Hoppa till sidans innehåll

Färgglada, mättande och fullproppade med nyttigheter. Här kommer lunchen i flytande form – perfekt när du behöver äta på språng. Mixa ihop på morgonen och förvara i termos tills hungern slår till.

Recept och styling Therese Elgquist Foto Fanny Hansson
Här hittar du alla våra nyttiga smoothierecept 

  • Fänkålssmoothie

    En grön och fräsch supersmoothie med fänkål, bovete och spenat. Äpple och limejuice gör den lite fruktigare och bidrar med fin sötma och syra.

    Fänkålssmoothie med bovete

  • Rödbetssmoothie

    Den här rödbets- och grönkålssmoothien är fylld av nyttigheter. Och dessutom har den en vacker lila färg. Både banan och avokado gör den superkrämig.

    Krämig rödbetssmoothie med grönkål

  • Morotssmoothie

    Bönor är den oväntade ingrediensen i denna mättande smoothie som ändå är oväntat fräsch tack vare apelsin och ingefära. Gurkmeja ger den vacker gul färg.

    Gyllene morots-och bönsmoothie.

  • Gazpachosmoothie

    Den klassiska soppan har blivit en smoothie med nyttiga hampafrön, äppelcidervinäger och lime.

    Gazpachosmoothie

Liten smoothieskola

  • Keep it cool

    Ska smoothien drickas direkt så utgå från kylskåpskalla grönsaker. Och förvara färdiga smoothies i kylen – de är godast riktigt kalla.

  • Välj gröna bananer

    Omogna bananer innehåller hälsosamma växtfibrer, som i takt med att frukten mognar omvandlas till socker. Det är därför en gul banan smakar sötare än en grön. Välj därför gröna bananer i dina matiga smoothies för extra mycket näring och fibrer som gör gott för din tarmflora!

  • Näringsboosta

    Addera grönsaker, och inte bara frukt, för en extra matig, näringsrik och mättande smoothie. Våga använda sådant som traditionellt kanske inte brukar finnas med, som morot och tomat. C-vitamin förbättrar upptaget av järn i maten vi äter, så pressa ner lite citron eller lime i smoothies med järnrika ingredienser för bättre näringsupptag.

  • Jobba på smidigheten

    Fryst banan, avokado, vita bönor eller blötlagt bovete ger en riktigt krämig smoothie. Även en sked nötsmör eller tahini ger en len känsla och samtidigt nyttiga fetter. Tillsätt lite vatten om du tycker att smoothien är för tjock.

  • Spara tid

    Mixa frukostsmoothien kvällen före och förvara i kylen, eller skär upp ingredienser portionsvis och förvara i glasburkar i kylen tills smoothien ska mixas.

  • Stark blender = slät smoothie

    Investera i en bra (stark) blender för att kunna mixa riktigt krämiga smoothies. Då kan du mixa ner råa grönsaker men ändå få en helt slät dryck. Tillsätt vätska och sedan resterande ingredienser. Börja på lägsta hastigheten för att sedan avsluta på högsta.

ICA stoppar försäljning av barnkläder från Ronald A/S pga kvalitetsbrist som kan orsaka kvävning. Läs mer