Bild laddas
Ät mer grönt!

Därför ska du äta mer baljväxter

Baljväxter – alltså ärtor, bönor, linser och jordnötter – är fullproppade med viktiga näringsämnen. Låt ICAs dietist guida dig till den proteinrika supermaten!
Tips: här hittar du allt om bönor!

6 skäl till att äta mer baljväxter

ICAs dietist har samlat 6 skäl att äta mer baljväxter. Ett bra alternativ istället för kött och för att få in dig viktiga näringsämnen. 

  1. 1. Kan minska risken för tarmcancer

    Baljväxter innehåller massor av kostfiber, som håller magen i trim och även kan bidra till att minska risken för tarmcancer. Fiberrik mat ger också större mättnadskänsla och hjälper till att hålla blodsocker och kolesterol på en bra nivå.

  2. 2. Innehåller massor av protein

    Torkade baljväxter innehåller ungefär lika mycket protein som kött och fisk, cirka 20 gram per 100 gram. Baljväxter som är blötlagda och kokta – som de vanligtvis är när de hamnar på tallriken – innehåller runt 8-12 gram protein per 100 gram. Den baljväxt som utmärker sig är sojabönan, som både har högst proteininnehåll och den bästa proteinkvalitén.

  3. 3. Många baljväxter lika järnrika som kött

    För att ta ett exempel: 100 gram kokta sojabönor innehåller 2,7 gram järn. 100 gram stekt nötkött innehåller 2,5 gram järn. Dock har kroppen svårare att ta upp järn från baljväxter än från kött. Men du kan förbättra upptaget rejält genom att komplettera den vegetariska måltiden med något C-vitaminrikt, som en apelsin eller en bit paprika.

  4. 4. Fulla med vitaminer och mineraler

    Baljväxter innehåller sju av åtta essentiella B-vitaminer, där exempelvis riboflavin skyddar cellerna mot oxidativ sress och bidrar till att minska trötthet. Mineralerna som toppar är – utöver järn – magnesium, fosfor, kalium och zink, där exempelvis fosfor bidrar till normal benstomme och energiomsättning.

  5. 5. Klimatsmart mat

    Även om olika baljväxter påverkar miljön på olika sätt, beroende på sort och hur de har odlats, så har baljväxter en låg miljöpåverkan jämfört med kött. Dessutom har baljväxter en lång hållbarhet. Det gör att man sällan behöver slänga baljväxter, vilket så klart också är bra för miljön.

  6. 6. Baljväxter gillas av plånboken

    Kilopriset för torkade ärtor är cirka 20 kronor, för torkade linser cirka 50 kronor. Och då pratar vi ändå om torkade baljväxter som sväller till det dubbla vid tillagning.

Ät mer grönt!

Nyttiga recept med baljväxter

ICAs dietist har valt ut fem recept som du kanske kan landa på tallriken redan i kväll!
Bild laddas
Tips!

Så undviker du järnbrist

Tips på vad du kan äta för att maxa intaget av järn och undvika järnbrist.
Bild laddas
Bönbonanza!

Allt du vill veta om bönor - fakta & recepttips

Lär känna de olika bönsorterna och få tips på recept.
Bild laddas
Vego!

Vego-mat som stöttar Sverige

Vegetarian? Då kan du äta mer av detta för att stötta våra bönder.
Bild laddas
Framtidens mat!

Bönor & ärtor

Vare sig du använder konserverade eller lägger egna i blöt är det jackpot för miljö, plånbok och hälsa. Bönor och ärter är framtidens mat. Här lär du bland annat känna mörkögd black eye, krämiga borlotti och protein-ligans höjdare sojabönan.
Bild laddas
Tänk så här!

Välj det nyttigare brödet

Detta ska du titta efter i brödhyllan när du vill ha ett mer hälsosamt bröd.
Bild laddas
Färgglada burgare!

Våra godaste vegoburgare!

Smarriga recept på vegetariska burgare med grymma tillbehör.
Bild laddas
Gott & näringsrikt

Baka bönbröd

Med bönor och linser i degen blir brödet du bakar både saftigare och mer näringsrikt!
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas