Mythbusting!

5 myter om huskurer

Står du just i detta nu och häller honung rätt ner i strupen pga förkylning? Läs då den här artikeln där vi tar hål på huskursmyterna.

  1. 1. Citrusfrukter

    1. Citrusfrukter

    "Apelsiner och andra citrusfrukter har visat sig motverka virusinfektioner, till och med när du redan insjuknat".

    Nja och ja. Vitamin C som det finns gott om behövs för ett normalt immunsystem (som ju arbetar för fullt under en pågående förkylning) men kan också bidra till minskad trötthet. Så ja, en apelsin eller två kan helt klart pigga upp! Ja, det stämmer at det numera finns forskning som visar att intag av vitamin C under pågående förkylning kan lindra eller förkorta sjukdomstiden. För den som är kraftigt fysiskt aktiv så är stunden efter passet en känslig period då mottagligheten för sjukdom är större. Även här kan C-vitaminnrika citrusfrukter vara bra som stöd till immunsystemet. Som tur är är det lätt att få i sig vitamin C.

  2. 2. Yoghurt

    2. Yoghurt

    "Probiotikan i din yoghurt stärker immunförsvaret och förbättrar tarmfloran."

    Ja, probiotikan kan påverka tarmbakterierna och en välmående tarmflora kopplas till ett starkare immunsystem. Massor av studier finns på det området. Laktobaciller som finns i yoghurt kan hos friska människor stimulera immunsystemet så att vi får bättre motståndskraft mot infektioner och en ganska ny studie på barn i Finland visade att samma bakterier faktiskt kunde skydda barnen mot infektioner. Gruppen som fick dricka mjölk med tillsatta laktobaciller fick färre luftvägsinfektioner och färre sjukdagar än gruppen som fick mjölk utan laktobaciller.

  3. 3. Vitlök

    3. Vitlök

    "En klassiker i förkylningssammanhang är vitlöken, en huskur som många tycker fungerar."

    Ja ungefär så ja, det finns inte tillräckligt vetenskapligt stöd att det verkligen är så även om vissa forskare tror att ämnen i vitlök kan ha antiinflammatorisk effekt. Men vitlök är rikt på antioxidanter och kanske kan verka lite avsvällande i näsan om man är täppt och upplever man att man mår bra av det så är det ju bra!

  4. 4. Grönkål

    4. Grönkål

    "Den näringsproppade grönkålen stärker immunförsvaret och verkar skydda mot såväl virus som bakterieinfektioner."

    Jorå. Grönkål innehåller mycket nyttigheter, t ex fibrer som kan påverka tarmfloran i positiv riktning och vitamin C. Så ja, grönkål kan inte bota förkylning men som en del i en hälsosam kost är det toppen.

  5. 5. Honung

    5. Honung

    "Honung har antibakteriella egenskaper och lindrar halsont."

    Nja och ja. Man tror att de antibakteriella egenskaperna kommer från laktobaciller från binas mage som överförs till honungen. Även honung är en huskur som vissa tycker har bra effekt och honung innehåller antioxidanter.

Artiklar (1434)