Lunch i flytande form

Mättande lunchsmoothies

Färgglada, mättande och fullproppade med nyttigheter. Här kommer lunchen i flytande form – perfekt när du behöver äta på språng. Mixa ihop på morgonen och förvara i termos tills hungern slår till.
Tips! Se även våra recept på brunchsmoothies.

Lunch smoothie recept

  1. Fänkålssmoothie med bovete

    1. Fänkålssmoothie med bovete

    Betyg 3.9 av 5.
    14 personer har röstat
    Receptet har 6 kommentarer.

    En grön och fräsch supersmoothie, fullproppad med nyttigheter. Drick till frukost, lunch eller mellanmål. Mixa ihop på morgonen och förvara i termos eller kylskåp tills hungern slår till.

    Fänkålssmoothie med bovete
  2. Krämig rödbetssmoothie med grönkål

    2. Krämig rödbetssmoothie med grönkål

    Betyg 4 av 5.
    19 personer har röstat
    Receptet har 5 kommentarer.

    Denna rödbetssmoothie är fylld av nyttigheter och har en vackert lila färg. Avokado och banan gör den len och krämig. En perfekt lunch när du behöver äta på språng.

    Krämig rödbetssmoothie med grönkål
  3. Gyllene morots- och bönsmoothie

    3. Gyllene morots- och bönsmoothie

    Betyg 3.2 av 5.
    5 personer har röstat
    Receptet har 0 kommentarer.

    Gurkmeja bidrar med vacker färg och ingefära piggar upp med extra sting. Extra mättande är morotssmoothien tack vare vita bönor. Lunch i flytande form för den som har bråttom.

    Gyllene morots- och bönsmoothie
  4. Gazpachosmoothie

    4. Gazpachosmoothie

    Betyg 4.2 av 5.
    5 personer har röstat
    Receptet har 1 kommentarer.

    En klassiker i smoothieform. Klar på några få minuter. Mixa ihop gazpachosmoothien på morgonen och förvara i termos tills hungern slår till.

    Gazpachosmoothie

En liten smoothieskola

  • Tänk kallt

    Ska smoothien drickas direkt så utgå från kylskåpskalla grönsaker. Och förvara färdiga smoothies i kylen – de är godast riktigt kalla.

  • Gröna bananer går bra

    Omogna bananer innehåller hälsosamma växtfibrer, som i takt med att frukten mognar omvandlas till socker. Det är därför en gul banan smakar sötare än en grön. Välj därför gröna bananer i dina matiga smoothies för extra mycket näring och fibrer som gör gott för din tarmflora!

  • Näringsboosta

    Addera grönsaker, och inte bara frukt, för en extra matig, näringsrik och mättande smoothie. Våga använda sådant som traditionellt kanske inte brukar finnas med, som morot och tomat. C-vitamin förbättrar upptaget av järn i maten vi äter, så pressa ner lite citron eller lime i smoothies med järnrika ingredienser för bättre näringsupptag.

  • Jobba på smidigheten

    Fryst banan, avokado, vita bönor eller blötlagt bovete ger en riktigt krämig smoothie. Även en sked nötsmör eller tahini ger en len känsla och samtidigt nyttiga fetter. Tillsätt lite vatten om du tycker att smoothien är för tjock.
     

  • Förbered så sparar du tid

    Mixa frukostsmoothien kvällen före och förvara i kylen, eller skär upp ingredienser portionsvis och förvara i glasburkar i kylen tills smoothien ska mixas.

  • Stark blender = slät smoothie

    Investera i en bra (stark) blender för att kunna mixa riktigt krämiga smoothies. Då kan du mixa ner råa grönsaker men ändå få en helt slät dryck. Tillsätt vätska och sedan resterande ingredienser. Börja på lägsta hastigheten för att sedan avsluta på högsta.

    Här kan du läsa mer om olika blenders.

Artiklar (1562)

Extra krispigt!

Toppa din smoothie

Vi bjuder på recept som toppar din smoothie, gör den ännu godare och nyttigare!

Uppgradera toasten!

Godaste grillmackorna

Kimchi grilled cheese, avokadotoast eller en kubansk sandwhich? Nu grillar vi mackor!

Boosta energin!

Göra egen sportdryck

Här är fyra recept för dig som vill blanda ihop din egen sportdryck.