Bild laddas
Glykemiskt Index

Vad är GI

De flesta har någon gång hört talas om GI-metoden, men vad exakt innebär den? Och hur reagerar kroppen när man äter enligt den? ICAs dietist reder ut begreppen.
Tips! Vad innebär det att äta enligt LCHF-dieten?

Högt och lågt GI, Glykemiskt Index

För lite drygt tjugo år sedan började begreppet glykemiskt index (GI) användas som ett sätt att rangordna kolhydratrika livsmedel efter hur mycket de påverkar blodsockret. Förenklat kan man säga att kolhydratrika livsmedel som ger snabb blodsockerstegring (har högt GI) är ”lättsmälta”. De är mjuka och lättuggade och passerar magsäcken förhållandevis snabbt. Drycker passerar magsäcken mycket snabbt, speciellt om de dricks mellan måltiderna. 

Med GI är långsamt är bra

Livsmedel med lägre GI kräver lite mer ”ansträngning", både i munnen och i magsäcken, vilket gör att blodsockret stiger långsammare och mindre. Eftersom insulinivåerna då är lägre sjunker sockret också långsammare vilket bland annat förlänger mättnadskänslan. Denna kunskap har använts i kostråden till diabetiker som ju kan ha problem med svängande blodsockernivåer. 

Hela måltiden är viktig

Hur en måltid sätts samman har stor betydelse för hur blodsockret påverkas. Man kan till exempel få en lägre höjning av blodsockret för mat som har högt GI om den kombineras med fett eller syrliga och proteinrika ingredienser. Så egentligen är det måltidens totala sammansättning som är det viktiga. GI-kosten är alltså inget uteslutande av kolhydrater utan ett val av kolhydrater med bra kvalitet. Undvik de snabba kolhydraterna i form av socker och vitt mjöl. Välj istället fullkornsprodukter, gärna hela korn. 

Exempel på matvaror som ingår i GI-kosten

  • Fullkornsprodukter – flingor, bröd helst med hela korn, pasta (kokad al dente), couscous, bulgur, matris (kladdigt ris har högre GI)
  • Ärter, bönor och linser – torra, konserverade
  • Färskt kött, fisk, fågel
  • Ägg
  • Nötter och fröer
  • Mörk choklad
  • Grönsaker – olika kålsorter, rotsaker, lök, svamp

Du kanske också är intresserad av

Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Inför långdistansloppet!

Kolhydratladdning - så funkar det

ICA-dietisten Paula Frösell berättar vad kolhydratladdning är och vad du bör tänka på inför ett långdistanslopp.
Bild laddas
Dietsiten tipsar

Gluten, så påverkas din kropp

Mat utan gluten? Är det något för alla eller bara för glutenintoleranta?
Bild laddas
Välj vego!

Finns risk för proteinbrist?

Kan man drabbas av proteinbrist om man slutar äta kött?
Bild laddas
Vegofeber!

Ät mer grönt med färska vegoprodukter

Se recept med falafelbollar, grönsaksbullar, sojakorv och sojafärs.
Bild laddas
Vi reder ut!

Farligt med krossade linfrön?

Hur illa är det att äta krossade linfrön, egentligen?
Bild laddas
Fyllda av nyttigheter!

Teff - i stället för mjöl eller quinoa

Glutenfria gräsfrön fulla av nyttigheter som du kan använda både i bakning och matlagning.
Bild laddas
Bli ett proffs

Allt du behöver veta om kolhydrater

Att navigera i i kolhydrats-djungeln är inte lätt. Här har vi samlat frågor och svar.   
Bild laddas
Vi reder ut

Vegan eller vegetarian?

Eller flexitarian? Vad är skillnaden? Här är en ordlista för dig som vill ha koll.
Bild laddas