Stammis på ICA
Här beskriver vi hur ICA behandlar dina personuppgifter när du är stammis hos oss. Det innefattar att vi beskriver hur vi använder dina personuppgifter både för att hantera ditt engagemang inom Stammis, när du handlar hos oss eller använder våra digitala kanaler.
Varifrån samlar vi in personuppgifter?
Vi samlar in och behandlar personuppgifter som du själv lämnar till oss. Insamlingen kan ske när du interagerar med oss och t.ex. ansöker om att bli stammis, kontaktar vår kundservice, genomför ett köp eller använder våra digitala kanaler. Vid interaktionen lämnar du viss information som vi behöver vid respektive behandling.
Om du genomför ett köp i en av våra butiker och identifierar dig som stammis i kassan samlar ICA Sverige in din köphistorik från ICA-butiken. Det gör vi för att du ska kunna samla stammispoäng och få personliga erbjudanden baserat på vad du handlar.
När du använder självscanning eller handlar mat på ica.se samlar ICA-butiken in uppgifter från ICA Sverige för att kunna hantera ditt köp.
Vi samarbetar ofta med övriga ICA-bolag, t.ex. Apotek Hjärtat, ICA Banken, ICA Försäkring och Gaston Husdjur, och samlar därför in personuppgifter från dem. Vi gör detta för att alltid ha dina aktuella uppgifter, men även för att du ska kunna få personliga erbjudanden baserade på ditt kundengagemang hos de andra ICA-bolagen. Vi använder även dina personuppgifter för att kunna genomföra kundanalyser.
Om du är medlem i Klubb Hjärtat så får du gemensam bonus från ICA och Apotek Hjärtat. För att kunna beräkna din sammanlagda bonus får vi information kring insamlade stammispoäng från Apotek Hjärtat.
Om du är kund hos Gaston Husdjur och meddelar att du är Stammis så får vi information om dina köp för att kunna beräkna och administrera din bonus.
Vi stämmer regelbundet av ditt personnummer mot offentliga register för att se till att dina personuppgifter är kompletta och uppdaterade.
Med hjälp av externa informationstjänster kompletterar vi även de uppgifter vi har sparade om dig. Det gör vi för att kunna ge dig personlig och relevant information samt för att kunna genomföra kundanalyser.
Vi har samarbetspartners som ger dig som är stammis på ICA erbjudanden, rabatter och möjlighet att samla bonus. För att kunna följa upp erbjudanden som stammisar har utnyttjat, samlar vi in personuppgifter från våra samarbetspartners.
Vi behandlar dina personuppgifter för att:
Hantera kundförhållandet
ICA Sverige behandlar dina uppgifter i ett medlemsregister där vi håller dem uppdaterade och säkra.
ICA Sverige behandlar dina personuppgifter för att hantera kundförhållandet på bästa sätt. Det innebär främst att vi sparar dina uppgifter i vårt kundregister, kommunicerar med dig, ser till att dina uppgifter är korrekta och uppdaterade, samt hanterar ditt stammiskonto på ica.se och i våra appar.
Kategorier av personuppgifter:
- Hushållsuppgifter (I)
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer (I)
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter (I)
- Kundstatus (I)
- Medlemskapsuppgifter (I)
Laglig grund: Uppfyllande av avtal
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under kundförhållandet för detta syfte.
Personuppgiftskategorier markerade med (I) kan komma att delas från ICA Sverige till andra ICA-bolag, exempelvis Apotek Hjärtat eller ICA Banken med den lagliga grunden uppfyllande av avtal
Hantera det gemensamma kundregistret
Om du som medlem även är/blir kund hos andra ICA-bolag har vi ett gemensamt kundregister med Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring. Personuppgiftsansvaret för att hantera detta kundregister är därför gemensamt mellan ICA Sverige, Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring. Vi delar inte uppgifter mellan bolagen om vilket bolag du är medlem/kund i.
Om du som medlem även är/blir kund hos andra ICA-bolag har vi ett gemensamt kundregister med Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring. Personuppgiftsansvaret för att hantera detta kundregister är därför gemensamt mellan ICA Sverige, Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring. Vi delar inte uppgifter mellan bolagen om vilket bolag du är medlem/kund i.
För att kunna upprätthålla kundregistret gör vi följande personuppgiftsbehandlingar:
- Kontrollera om du som medlem även är kund hos andra ICA-bolag
- Uppdatering av medlemsuppgifter/kunduppgifter
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kontaktuppgifter*
- Kundstatus
Laglig grund: Uppfyllande av avtal
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras så länge du är medlem
Kontaktuppgifter* - din e-postadress är gemensam i kundregistret för ICA Sverige, ICA Banken och ICA Försäkring
Hantera köp av vara och tjänst
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter när du genomför ett köp.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter när du genomför ett köp. Dina uppgifter behandlas främst för att hantera din betalning, beställningar och, om du har handlat på ICA.se, för att skicka orderbekräftelse och leverera din beställning.
För att kunna hantera köp behöver din ICA-butik göra följande behandlingar:
- Registrera varor
- Hantera betalning, inklusive hantering av kreditköp
- Kontroll av att du uppfyller åldersgräns vid köp av vissa varor
- Skicka orderbekräftelse (vid köp genom e-handel)
- Kommunicera med dig (vid köp genom e-handel)
- Leverera beställning (vid köp genom e-handel)
- Hantera reklamationer, returer och ångerrätt
- Hantera beställningar (t ex catering)
Kategorier av personuppgifter:
- Erbjudanden
- Butiksuppgifter (B) (L) (K)
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer (B)
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter (B)
- Kortuppgifter
- Köpinformation (L) (K)
- Order- och leveransuppgifter (B)
- Prenumerationsuppgifter
Laglig grund: Uppfyllande av avtal, eller berättigat intresse om du är företagskund. Om du är företagskund kommer ICA-butiken att behandla dina personuppgifter för att ICA-butiken ska kunna tillgodose sitt och företagets berättigade intresse av att uppfylla köpeavtalet med företaget.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras till dess att köpet genomförts, inklusive leverans och betalning, samt för en tid om 36 månader därefter för att hantera eventuella reklamations- och garantiärenden eller den längre tid därefter som är nödvändig för att hantera ärendet.
Om du är företagskund bevaras dina personuppgifter till dess att köpet genomförts, inklusive leverans och betalning.
Personuppgiftskategorier markerade med (B) kan komma att delas till betaltjänstleverantörer och speditörer med den lagliga grunden uppfyllande av avtal. Personnummer delas inte med speditörer.
Personuppgiftskategorier markerade med (L) kan komma att delas till lotterier och spelbolag med den lagliga grunden uppfyllande av avtal, eller berättigat intresse om du är företagskund.
Personuppgiftskategorier markerade med (K) kan komma att delas till kort- och presentkortsleverantörer med den lagliga grunden uppfyllande av avtal, eller berättigat intresse om du är företagskund.
Kommunikation och erbjudanden
ICA Sverige vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Vi hanterar därför dina uppgifter för att göra personliga utskick och erbjudanden samt anpassa innehållet i digitala kanaler som på ica.se och i våra appar. Så använder vi profilering för att generera kommunikation och erbjudanden.
Din ICA-butik kan behandla dina uppgifter i syfte att kommunicera med dig och lämna erbjudanden genom utskick, på sina webbplatser och i sociala medier.
ICA Sverige vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi dina uppgifter för att kommunicera personlig och relevant information, samt ge dig erbjudanden om våra ICA-butikers, andra ICA-bolags samt samarbetspartners varor och tjänster i olika kanaler.
Vi hanterar dina uppgifter för att göra personliga utskick och erbjudanden samt anpassa innehållet i digitala kanaler som på ICA.se och i våra appar.
