2. Bild laddas

    2. Frukter och bär

    Strössla bär på yoghurten eller lägg skivade jordgubbar på mackan.
    Frukter och bär innehåller rikligt med kostfibrer och vitaminer. Färgerna kommer från antioxidanter, skyddande ämnen som är bra för hälsan. Välj gärna svenska frukter och bär efter säsong så vet du att de inte har transporterats långväga med flyg.

  3. Bild laddas

    3. Grönsaker

    Toppa frukostmackan med rikligt med grönsaker så får du i dig fibrer och vitaminer.
    Färsk spenat paprika eller skivad avokado är gott och nyttigt. Grönsaker är rika på kostfibrer som har positiva effekter på kroppen, håller igång magen och kan hjälpa till att hålla vikten.

  4. Bild laddas

    4. Flingor och gryn

    Välj fullkornsprodukter till frukosten så får du i dig kostfibrer, järn, folat, antioxidanter och andra skyddande ämnen. Eftersom kostfibrer mättar bra kan produkter med fullkorn hjälpa till att hålla vikten. Spannmålsbaserade livsmedel som bröd och gryn är dessutom miljö- och klimatsmarta val.

  5. Bild laddas

    5. Mjölk och ost

    Både mjölk och ost innehåller många vitaminer och mineraler som till exempel kalcium som behövs för skelettet och tänderna. 1 dl mjölk motsvarar ungefär lika mycket kalcium som en skiva ost. Magrare varianter av ost, mjölk och yoghurt innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som fetare varianter, men mindre fett. Välj gärna osötade varianter av yoghurt och smaksätt själv med bär och honung.

  6. Bild laddas

    6. Rotfrukter

    Kanske inte det första man tänker på när man tänker på frukost men varför inte skära en morot i stavar kvällen innan och knapra i dig tillsammans med frukosten. Gott och bra för magen.

  7. Bild laddas

    7. Ägg, kött (och fisk)

    Kött, ägg och fisk är näringstäta livsmedel som är rika på vitaminer, mineraler och protein. Ägg är en bra källa till jod, selen och samtliga fettlösliga vitaminer. Kött och fisk är de livsmedel som har störst klimatpåverkan så välj gärna livsmedel som är växtbaserade så som till exempel grönsaker, bönor, linser och ärter, soja eller havre istället.