"Mjölk gör skelettet starkt" och "äter du fisk så blir du smart". Man häpnar av alla extremt genomtänkta och otroligt ambitiösa lögner ens föräldrar i ren desperation använde för att få oss att försöka testa något annat i matväg än några makaroner och en halv köttbulle till middag.

Elin Nordström

Du har säkert suttit vid matbordet som liten och hört någon vuxen predika om hur extremt viktigt det är att äta mycket fisk för att bli smart, eller att om du frenetiskt tuggar morötter så kommer du att kunna se i mörker (varför skulle man vilja göra det)? Sen blir vi själva vuxna och börjar använda samma sägningar till våra egna ungar. Varför? För ibland är det det enda som funkar när de små liven vänligt men bestämt skjuter bort tallriken med späda små morötter till förmån för den vackert skulpterade köttbullen. Vi har frågat vår dietist Paula Frösell om de vanligaste förekommande myterna som föräldrar i urminnes tider har använt. Och låt oss nu hoppas att ingen fyraåring som tryckt i sig en massa fisk och som kan läsa på grund av det enorma fiskintaget kommer att ta del av den här artikeln.

  • Man ska dricka juice till blodpudding för att fånga upp alla nyttiga vitaminer i puddingen

    Nej! Blodpudding är rikt på järn och det är en seglivad myt att juice och vitkålssallad (båda med mycket C-vitamin) skulle öka upptaget av järnet. Det korrekta är att C-vitamin ökar upptaget av sådant järn som finns i vegetabiliska källor, som kikärtor eller linser.

  • Du blir stark av spenat

    Nej, spenat är tyvärr inte ett superlivsmedel så man skulle kunna säga att det enskilt får musklerna att växa. Däremot kan spenat mycket väl vara en bra råvara i en hälsosam kost, även för den som vill bygga muskler.

  • Om du badar efter maten så får du kramp

    Nej! Det finns tillräckligt med blod i kroppen för att både hantera matsmältningen och att förse musklerna som behövs när man simmar och plaskar i vattnet. Däremot kanske det inte är så skönt att simma med en fullproppad mage. Men ska man vänta till magsäcken är helt tom efter måltid så får man vänta flera timmar och då kanske solen gått ner så passa på att bada när lusten faller på! Detta är också antagligen en ursäkt för föräldrar att kunna få sitta kvar vid matbordet och snacka med varandra ett tag till.

  • Man blir lättare brun om man äter morötter

    Ja, ett väldigt stort intag av morot skulle kunna göra att man får en lite gulare hudton. Anledningen är att morötter innehåller betakaroten som är den substans som också används i brun utan sol-produkter.

  • Man får bättre mörkerseende om man äter morötter

    Nja, man kan inte säga att morötter gör att mörkerseendet blir bättre men om man äter morötter så får man i sig A-vitamin som faktiskt kan bidra till att bibehålla god syn. Så indirekt ja, men direkt, nej! Det hjälper alltså inte att äta en morot innan man ger sig ut på mörka landsvägar på natten i hopp om att plötsligt se bättre än man gjorde igår.

  • Mjölk ger ett starkt skelett

    Nja, inte specifikt mjölk men mjölk är en väldigt bra källa till kalcium och även vitamin D (nästan all mjölk är numera D-vitaminberikad), två näringsämnen som i kombination är viktiga för en stark benstomme. Under barn- och ungdomsåren är det viktigt att få i sig kalcium och D-vitamin för att öka chanserna till ett starkt skelett genom livet. Lite fysisk aktivitet på det så blir skelettet extra glatt!

  • Juice innehåller massa vitaminer (tänk de gamla 90-talsjuicerna)

    Nja, juice består ju oftast av en eller flera frukter och/eller bär och kan ju per definition inte innehålla fler näringsämnen än som faktiskt finns i dessa frukter och bär. Så, med det som utgångspunkt så är det oftast framför allt vitamin C som juice innehåller särskilt mycket av. Vanligen är dock mängden av vitaminet lägre än om man ätit motsvarande mängd av exempelvis hel apelsin, eftersom ett visst bortfall sker i produktionsprocessen. Idag finns flera juicer som är berikade med t ex vitamin C eller D och kalcium.

  • Du blir snäll av pepparkakor

    Nej, men kanske får du en pepparkaka om du varit snäll?

  • Sväljer man tuggummi så stannar det kvar i kroppen i minst 10 år

    Noop! Tuggummit följer med allt annat man ätit, ut den vanlig vägen! Det tar vanligtvis ungefär 1-3 dygn från att man äter något till att det kommer ut i andra änden.

  • Om man äter vindruvskärnor så fastnar de i blindtarmen

    Nej, att kärnor och frön skulle orsaka blindtarmsinflammation är inte sant.

  • Man blir intelligent av att äta fisk

    Nej, tyvärr funkar det inte att sätta i sig en portion lax och att därefter förvänta sig att överprestera på matteprovet eller på jobbet, men Omega 3-fett som finns i de feta varianterna som lax, sill och makrill, är viktiga för att hjärnan ska fungera normalt.

  • Alla näringsämnen försvinner om du mikrar maten

    Nej! I all uppvärmning av mat så sker en kemisk process i maten som gör att vissa näringsämnen förändras eller minskar men vitaminer och mineraler försvinner inte i större utsträckning om man mikrar jämfört med att värma i ugn eller i kastrull på platta.

  • Man kan se i dricksglaset hur gammal man är

    Kommer ni ihåg när man kikade ner i dricksglaset och såg en siffra och det var tydligen svaret på hur gammal man var. Det är helt korrekt. Så när du som femåring drack ur ett glas som hade 56 i botten så var det alltså så gammal du var... Skoja. Men vad kul man hade!