För att kunna kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig analyserar vi de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt. Vi sorterar t.ex. in kunder i olika grupperingar baserat bland annat på vad de handlar, läs mer om ICAs profilering här. Det innebär att olika kunder kan få olika erbjudanden baserat på individuella eller grupperade analyser. Av samma anledning analyserar vi även bland annat dina intressen, preferenser, köpmönster, köpkraft och köpbeteende och interaktioner med ICA.
Om du väljer att dela din platsinformation med oss, t.ex. när du använder någon av våra appar, kan vi även analysera den informationen för att ge dig mer relevanta erbjudanden. Vissa analyser genomförs automatiskt.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Bonusuppgifter (I)
- Butiksuppgifter
- Demografiska uppgifter
- Erbjudanden (B)
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter (B) (I)
- Kontaktuppgifter (B) (I)
- Kontouppgifter
- Kortuppgifter
- Kundsegment
- Kundstatus
- Kundtyp
- Kundval
- Köpinformation (I)
- Medlemskapsuppgifter (B)
- Order- och leveransuppgifter
- Platsinformation
- Prenumerationsuppgifter
- Transaktionsuppgifter
Laglig grund: Uppfyllande av avtal. För placering och läsning av cookies använder vi den lagliga grunden samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar för detta här.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under kundförhållandet för detta syfte med undantag för uppgifter om köpinformation som bevaras under en period om 27 månader räknat från tidpunkten för det senaste inköpet för detta syfte, samt för en tid om en (1) månad därefter av tekniska skäl.
Personuppgiftskategorier markerade med (B) kan komma att delas från ICA Sverige till ICA-butiker med den lagliga grunden uppfyllande av avtal.
Personuppgiftskategorier markerade med (I) kan komma att delas från ICA Sverige till andra ICA-bolag, exempelvis Apotek Hjärtat eller ICA Banken med den lagliga grunden berättigat intresse
Din ICA-butik kan behandla dina uppgifter i syfte att kommunicera med dig och lämna erbjudanden genom utskick, på sina webbplatser och i sociala medier. För samma syfte kan din ICA-butik behandla dina personuppgifter för att anpassa innehållet i sina digitala kanaler.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Identitetsuppgifter
- Kontaktuppgifter
- Prenumerationsuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose berörda ICA-butikers och ICA Sveriges berättigade intresse av att kommunicera med dig och lämna erbjudanden
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras till dess att du avregistrerar dig från ett utskick du har registrerat dig för. Uppgifter som samlas in i samband med användning av digitala tjänster bevaras för detta syfte under den tid du använder tjänsterna.
Tillhandahålla relevanta och personligt anpassade annonser i våra digitala kanaler
Vi behandlar dina personuppgifter för att skapa relevanta och personligt anpassade annonser till dig i våra digitala kanaler. Detta gör vi tillsammans med våra annonsörer för att kommunicera och annonsera så relevanta produkter och varumärken för dig som möjligt.
Vi behandlar dina personuppgifter för att skapa relevanta och personligt anpassade annonser till dig i våra digitala kanaler. Detta gör vi tillsammans med våra utvalda annonsörer för att kommunicera och annonsera så relevanta produkter och varumärken för dig som möjligt. Dina personuppgifter kan exempelvis användas för att bättre förstå vilka produktkategorier som kan vara relevanta för dig baserat på hur du handlar, eller för att rikta annonser till särskilda målgrupper du kan ingå i.
För att kunna visa dig personligt anpassade annonser i våra digitala kanaler gör vi följande personuppgiftsbehandlingar:
- Skapar en kundprofil kopplad till dig, och baserat på denna visar dig personligt anpassade annonser i våra digitala kanaler,
- mäter, utvärderar och följer upp effekten av annonser på aggregerad nivå (exempelvis antalet visade annonser och annonsklick)
- aggregerade uppgifter utan koppling till dig som individ används även för att anpassa framtida annonser och för att förbättra annonseringstjänsten.
Du hittar mer information om hur annonsering fungerar på ICA här
Personuppgiftsansvar
ICA Sverige AB är tillsammans med utvalda annonsörer övergripande gemensamt ansvariga för att tillhandahålla relevanta och personligt anpassade annonser i ICA Sveriges digitala kanaler.
För vissa aktiviteter, så som bearbetning av data för att skapa en kundprofil för dig som kund, är enbart ICA Sverige personuppgiftsansvarig.
Dina personuppgifter kommer aldrig att vara tillgängliga för annonsörer i ett format där du som kund kan identifieras, utan kommer enbart att vara synliga för annonsörer på en övergripande, sammanfattad nivå.
Du kan läsa mer om vilka annonsörer ICA Sverige har ett gemensamt personuppgiftsansvar med, samt hur det gemensamma ansvaret fungerar här.
ICA är även tillsammans med Google gemensamt personuppgiftsansvariga enbart för insamling samt vidarebefordran av data som samlas in i samband med att cookies används för att visa annonser, från de digitala kanaler där annonser förekommer. Därefter är Google självständigt personuppgiftsansvariga för den efterföljande behandlingen av de insamlade personuppgifterna.
Se ica.se/dataskydd/cookies för mer information om hur informationsinsamling genom cookies sker.
Kategorier av personuppgifter:
Om du har samtyckt till kakor för marknadsföringsändamål
- Identitetsuppgifter (kundID)
- Användargenererad information (T.ex. klick, sidvisningar)*
- Köpinformation (köpta produkter i e-handel, butik, belopp på köp)
Om du även lämnat ett separat samtycke för personligt anpassade annonser baserat på din stammisdata kommer, utöver ovan angivna kategorier, även följande kategorier att behandlas:
- Kontaktuppgifter (postkod, ort)
- Demografiska uppgifter (T.ex. kön och ålder)
- Kundsegment (T.ex. om du köper mycket vegetariskt, hur ofta du handlar på ICA)
- Köpinformation (köpta produkter i butik, belopp på köp, frekvens)
*Användargenererad information samlas endast in om du samtycker till marknadsföringskakor.
Laglig grund: Samtycke. Du kan enkelt ändra ditt samtycke när som helst under dina samtyckespreferenser här. Du kan givetvis även alltid kontakta kundtjänst.
För att vi ska kunna visa dig personligt anpassade annonser behöver du även ha samtyckt till placeringen av marknadsföringskakor. Dessa inställningar kan du ändra här.
Bevarandetid: Ditt samtycke är giltigt under tiden du är stammis. Kundprofiler som skapats kopplat till dig, eller annan data som samlats in för detta ändamål tas bort om du inte varit inloggad i någon av våra digitala kanaler under 13 månader eller om du återkallar ditt samtycke.
Mottagare
- Google biträder ICA för ändamålet ”tillhandahålla relevanta och personligt anpassade annonser i våra digitala kanaler”
- Google samlar även in och bearbetar dina personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Google kommer därmed bland annat att behandla dina personuppgifter för att motverka bedrägerier samt löpande testa och förbättra sin annonseringstjänst. Du kan läsa mer om hur Google som personuppgiftsansvarig behandlar dina personuppgifter här: https://policies.google.com/technologies/partner-sites
Tredjelandsöverföring
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. När dina uppgifter behandlas utanför EU (i ett så kallat tredje land), t.ex. av någon av våra tjänsteleverantörer, säkerställer vi alltid att det finns tillräckliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder på plats så att mottagarna behandlar uppgifterna på ett säkert sätt.
ICA Sverige använder Google som personuppgiftsbiträde för att kunna tillhandahålla personligt anpassade annonser, där Google behöver behandla dina uppgifter för att kunna leverera lösningen för detta.
