Bild laddas
Bönbonanza!

Allt om bönor - olika sorter och goda bönrecept

Vare sig du klipper upp en tetra eller präktigt lägger i blöt är det jackpot med bönor för miljö, plånbok och hälsa. Lär känna de olika bönsorterna som kidneybönor till cannelini och få tips på goda bönröror och andra smarriga recept.

Bli ett bönproffs

  • Bild laddas

    Stora vita bönor

    Härligt stora bönor med en mild, smörig mandelsmak och en fast, krämig textur. Tack vare sin storlek kräver de en något längre koktid men är väl värda att vänta på. Mixa med lite olivolja, tahini och vitlök till en god dipp. Eller blanda i en sallad eller i en omelett så blir de genast mer mättande.

  • Bild laddas

    Röda kidneybönor

    Med sin milda, krämiga och sötaktiga smak är de mörkröda kidneybönorna perfekta i en vegetarisk gryta eller en matig sallad. Efter kokning håller de formen fint och passar också perfekt i chiligrytor eller för att mixas till en krämig dipp att ha på mackan.

  • Bild laddas

    Små vita bönor

    De här små bönorna lyfter fram andra råvaror med sin milda nötiga smak, mjuka skal och krämiga konsistens. Perfekta i en het bönsalsa, i soppan eller med örtkryddor och fin olivolja. Testa i bön-och kronärtsdippen längre ner på sidan!

  • Bild laddas

    Sojabönor

    Den lilla sojabönan är mångsidig och är perfekt att, tack vare sin höga proteinhalt, använda som bas i många vegetariska rätter. Använd till att göra egna vegobiffar eller prova att byta ut kikärtor mot sojabönor nästa gång du gör hummus.

  • Bild laddas

    Kikärtor

    Kikärtor har en mild smak och fast konsistens. De har sin självklara plats i en krämig hummus men är också fantastiskt goda som de är, till exempel i en sallad. Gör du kikärtsbiffar eller falafel behöver du bara komplettera med en sallad. Kikärtor är dessutom bra på att balansera kryddstarka rätter. Bra till mycket med andra ord!

  • Bild laddas

    Svarta bönor

    Svarta bönor tillhör familjen kidneybönor och är stapelföda i flera latinamerikanska länder där de äts som ett tillbehör till de flesta måltider. Texturen är fast och smaken är mild. Servera kokta som de är eller i sallader, soppor och grytor. De passar även bra till vegetariska biffar och tacos.

Goda röror med bönor

  1. Bild laddas

    1. Pestodressat

    Mixa 100 g rostade solroskärnor, 1 dl olivolja, ½ dl vatten, saften från ½ citron, 1 riven vitlöksklyfta med 2 krukor basilika. Salta och peppra. Vänd ner 5 dl kokta stora vita bönor, eller vilka bönor du vill! Gott på tapasbordet eller som tillbehör till fisk och kyckling.

  2. Bild laddas

    2. Boostad guacamole

    Blanda 3 dl kokta svarta bönor med 2 tärnade avokado, 2 hackade salladslökar, 1 finhackad röd chili och saften från 1 lime. Vänd ner lite olivolja. Salta, peppra och strö över hackad koriander. Dippa majschips eller fyll din taco!

  3. Bild laddas

    3. Rostad paprikaspread

    Klyfta 2 tomater, kärna ur 2 röda paprikor och lägg på en plåt i ugnen på 225°C i ca 15 minuter. Mixa de rostade grönsakerna tillsammans med 2 dl kokta kidneybönor, låt svalna. Rör ner 100 g färskost och smaka av med hackad timjan, salt och peppar. Passar fint i quesadillas, räkor eller till grillad halloumi.

  4. Bild laddas

    4. Sojabönsalsa

    Hacka 4 tomater, 1 röd lök, ½ röd chili och 1 kruka koriander. Blanda med 1 dl majskorn, 2 dl kokta sojabönor, 1 msk olivolja och smaka av med zest och saft från 1 lime, salt och peppar. Perfekt till allt grillat eller tacomiddagen.

  5. Bild laddas

    5. Bön- och kronärtdipp

    Häll 1 burk (400 g) kronärtskockshjärtan i ett durkslag och låt rinna av. Mixa sedan med 2 dl kokta små vita bönor, 1–2 dl parmesanost, ½ dl olivolja, saft och zest från ½ citron. Smaka av med salt och peppar, och strö över hackad persilja. Njut som dipp med grönsaker eller snacks.

Sex goda anledningar att välja bönor  
  • Bönor, linser och kikärtor har en fantastisk näringssammansättning, eftersom de är rika på mättande protein och fiber.
  • De kolhydrater som finns är också komplexa och tar tid att bryta ner – vilket innebär att de håller dig mätt länge.
  • Baljväxter innehåller också flera vitaminer och mineraler som zink, magnesium och kalium.
  • Fetthalten i bönor, linser och ärtor är generellt väldigt låg, från 0–2 g per 100 g kokta baljväxter. Det finns två undantag, sojabönan som innehåller ca 18 % fett och kikärtan som innehåller ca 5 % fett, men dessa är enbart omättade fettsyror.
  • Tack vare baljväxters höga proteininnehåll är de toppen som alternativ för att komplettera eller ersätta proteinintag från animaliska livsmedel.
  • Miljöpåverkan från baljväxter varierar mellan olika sorter och beror bland annat på var och hur produktionen sker. Torkade bönor är faktiskt den minst klimatpåverkande proteinkällan som finns.
Dippvänligt!

Veganska röror och dippsåser

Vare sig du dippar, doppar eller dränker så lyfter röror och dippsåser det mesta. Ta en kik på våra veganska varianter, du kommer garanterat hitta någon som faller dig i smaken!
Bild laddas