Bild laddas

Bättre humör med råg

Visste du att hela råg kan ge dig jämnare humör, minskar hungerkänslorna och får tarmfloran att göra tummen upp? Nya studier visar varför du ska äta mer fullkorn!

Att tarm och hälsa hör ihop känner du säkert till. Nu visar forskning att hel råg och hel korn gör underverk för tarmfloran – och varför det är så.

Fullkorn innebär att både kli, grodd och frövita finns kvar i sädesslaget. När dessa godbitar möter tarmens bakterier fermenteras de. Resultatet blir en mängd goda mikrobakterier, som gör tarmen glad, minskar hungern och balanserar blodsockersvängningar, så länge som 10 - 14 timmar efter måltiden.

För den med diabetes typ 2 eller fetma verkar en bit rågbröd på kvällen kunna förebygga problemen – och samtidigt höja humöret. Vilken jackpot!

Både hel och krossad råg funkar lika bra. De behöver dock gullas med innan det ska ätas: blötlägg i åtta timmar och koka i 20 minuter så är det redo för sallad, brödbak eller något annat mumsigt!

Här är dietistens bästa tips på hur du får i dig hel råg eller rågkross:

  • Istället för ris 
    Servera hel råg till middagen istället för pasta, ris eller couscous. Eller varför inte blanda 50-50? Det går att variera i det oändliga.
  • Ner i degen!
    Byt ut 20 % av mjölet mot rågkross eller hel råg när du bakar bröd. Smakrikt, saftigt och proppat med näring. Läs också: Lingonbröd med citronfärskost
  • Mumsig müsli
    Rosta fröet i ugnen på låg värme efter kokning. Blanda sedan med din favoritmüsli. Till exempel den här: Hemlagad müsli.
  • Goda groddar
    Skölj det hela, blötlagda fröet och sila av vattnet, ett par gånger om dagen. Efter bara någon dag börjar det spira och väntar du ett par dagar till har du härliga groddar att lägga på salladen eller mackan. Läs också: Lär dig grodda.
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Energi på menyn

Ladda din kropp med rätt energikällor

Här är energikällorna du behöver för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar.
Bild laddas
Tänk så här!

Välj det nyttigare brödet

Detta ska du titta efter i brödhyllan när du vill ha ett mer hälsosamt bröd.
Bild laddas
Tips!

Så undviker du järnbrist

Tips på vad du kan äta för att maxa intaget av järn och undvika järnbrist.
Bild laddas
Håll koll på vätskebalansen

Så mycket vatten ska du dricka

Under 80-talet blev det populärt att ständigt ha en vattenflaska inom armlängds avstånd. Men är det bra att dricka massor av vatten? Eller kan det bli för mycket av livets källa?
Bild laddas
Fyllda av nyttigheter!

Teff - i stället för mjöl eller quinoa

Glutenfria gräsfrön fulla av nyttigheter som du kan använda både i bakning och matlagning.
Bild laddas
Kosthållning

Vegetarian och LCHF – går det?

Matnyttig information och saker att ha koll på. Och självklart recepttips. 
Bild laddas
Matskola

Surdegsgrund

Här visar vi, med video och steg för steg, hur du gör egen surdeg på råg från grunden.
Bild laddas
Glykemiskt Index

Vad är GI

Hur reagerar kroppen på mat med högt respektive lågt GI, Glykemiskt Index.
Bild laddas