När ICA överför dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES använder vi oss antingen av standardavtalsklausuler eller beslut om adekvat skyddsnivå som överföringsmekanism och i enstaka fall kan ett av ICAs personuppgiftsbiträden överföra personuppgifter till ett underbiträde med stöd av bindande företagsbestämmelser (BCR). Länder med beslut om adekvat skyddsnivå hittar du här och standardavtalsklausulerna utfärdade av Europeiska Kommissionen hittar du här.
Skapa och kommunicera personligt anpassad information
För att kunna ge dig som Stammis så bra och relevant kundupplevelse som möjligt vill ICA Sverige kunna skapa och kommunicera personligt anpassad information.
ICA Sverige vill kunna ge dig som Stammis en så bra och relevant kundupplevelse som möjligt genom att skapa och kommunicera personligt anpassad information till dig. Dina uppgifter kommer att användas för att möjliggöra en mer anpassad och relevant kommunikation i form av sammanställningar och statistik över din relation med ICA, exempelvis hur mycket du har sparat genom olika erbjudanden under en tidsperiod eller hur mycket du har handlat av en viss vara.
Informationen kommer att sammanställas på kontonivå vilket betyder att stammiskonton som kopplats ihop får en gemensam sammanställning och kommuniceras till respektive person i hushållet. Efterföljande analys görs inom ändamålet ”Genomföra kundanalyser
”.
För att kunna skapa och kommunicera personligt anpassad information gör vi följande behandlingar:
- Skapa personlig information
- Kommunicera ut information
- Tillgängliggöra information i digitala kanaler
Kategorier av personuppgifter
- Användargenererade uppgifter
- Bonusuppgifter
- Butiksuppgifter
- Erbjudanden
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter
- Kontaktuppgifter
- Kundstatus
- Kundtyp
- Kundval
- Köpinformation
- Medlemskapsuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kunna skapa och kommunicera personligt anpassad information till våra stammisar.
Bevarandetid: Uppgifter för att skapa och kommunicera anpassad kommunikation sparas under en period om 14 månader räknat från tidpunkten för det senaste inköpet för detta syfte, samt för en tid om en (1) månad därefter av tekniska skäl. Sammanställningar bevaras i 6 månader efter framtagande.
Personligt anpassade rekommendationer för att hjälpa dig att göra mer hållbara och hälsosamma val
ICA Sverige hanterar dina uppgifter för att göra samt anpassa substitutprodukt-rekommendationer i digitala kanaler som på ICA.se.
ICA Sverige behandlar dina personuppgifter på följande sätt:
- Vi genomför tester för utförande av övergripande kundanalyser med syfte att lära oss mer om- och förstå våra kunders beteenden och köpmönster.
- Vi utför profilering inom behandlingen enbart för att kunna erbjuda personligt anpassade substitut-produkter till dig genom att analysera uppgifter vi har samlat in utifrån din köphistorik baserat på kvittodata.
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter (KundID)
- Köpinformation (Transaktionsdatum, köpta produkter, belopp på köp).
Laglig grund: Samtycke. Du kan enkelt dra tillbaka ditt samtycke när som helst antingen genom att stänga sessionen eller genom att trycka på krysset i Hjälproboten. Du kan givetvis även alltid kontakta kundservice.
Bevarandetid: Ditt samtycke är giltigt så länge du har en pågående session, vilket sker efter att du har loggat in. Funktionen stängs av efter 30 minuter av inaktivitet. Det går även bra att direkt avsluta sessionen genom att klicka på krysset i Hjälproboten.
Genomföra kundanalyser
ICA Sverige behandlar dina personuppgifter när vi utför övergripande kundanalyser med syfte att lära oss mer om- och förstå våra kunders beteenden och köpmönster. Vi utför ingen profilering inom behandlingen men vissa kundanalyser utförs med hjälp av aggregerad profilerad data, mer om det hittar du på sidan om profilering.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra övergripande kundanalyser. Analyserna är nödvändiga för att vi ska lära känna våra kunders beteenden och köpmönster bättre.
Vi behandlar uppgifterna för att främst utveckla våra affärsmetoder, analysmodeller, och kund- och affärsstrategier, för att styra pris och sortiment exempelvis baserat på kundernas inköp, samt för att ta fram kundinsikter som kan delas med våra leverantörer.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Butiksuppgifter
- Bonusuppgifter
- Demografiska uppgifter
- Erbjudanden
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter (I)
- Kontaktuppgifter (I)
- Kortuppgifter
- Kundsegment
- Kundstatus
- Kundtyp
- Kundval
- Köpinformation (I)
- Medlemskapsuppgifter
- Order- och leveransuppgifter
- Platsinformation
- Prenumerationsuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändigt för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra kunda¬nalyser för ökad kundinsikt. För placering och läsning av cookies använder vi den lagliga grunden samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar för detta här.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under kundförhållandet för detta syfte med undantag för uppgifter om köpinformation som bevaras under en period om 27 månader räknat från tidpunkten för det senaste inköpet för detta syfte, samt för en tid om en (1) månad därefter av tekniska skäl. Rapporter på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter och statistik sparas tillsvidare.
Personuppgiftskategorier markerade med (I) kan komma att delas från ICA Sverige till andra ICA-bolag, exempelvis Apotek Hjärtat eller ICA Banken med den lagliga grunden berättigat intresse
Värdera, analysera och utveckla koncerngemensamma affärsmodeller, strategier och tjänster
För att vi på ICA ska kunna ge dig som är kund hos något av våra ICA-bolag (dvs. ICA Sverige AB, ICA Banken AB, ICA Försäkring AB eller Apotek Hjärtat AB) möjlighet till att utnyttja ICA Gruppens fulla utbud vill vi genom analys finna, värdera, analysera och utveckla potentiella koncerngemensamma affärsmodeller, strategier eller tjänster som vi tror har ett värde för våra kunder.
För att vi på ICA ska kunna ge dig som är kund hos något av våra ICA-bolag (dvs. ICA Sverige AB, ICA Banken AB, ICA Försäkring AB eller Apotek Hjärtat AB) möjlighet till att utnyttja ICA Gruppens fulla utbud vill vi genom analys finna, värdera, analysera och utveckla potentiella koncerngemensamma affärsmodeller, strategier eller tjänster som vi tror har ett värde för våra kunder. Två eller fler ICA bolag kan därför komma att använda dina personuppgifter, med hjälp av olika anonymiseringstekniker och så kallad pseudonymisering, för att genomföra analys.
Slutresultatet av den analys vi gör kommer alltid att vara på en sammanslagen nivå (det vill säga inte på individnivå) i form av underlag till bedömning av den gemensamma kundbasens förväntade intresse för nya gemensamma erbjudanden, potentialen i nya affärsmodeller, värdet av mer samordnad kundkommunikation, och liknande insikter.
För att kunna värdera, analysera och utveckla koncerngemensamma affärsmodeller, strategier och tjänster gör vi följande personuppgiftsbehandlingar:
- Pseudonymisera dina personuppgifter och tillföra viss anonymisering. Endast under pseudonymiseringen kommer vi att behandla dina Identitetsuppgifter.
- Gemensamt med ett eller flera ICA-bolag analysera pseudonymiserade personuppgifter på aggregerad nivå
Kategorier av personuppgifter
- Butiksuppgifter
- Demografiska uppgifter
- Erbjudanden
- Hushållsuppgifter
- Kundsegment
- Kundstatus
- Identitetsuppgifter
- Köpinformation
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ICA-bolagens berättigade intresse av att kunna göra kostnadseffektiv och värdeskapande affärsutveckling gemensamt.
Bevarandetid: 4 månader från att personuppgifterna tas ut från källsystem och pseudonymiseras. Analysresultat på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter sparas tillsvidare.
Hantera bonus
För att hantera din bonus, registrera dina stammispoäng eller skicka ut ditt bonusbesked, behöver ICA Sverige behandla dina personuppgifter. Om du som stammis även är medlem i Klubb Hjärtat, är kund hos ICA Banken eller hos ICA Försäkring beräknas och administreras, samt utnyttjas din bonus gemensamt. Läs mer under “Beräkna och administrera din bonus gemensamt” och ”Utnyttja bonus gemensamt” nedan.
ICA Sverige behandlar dina personuppgifter när du handlar i din ICA-butik och identifierar dig i kassan eller på ICA.se och får bonus på dina inköp. Vi behandlar därför dina uppgifter för att hantera din bonus, registrera och beräkna stammispoäng, administrera bonusar och skicka ut bonusbesked.
För att hantera din bonus gör vi följande behandlingar:
- Registrera medlemsköp för att samla bonusunderlag
- Beräkna bonus
- Kommunicera din bonus
- Utnyttja bonus
Kategorier av personuppgifter:
- Bonusuppgifter (B)(I)
- Butiksuppgifter
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer (B)(I)
- Kundstatus
- Kundtyp
- Kortuppgifter
- Köpinformation
- Medlemskapsuppgifter (B)
- Kontaktuppgifter (B)
Laglig grund: Uppfyllande av avtal
Bevarandetid: För att kunna hantera bonus behandlas uppgifterna under 12 månader samt ytterligare 1 månad av tekniska skäl. Om du har kopplat externt betalkort som identifierare sparas dessa uppgifter så länge du är medlem eller till dess att du tar bort kopplingen av ditt externa betalkort
Personuppgiftskategorier markerade med (B) kan komma att delas från ICA Sverige till ICA-butiker med den lagliga grunden uppfyllande av avtal.
Personuppgiftskategorier markerade med (I) kan komma att delas med ICA Banken och ICA Försäkring om du är ICA Bankkortskund och gör anspråk på den matförsäkring som ingår i ICA Bankens bankkort och kreditkort. Delningen är nödvändig för att fullgöra avtalet mellan dig och ICA Försäkring (försäkringsvillkoren)
Beräkna och administrera din bonus gemensamt
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna beräkna och administrera din bonus. Vår bonusmodell är gemensam inom ICA Sverige, Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring. Om du är kund hos flera bolag föreligger det därför ett gemensamt personuppgiftsansvar mellan bolagen. Vi delar endast medlemsinformation och summan på dina köp. Information om vilka varor du har köpt delas aldrig mellan bolagen.
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna beräkna och administrera din bonus. Vår bonusmodell är gemensam inom ICA Sverige, Apotek Hjärtat, ICA banken och ICA Försäkring. Om du är kund hos flera bolag föreligger det därför ett gemensamt personuppgiftsansvar mellan bolagen. Vi delar endast medlemsinformation och summan på dina köp. Information om vilka varor du har köpt delas aldrig mellan bolagen.
För att kunna beräkna och administrera din bonus gör vi följande personuppgiftsbehandlingar:
- Beräkna bonus gemensamt
- Kommunicera din bonus gemensamt
Kategorier av personuppgifter:
- Bonusuppgifter
- Identitetsuppgifter
- Hushållsuppgifter
- Kundstatus
- Medlemstyp
- Kontaktinformation
- Köpinformation*
- Medlemskapsuppgifter
Laglig grund: Uppfyllande av avtal
Bevarandetid: För att kunna beräkna och administrera din bonus gemensamt behandlas uppgifterna under 12 månader samt ytterligare 1 månad av tekniska skäl.
*Endast tid, datum och transaktionsid som delas. Ingen information om typ av vara delas.
Utnyttja bonus gemensamt
Vi behandlar dina personuppgifter för att du ska kunna utnyttja din bonus, och delar även dina bonusuppgifter med Apotek Hjärtat om du är medlem i Klubb Hjärtat. Har du valt att identifiera dig med ett externt kort delar vi även detta*. Det föreligger därför ett gemensamt personuppgiftsansvar mellan ICA Sverige och Apotek Hjärtat.
Vi behandlar dina personuppgifter för att du ska kunna utnyttja din bonus, och delar även dina bonusuppgifter med Apotek Hjärtat om du är medlem i Klubb Hjärtat. Har du valt att identifiera dig med ett externt kort delar vi även detta*. Det föreligger därför ett gemensamt personuppgiftsansvar mellan ICA Sverige och Apotek Hjärtat. Vi delar endast information om bonusuppgifter och summan på dina köp. Information om vilka varor du har köpt delas aldrig mellan bolagen.
*OBS: Vi delar inte bankkortuppgifter mellan ICA Sverige och Apotek Hjärtat utan vi delar enbart ett unikt ID som identifierar kortet.
För att du ska kunna utnyttja din bonus och för att möjliggöra själva användandet av bonusen gör vi följande personuppgiftsbehandlingar:
- Dela information om utnyttjad bonus
- Administrera gemensamt bonuskonto
- Dela unikt ID för medlemskort/kopplat betalkort för identifiering
Kategorier av personuppgifter:
- Bonusuppgifter
- Identitetsuppgifter
- Hushållsuppgifter
- Kundstatus
- Köpinformation*
- Medlemskapsuppgifter
- Kortuppgifter*
Laglig grund: Uppfyllande av avtal
Bevarandetid: För att kunna utnyttja bonus gemensamt behandlas uppgifterna under 12 månader samt ytterligare 1 månad av tekniska skäl. Om du har kopplat externt betalkort som identifierare sparas uppgifterna så länge du är medlem eller till dess att du tar bort kopplingen av ditt externa betalkort.
Köpinformation* - Endast tid, datum och transaktionsid delas. Ingen information om typ av vara delas.
Kortuppgifter* - Vi använder endast dina kortuppgifter för att generera ett unikt ID som identifierar kortet. Det är sedan enbart det unika ID:t som delas.
Kamerabevakning för att förebygga, avslöja eller utreda brott
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter vid kamerabevakning under såväl ordinarie som obemannade öppettider.
Din ICA-butik har bevakningskameror installerade för att förebygga, avslöja och utreda brott. Detta för din och vår trygghet.
Kategorier av personuppgifter:
- Bild- och ljudmaterial
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förebygga, avslöja eller utreda brott.
Eventuell behandling av uppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott sker endast om behandlingen är nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras i ett enskilt fall.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under en period om två (2) månader räknat från tidpunkten för inspelningen i syfte att förebygga, avslöja och utreda brott.
Kamerabevakning för att öka tryggheten och minska risken för fara
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter vid kamerabevakning under obemannade öppettider.
Din obemannade ICA-butik har bevakningskameror installerade för att öka tryggheten för butiksbesökare och minska risken för att butiksbesökare utsätts för fara. Kamerorna i butiken är kopplade till SOS Alarm. Om kamerorna i butiken larmar pga. att det befinner sig för många kunder i butiken utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer eller räddningstjänstens bestämmelser kopplar en operatör vid SOS Alarm upp sig mot butikens kameror för att se vad som händer i butiken. Samma sak sker om butikens nödlarm, brandlarm, inbrottslarm eller överfallslarm aktiveras. Operatören vid SOS Alarm och besökare i butiken kan samtala med varandra via mikrofoner i butiken. Kamerabevakningen i den obemannade butiken sker för såväl din som vår trygghet.
Kategorier av personuppgifter:
- Bildmaterial (ej ljud).
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att skapa trygga förhållanden för kunder att handla i en butik utan personal närvarande och minska risken för att butiksbesökare utsätts för fara.
Bevarandetid: Bildmaterialet bevaras under en period om 31 dagar räknat från tidpunkten för inspelningen i syfte att öka tryggheten och minska risken för fara.
Identifiering av registreringsnummer i drive-through
Din ICA-butik kan använda kameror för att identifiera och registrera ditt registreringsnummer, för att du när du hämtar din e-handelsorder enkelt ska kunna få dina varor leverarade till dig utanför butiken.
Din ICA-butik kan använda kameror för att du när du hämtar din e-handelsorder enkelt ska kunna få dina varor leverarade till dig utanför butiken. Kamerorna tar då en bild av ditt registreringsnummer när du passerar butikens drive-through och identifierar sedan din order med ditt registreringsnummer, för att säkerställa en effektiv leverans på plats. Bildmaterialet registreras och bearbetas endast under tillfället då du passerar kameran, och tas bort så fort ditt registreringsnummer är identifierat.
Kategorier av personuppgifter:
- Bildmaterial (ej ljud)
- Identitetsuppgifter i form av registreringsnummer
Laglig grund: Berättigat intresse. Din ICA-butik har ett berättigat intresse av att använda kameror för att identifiera ditt registreringsnummer, för att effektivt och smidigt kunna leverera varor till dig utanför butiken.
Bevarandetid: Bildmaterial registreras endast temporärt för att kunna identifiera ditt registreringsnummer och lagras aldrig permanent. Identifierat registreringsnummer sparas sedan tillsammans med din order under en tid om två timmar för att leverera dina varor, samt hantera eventuella felleveranser.
Hantera erbjudanden
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter så att du kan använda erbjudanden i butiken.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter för att hantera erbjudanden i butik vid inlösen- och frågor gällande dina erbjudanden.
Kategorier av personuppgifter:
- Erbjudanden
- Identitetsuppgifter
- Kontaktuppgifter
- Köpinformation
Laglig grund: Berättigat intresse. Om du är företagskund kommer ICA-butiken att behandla dina personuppgifter för att ICA-butiken ska kunna tillgodose sitt och företagets berättigade intresse av att uppfylla köpeavtalet med företaget.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras till dess att köpet genomförts, inklusive leverans och betalning, samt för en tid om 36 månader därefter för att hantera eventuella reklamations- och garantiärenden eller den längre tid därefter som är nödvändig för att hantera ett sådant ärende.
Möjliggöra köp i digitala kanaler
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att möjliggöra köp i digitala kanaler.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att du ska kunna genomföra köp i digitala kanaler med självscanning i butik, ica.se eller någon av våra appar.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Butiksuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer (B)
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Kortuppgifter
- Kundtyp
- Kundval
- Medlemskapsuppgifter (B)
- Order- och leveransuppgifter
- Prenumerationsuppgifter
Laglig grund: Uppfyllande av avtal. För placering och läsning av cookies använder vi den lagliga grunden samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar för detta här.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under kundförhållandet för detta syfte och för en tid om en (1) månad därefter av tekniska skäl.
Personuppgiftskategorier markerade med (B) kan komma att delas från ICA Sverige till ICA-butiker med den lagliga grunden berättigat intresse
Tillhandahålla tjänster i digitala kanaler
När du använder ICA Sveriges digitala tjänster behandlas dina personuppgifter för att kunna leverera tjänsten till dig.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att du ska kunna använda våra digitala tjänster, både på ica.se och i våra appar. Vi behandlar därför dina personuppgifter så att du bland annat kan spara, dela och kommentera recept och skapa, hantera och dela inköpslistor.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Bonusuppgifter (I)
- Butiksuppgifter
- Demografiska uppgifter
- Kommunikation
- Erbjudanden
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer (I)
- Kontaktuppgifter
- Kundstatus
- Kundval
- Köpinformation (I)
- Medlemskapsuppgifter
- Platsinformation
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att ge dig tillgång till olika tjänster i våra digitala kanaler. För placering och läsning av cookies använder vi den lagliga grunden samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar för detta här.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen, t.ex. vid inloggning på ICA.se eller i våra appar.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under den tid som du använder de digitala tjänsterna och för en tid om tolv (12) månader därefter för samma syfte. Kommunikation som har lämnats i våra digitala kanaler bevaras tillsvidare.
Personuppgiftskategorier markerade med (I) kan komma att delas från ICA Sverige till andra ICA-bolag, exempelvis Apotek Hjärtat eller ICA Banken med den lagliga grunden berättigat intresse.
Utvärdera och följa upp användning av digitala kanaler
När du använder ICA Sveriges eller din ICA-butiks digitala kanaler används dina uppgifter för att följa upp hur de digitala kanalerna används.
ICA Sverige behandlar dina personuppgifter när du använder våra digitala kanaler, som ica.se eller våra appar. De används sedan för att utvärdera och följa upp användningen av de digitala kanalerna.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Identitetsuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ICA Sveriges berättigade intresse av att följa upp och utvärdera användningen av digitala kanaler. För placering och läsning av cookies använder vi den lagliga grunden samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar för detta här.
Bevarandetid: Rapporter och statistik på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter sparas tillsvidare.
Din ICA-butik behandlar dina personuppgifter när du använder deras digitala kanaler, t.ex. på sina webbplatser, appar och i sociala medier. De används sedan för att utvärdera och följa upp användningen av de digitala kanalerna.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Identitetsuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose din ICA-Butiks berättigade intresse av att följa upp och utvärdera användningen av sina digitala kanaler.
Bevarandetid: Rapporter på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter och statistik sparas tillsvidare.
Hantera ansökan om att bli stammis på ICA
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att hantera din ansökan om att bli stammis på ICA
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att kunna hantera din ansökan om att bli Stammis på ICA och behandlar då de personuppgifter du lämnar i ansökan.
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kontaktuppgifter
- Kundstatus
- Medlemskapsuppgifter
Laglig grund: Uppfyllande av avtal
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under den tid ansökan hanteras. Därefter kommer dina uppgifter att registreras i vårt kundregister.
Genomföra event, tävlingar och aktiviteter
ICA Sverige och din ICA-butik behandlar dina uppgifter när du deltar i event, tävlingar och aktiviteter.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter när du deltar i event, tävlingar och aktiviteter, t.ex. för att registrera ditt deltagande och i vissa fall publicera dina uppgifter i olika digitala kanaler. Uppgifterna behandlas för att planera inför, genomföra och följa upp efteråt.
Kategorier av personuppgifter:
- Bild- och ljudmaterial
- Identitetsuppgifter
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra event och tävlingar.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras inför och under eventet och tävlingen för detta syfte, samt för en tid om 13 månader räknat från tidpunkten för eventets eller tävlingens genomförande för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp deltagandet och utvärdera eventet eller tävlingen, samt för planering av eventuella framtida event eller tävlingar. Publicerade personuppgifter i digitala kanaler bevaras som utgångspunkt tillsvidare. Rapporter på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter kan sparas tillsvidare.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra tävlingar, event och aktiviteter arrangerade av din ICA-butik, t.ex. för att registrera ditt deltagande och i vissa fall publicera dina uppgifter i butikens olika digitala kanaler. Uppgifterna behandlas för att planera inför, genomföra och följa upp efteråt.
Kategorier av personuppgifter:
- Bild- och ljudmaterial
- Identitetsuppgifter
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose berörda ICA-butikers berättigade intresse av att genomföra event, tävlingar och aktiviteter.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras inför och under eventet, tävlingen eller aktiviteten för detta syfte, samt för en tid om 13 månader räknat från tidpunkten för eventets, tävlingens eller aktivitetens genomförande för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp deltagandet och utvärdera eventet, tävlingen eller aktiviteten, samt för planering av eventuella framtida event eller tävlingar. Publicerade personuppgifter i digitala kanaler bevaras som utgångspunkt tillsvidare. Rapporter på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter kan sparas tillsvidare
Genomföra enkätundersökningar
ICA Sverige och din ICA-butik behandlar dina uppgifter för att genomföra och följa upp enkätundersökningar.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter om du deltar i enkätundersökningar som vi genomför, t.ex. genom ICAs Kundpanel, eller enkätundersökningar som vi genomför i våra digitala kanaler.
Kategorier av personuppgifter:
- Butiksuppgifter
- Demografiska uppgifter
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Medlemsskapsuppgifter
- Kundsegment
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra enkätundersökningar.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under en tid om tre (3) månader för detta syfte. Rapporter på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter kan sparas tillsvidare.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra enkätundersökningar som du väljer att delta i om din ICA-butik är avsändare av enkätundersökningen t.ex. i butik eller i butikens digitala kanaler.
Kategorier av personuppgifter:
- Demografiska uppgifter
- Identitetsuppgifter
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra enkätundersökningar.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under en tid om tre (3) månader för detta syfte. Rapporter på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter kan sparas tillsvidare.
Hantera reklamationer och skadeärenden
ICA Sverige och din ICA-butik behandlar dina personuppgifter om du behöver reklamera en vara, för att kunna registrera reklamationen eller hantera ett skadeärende.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter om du reklamerar en vara eller anmäler en skada till ICA för att hantera reklamationen eller skadeärendet. Dina uppgifter behandlas t.ex. för att registrera reklamationsärenden och för att kommunicera med försäkringsbolag angående skadeärenden.
Kategorier av personuppgifter:
- Bild- och ljudmaterial
- Butiksuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Köpinformation
- Order- och leveransuppgifter
- Uppgift om agerande
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera din reklamation eller ditt skadeärende.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Eventuella särskilda kategorier av personuppgifter, t.ex. hälsouppgifter, behandlar vi om det är nödvändigt för att hantera och bemöta rättsliga krav, t.ex. rätt till ersättning vid skada.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för en tid om 36 månader efter genomfört köp för att hantera en reklamation. För att hantera ett skadeärende bevaras dina personuppgifter för en period om två (2) år räknat från tidpunkten för anmälan av skadeärendet.
Samtliga personuppgifter ovan kan delas försäkringsbolag och leverantörer med den lagliga grunden berättigat intresse.
Din ICA-butik kan också behöva hantera dina personuppgifter för att hantera ett skadeärende, t.ex. för att göra en anmälan till försäkringsbolag vid en eventuell olycka.
Kategorier av personuppgifter:
- Bild- och ljudmaterial
- Butiksuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Köpinformation
- Order- och leveransuppgifter
- Uppgift om agerande
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera din reklamation eller ditt skadeärende.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Eventuella särskilda kategorier av personuppgifter, t.ex. hälsouppgifter, behandlar vi om det är nödvändigt för att hantera och bemöta rättsliga krav, t.ex. rätt till ersättning vid skada.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för en tid om 36 månader efter genomfört köp för att hantera en reklamation. För att hantera ett skadeärende bevaras dina personuppgifter för en period om två (2) år räknat från tidpunkten för anmälan av skadeärendet.
Samtliga personuppgifter ovan kan delas försäkringsbolag och leverantörer med den lagliga grunden berättigat intresse.
Hantera förfrågningar
När du kontaktar ICA Sverige eller din ICA-butik så behandlas dina uppgifter för att kunna ta emot, svara och följa upp ditt ärende.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter när vi hanterar dina frågor, t.ex. för att kommunicera med dig i olika kanaler, så som sociala medier, utreda klagomål och supportärenden, hantera val som du gör, samt för att logga din förfrågan.
Kategorier av personuppgifter:
- Bonusuppgifter
- Butiksuppgifter
- Erbjudanden
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Kundstatus
- Kundtyp
- Kundval
- Köpinformation
- Medlemskapsuppgifter
- Order- och leveransuppgifter
- Prenumerationsuppgifter
- Uppgift om agerande
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att besvara förfrågningar från dig.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för detta syfte under en period om sex (6) månader räknat från tidpunkten från när ärendet avslutats. Kommunikation i digitala kanaler bevaras, som utgångspunkt, tillsvidare för detta syfte. Rapporter och statistik på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter sparas tillsvidare.
Din ICA-butik kan även behandla dina uppgifter om du gör förfrågningar, t.ex. när du har kontaktat butiken om en vara eller genom kontakt via sociala medier.
Kategorier av personuppgifter:
- Butiksuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Uppgift om agerande
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose berörda ICA-butikers berättigade intresse av att besvara förfrågningar från dig.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för detta syfte under en period om sex (6) månader räknat från tidpunkten från när ärendet avslutats. Kommunikation i digitala kanaler bevaras, som utgångspunkt, tillsvidare för detta syfte. Rapporter och statistik på övergripande nivå som inte innehåller några personuppgifter sparas tillsvidare.
Inspelning av telefonsamtal
ICA Sverige spelar in ditt telefonsamtal när du är i kontakt med oss.
Om du ringer ICAs kundservice spelar ICA Sverige in telefonsamtalet i utbildnings- och kvalitetssyfte, men även för både din och vår trygghet.
Kategorier av personuppgifter:
- Bild- och ljudmaterial
- Bonusuppgifter
- Butiksuppgifter
- Erbjudanden
- Hushållsuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Kundstatus
- Kundtyp
- Kundval
- Köpinformation
- Medlemsskapsuppgifter
- Order- och leveransuppgifter
- Prenumerationsuppgifter
- Uppgift om agerande
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändigt för att tillgodose vårt berättigade intresse av att spela in telefonsamtal i utbildnings- och kvalitetssyfte, samt av säkerhetsskäl.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Eventuella särskilda kategorier av personuppgifter, t.ex. hälsouppgifter, behandlar vi om det är nödvändigt för att hantera och bemöta rättsliga krav, t.ex. rätt till ersättning vid skada.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för detta syfte under en period om tre (3) veckor räknat från tidpunkten för inspelningen.
Hantera barnpassning
Din ICA-butik kan behandla dina uppgifter för att kunna erbjuda och hantera barnpassning.
Din ICA-butik kan behandla dina uppgifter för de fall ICA-butiken erbjuder barnpassning. Dina och dina barns personuppgifter behandlas då för att administrera barnpassningen och registrera besökande barn.
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter
- Kontaktuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att administrera barnpassning.
Bevarandetid: Dina och dina barns personuppgifter bevaras från tidpunkten för besöket och därefter under dagen då besöket ägde rum.
Hantera medlemskap i barnklubb
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att hantera ditt och ditt barns medlemskap i ICAs barnklubbar.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter om du väljer att gå med i ICAs barnklubb Papricaklubben, som är ICA Kvantums klubb för alla barn 0–12 år. Se villkor för att hantera ditt medlemskap i Papricaklubben.
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Medlemskapsuppgifter
Laglig grund: Uppfyllande av avtal, och ditt barns uppgifter med den lagliga grunden berättigat intresse.
Motivering av berättigat intresse: Behandling av barnets personuppgifter är nödvändigt för att tillgodose vårt berättigade intresse av att uppfylla villkoren för medlemskap i den aktuella barnklubben. Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen för att upprätthålla god registervård.
Bevarandetid: Dina och barnets personuppgifter bevaras under medlemskapet för detta syfte och för en tid om en (1) månad därefter av tekniska skäl.
Hantera företagskunder
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter när du företräder eller är kontaktperson åt en företagskund.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter om du är ställföreträdare eller kontaktperson åt en företagskund för att hantera förhållandet med företagskunden. Dina uppgifter behandlas t.ex. för att registrera dig som ställföreträdare eller kontaktperson i ICA-butikens kundregister.
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kontaktuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att ICA-butiken ska kunna tillgodose sitt berättigade intresse av att hantera kundförhållandet med företaget. Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under kundförhållandet för detta syfte.
Utrednings- och säkerhetsskäl
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter för utrednings- och säkerhetsskäl.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter exempelvis i samband med analys av betaltransaktioner av utrednings- och säkerhetsskäl, för att förebygga, undersöka, avslöja och rapportera bedrägerier.
Kategorier av personuppgifter:
- Bild- och ljudmaterial
- Butiksuppgifter
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kommunikation
- Kontaktuppgifter
- Kortuppgifter
- Köpinformation
- Order- och leveransuppgifter
- Uppgift om agerande
- Platsinformation (när du öppnar dörren till en obemannad butik)
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose berörda ICA-butikers berättigade intresse av att utreda och förhindra bedrägerier.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Eventuell behandling av uppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott sker endast om behandlingen är nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras i ett enskilt fall.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under den tid som är nödvändig för detta syfte, samt för den tid därefter som är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera och bemöta rättsliga krav.
Analys av historisk leveransdata för optimering av e-handelns leveransprocesser
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att optimera leveransprocesser inom e-handeln.
Om du har handlat på ica.se behandlar ICA Sverige dina personuppgifter i syfte att analysera och optimera våra leveransprocesser inom e-handeln. Detta gör vi för att säkerställa att vi håller rätt servicenivå, t ex att vi erbjuder leveranstider i ett visst område som på bästa sätt motsvarar efterfrågan, och för att minska koldioxidutsläpp.
För att kunna analysera och optimera våra leveransprocesser gör vi följande personuppgiftsbehandlingar:
- Hämtning och lagring av leveransdata
- Analys och visualisering av leveransdata
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter (pseudonymiserat kundID)
- Kontaktuppgifter (leveransadress)
- Order- och leveransuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. ICA Sverige kommer att behandla dina personuppgifter för att tillgodose ICA Sveriges berättigade intresse av att optimera e-handelns leveransprocesser
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för detta syfte under en period om 24 månader från leverans.
Ta emot och lagra bekräftelse på leverans eller hämtning av beställda varor
Din ICA-butik behandlar dina personuppgifter för att kunna styrka leverans eller hämtning av beställda varor
Om du handlar på ICA.se kan din ICA-butik komma att behandla dina personuppgifter i syfte att kunna styrka att dina varor har levererats eller hämtats.
För att kunna styrka leverans eller hämtning av beställda varor genomför din ICA-butik följande behandlingar:
- Tar emot bekräftelse på leverans/hämtning, t.ex. i form av signatur
- Lagrar bekräftelse på leverans/hämtning
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Butiksuppgifter
- Order- och leveransuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under en tid om 24 månader
med hänvisning till den tid under vilken betaltjänstleverantören har möjlighet att göra en så kallad charge-back. Under denna tid har butik ett berättigat intresse av att kunna bevisa utlämningen av ordern.
Samtliga uppgifter kan komma att delas till betaltjänstleverantörer med den lagliga grunden berättigat intresse.
Hantera, skydda och utveckla våra system och tjänster
ICA Sverige och din ICA-butik behandlar dina uppgifter för att hantera, skydda och utveckla våra system och tjänster.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att hantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga uppgifter som anges under respektive behandling för ICA Sverige.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster. För placering och läsning av cookies använder vi den lagliga grunden samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar för detta här.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under samma period som anges i förhållande till respektive ovan angivet ändamål med behandlingen av dina personuppgifter ovan. Personuppgifter i loggar bevaras för felsökning och incidenthantering under en tid om 13 månader räknat från tidpunkten för logghändelsen.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter för att hantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga uppgifter som anges under respektive behandling för ICA-butiken.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under samma period som anges i förhållande till respektive ovan angivet ändamål med behandlingen av dina personuppgifter ovan. Personuppgifter i loggar bevaras för felsökning och incidenthantering under en tid om 13 månader räknat från tidpunkten för logghändelsen.
Hantera, skydda och utveckla vårt gemensamma kundregister
Om du är medlem även hos något annat ICA-bolag kan vi komma att gemensamt med Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring behandla dina personuppgifter för att hantera, skydda och utveckla vårt gemensamma kundregister
Om du är medlem även hos något annat ICA-bolag kan vi komma att gemensamt med Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring behandla dina personuppgifter för att hantera, skydda och utveckla vårt gemensamma kundregister.
För detta ändamål gör vi följande gemensamma personuppgiftsbehandlingar:
- Hantera felsökning
- Hantera incidenter
- Hantera loggar
- Hantera utveckling
Kategorier av personuppgifter:
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer
- Kontaktuppgifter
- Kundstatus
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under samma period som anges i förhållande till respektive ovan angivet ändamål med behandlingen av dina personuppgifter ovan. Personuppgifter i loggar bevaras för felsökning och incidenthantering under en tid om 13 månader räknat från tidpunkten för logghändelsen.
Hantera och bemöta rättsliga krav
ICA Sverige och din ICA-butik kan behandla dina uppgifter för att hantera och bemöta rättsliga krav.
ICA Sverige behandlar dina uppgifter för att hantera och bemöta rättsliga krav, t.ex. vid en tvist eller en rättsprocess där ICA Sverige är part.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Bild- och ljudmaterial (F)
- Butiksuppgifter (F)
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer (F)
- Kommunikation (F)
- Kontaktuppgifter (F)
- Kortuppgifter
- Kundstatus (F)
- Kundtyp (F)
- Kundval
- Köpinformation (F)
- Medlemsskapsuppgifter
- Order- och leveransuppgifter (F)
- Platsinformation
- Prenumerationsuppgifter
- Uppgift om agerande (F)
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera och bemöta rättsliga krav. För placering och läsning av cookies använder vi den lagliga grunden samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar för detta här.
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Eventuella särskilda kategorier av personuppgifter, t.ex. hälsouppgifter, behandlar vi om det är nödvändigt för att hantera och bemöta rättsliga krav.
Eventuell behandling av uppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott sker endast om behandlingen är nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras i ett enskilt fall.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under den tid som är nödvändig för detta syfte.
Samtliga personuppgifter ovan kan delas till externa rådgivare, domstol, motparter etc. med den lagliga grunden berättigat intresse.
Personuppgiftskategorier markerade med (F) kan komma att delas till externa försäkringsbolag med den lagliga grunden berättigat intresse.
Din ICA-butik behandlar dina uppgifter för att hantera och bemöta rättsliga krav, t.ex. vid en tvist eller en rättsprocess där din ICA-butik är part.
Kategorier av personuppgifter:
- Användargenererade uppgifter
- Bild- och ljudmaterial (F)
- Butiksuppgifter (F) (I)
- Identitetsuppgifter, inklusive personnummer (F) (I)
- Kommunikation (F) (I)
- Kontaktuppgifter (F) (I)
- Kortuppgifter
- Köpinformation (F) (I)
- Order- och leveransuppgifter (F) (I)
- Uppgift om agerande (F)
- Platsinformation
- Prenumerationsuppgifter
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ICA-butikens berättigade intresse av att hantera och bemöta rättsliga krav
Behandlingen av personnummer är nödvändig med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Eventuella särskilda kategorier av personuppgifter, t.ex. hälsouppgifter, behandlar vi om det är nödvändigt för att hantera och bemöta rättsliga krav.
Eventuell behandling av uppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott sker endast om behandlingen är nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras i ett enskilt fall.
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras under den tid som är nödvändig för detta syfte.
Samtliga personuppgifter ovan kan delas till externa rådgivare, domstol, motparter etc med den lagliga grunden berättigat intresse
Personuppgiftskategorier markerade med (F) kan även komma att delas till externa försäkringsbolag med den lagliga grunden berättigat intresse
Personuppgiftskategorier markerade med (I) kan även komma att delas till inkassobolag med den lagliga grunden berättigat intresse
Uppfylla rättsliga skyldigheter
ICA Sverige och din ICA-butik behandlar dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga skyldigheter.
ICA Sverige behandlar dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. bokförings- och redovisningskrav, produktansvar och produktsäkerhet.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga uppgifter som samlats in och som är nödvändiga för att uppfylla respektive rättslig skyldighet.
Laglig grund: Uppfylla rättslig förpliktelse
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för den tid som är nödvändig i förhållande till respektive rättsliga förpliktelse som vi har och för en tid om tio (10) år i syfte att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera och bemöta rättsliga krav, samt för den tid därefter som är nödvändig för att hantera kravet. Bokföringsmaterial sparas enligt bokföringslagen under en period om sju (7) år räknat efter utgången av det kalenderår då aktuellt räkenskapsår avslutades.
Samtliga personuppgifter kan delas med myndigheter, externa rådgivare och rättsvårdande myndigheter för att uppfylla en rättslig förpliktelse.
Din ICA-butik behandlar dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. bokförings- och redovisningskrav, produktansvar och produktsäkerhet.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga uppgifter som samlats in och som är nödvändiga för att uppfylla respektive rättslig skyldighet.
Laglig grund: Uppfylla rättslig förpliktelse
Bevarandetid: Dina personuppgifter bevaras för den tid som är nödvändig i förhållande till respektive rättsliga förpliktelse som vi har och för en tid om tio (10) år i syfte att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera och bemöta rättsliga krav, samt för den tid därefter som är nödvändig för att hantera kravet. Bokföringsmaterial sparas enligt bokföringslagen under en period om sju (7) år räknat efter utgången av det kalenderår då aktuellt räkenskapsår avslutades.
Samtliga personuppgifter kan delas med myndigheter, externa rådgivare och rättsvårdande myndigheter för att uppfylla en rättslig förpliktelse.
Mottagare som din information delas med
I vissa fall behöver vi dela med oss av dina personuppgifter till andra för att du ska kunna ta del av alla de erbjudanden och tjänster som finns inom ICA. Butiken behöver till exempel dina uppgifter så att du kan självscanna och få bonus när du handlar. Och om du är medlem i Klubb Hjärtat vill du såklart ha gemensam bonus på ICA och Apotek Hjärtat.
Om vi delar dina personuppgifter ansvarar mottagaren som utgångspunkt för att hantera uppgifterna på ett säkert och korrekt sätt.
Vi delar personuppgifter med:
Vi delar dina personuppgifter med övriga ICA-bolag, t.ex. Apotek Hjärtat, ICA Banken och ICA Försäkring, för att kunna ge dig information och erbjudanden som gäller både ICA, våra samarbetspartners och andra bolag inom ICA Gruppen, för att ICA-bolagen ska kunna genomföra kundanalyser, samt för att ICA-bolagen ska kunna tillhandahålla tjänster i digitala kanaler.
Om du väljer att betala med kort i den ICA-butik du handlar i delar ICA-butiken personuppgifter med ICA Banken för att kunna hantera köpet.
Om du väljer att handla mat från din ICA-butik på ica.se delar butiken, beroende på leveranssätt, dina personuppgifter med ICA Hem till dig. ICA Hem till dig är ett ICA-bolag som tillhandahåller leveranstjänster till ICA-butikerna.
Om du är medlem i Klubb Hjärtat delar vi information om bonus med Apotek Hjärtat för att du ska få gemensam bonus.
ICA-butiken du handlar i behöver ta del av dina personuppgifter för att du ska kunna göra köp i våra digitala kanaler, som att självscanna eller betala med mobilen. Butiken använder även dina uppgifter så att du kan lösa in dina bonusar och utnyttja erbjudanden när du handlar.
ICA-butiker som du handlar i delar med sig av kunders köphistorik till ICA Sverige. Detta görs bland annat för att ICA Sverige ska kunna följa upp och utvärdera verksamheten med hjälp av försäljningsstatistik.
Vi delar dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster för ICA, t.ex. för att hantera utskick, kommunicera erbjudanden och genomföra kundanalyser.
Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner och får inte använda dina uppgifter för egna ändamål.
Vi delar dina personuppgifter med berörda försäkringsbolag för att hantera reklamationer och skadeärenden, samt för att hantera och bemöta rättsliga krav, t.ex. vid en tvist eller en rättsprocess.
Om du har reklamerat en vara kan det vara nödvändigt att dela dina personuppgifter med berörd leverantör för att hantera reklamationen.
Om du väljer att betala med t.ex. faktura när du handlar på ica.se delar vi personuppgifter med betaltjänstleverantören för att hantera köpet.
Om du köper lotter eller spel delar ICA-butiken personuppgifter med lotteriet eller spelbolaget för att hantera köpet.
Om du köper t.ex. telefonkort eller presentkort delar ICA-butiken personuppgifter med kort- och presentkortsleverantören för att hantera köpet.
Om en faktura inte betalas i tid kan vi dela dina personuppgifter med inkassobolag för att driva in fakturan.
Vi delar ibland dina uppgifter med andra organisationer för forskning och statistiska ändamål när det gäller t.ex. övergripande kartläggning av kostvanor och hälsa. Exempel på organisationer är universitet, myndigheter och icke vinstdrivande föreningar.
I vissa fall delar vi dina personuppgifter med andra mottagare, om det är nödvändigt för situationen (t.ex. för att uppfylla rättsliga skyldigheter eller för att hantera och bemöta rättsliga krav). Exempel på dessa mottagare är externa rådgivare, myndigheter, domstol, polisen och potentiella köpare eller säljare om vi skulle sälja företaget.
Profilering
Profilering enligt GDPR innebär en behandling av personuppgifter för att bedöma vissa personliga egenskaper hos dig som kund såsom dina matpreferenser, t.ex. för att analysera eller försöka förutsäga dina köpbeteenden eller intressen. Genom att kunna förutsäga dina intressen eller ditt framtida köpbeteende har vi en möjlighet att hela tiden förbättra vårt erbjudande efter just dina behov. Typiska profileringsaktiviteter vi utför är:
- Förutsäga dina matpreferenser baserat på vilka recept du tidigare har tittat på och därefter lista recept som vi tror att du kommer tycka om mer synligt i våra digitala kanaler,
- Förutsäga vilka erbjudanden som kan vara mest intressanta för dig baserat på dina tidigare köp hos ICA, där du som t.ex. köper mycket ekologiskt kan få erbjudanden på ekologiska varor,
- Analysera och dra slutsatser om vilken typ av hushåll du bor i baserat på dina köpvanor och t.ex. ge storköpsrabatter till dig som vi tror tillhör ett större hushåll, eller
- Förutsäga vilka köpkanaler, t.ex. online eller via butik, utefter ditt köpbeteende som du föredrar och i den köpkanalen ge dig skräddarsydda erbjudanden.
Profilering som vi utför görs inom ramen för behandlingen ”Kommunikation och erbjudanden” för dig som är Stammis eller använder våra digitala kanaler. Under behandlingen framgår det vilka kategorier av personuppgifter som vi använder inom ramen för behandlingen och profileringen samt vilken laglig grund vi utför detta på.
Resultatet av en profilering av dina personuppgifter kommer på en övergripande nivå, det vill säga sammanslagen/aggregerad eller på annat sätt inte längre identifierbar, att behandlas inom ramen för behandlingen ”Genomföra kundanalys”. Detta gör vi för att kunna dra slutsatser om t.ex. köpbeteenden på en övergripande nivå, men där du som individ inte kan pekas ut.
Vi utför inte något s.k. automatiserat beslutsfattande som får rättsliga följder eller på annat sätt påverkar dig i betydande grad.