Gör egen

vätskeersättning

Vinter och vinterkräksjuka eller sommar och sol. Oavsett årstid kan det vara viktigt att fylla på kroppens vätskedepå. Se våra tips och superenkla recept på hur du gör din egen vätskeersättning för både vuxna och barn.

Elin Nordström/Paula Frösell

Det finns många faktorer som påverkar ditt vätskebehov. Hur mycket du väger, tränar och svettas till exempel. Men mellan tummen och pekfingret bör du få i dig cirka 2-3 liter vätska per dygn.

– Allt behöver inte komma från ett glas. Mat innehåller ju också vatten, särskilt frukt och grönsaker. Te och kaffe är visserligen vätskedrivande, men de dryckerna gör ändå att du får i dig mer vätska än du gör av med, säger ICAs dietist Paula Frösell. 

Vätskebrist och vätskebalans

Vätskebrist gör att man blir trött, torr i munnen och får sämre prestationsförmåga. Nästa skede är törst, bristande aptit, illamående, rodnad, ökad puls och höjd temperatur. Om man då inte dricker kan man bli yr, få huvudvärk och stickningar i musklerna. Kraftig vätskebrist är direkt livshotande.

– Vi behöver en mineralbalans i blodet och uttorkning sätter den balansen ur spel. Man kan faktiskt dricka för mycket vatten också. Lyssna till kroppens signaler och drick alltid när munnen börjar kännas torr. Särskilt äldre och små barn behöver erbjudas dryck ofta när det är varmt eller vid sjukdom, tipsar Paula Frösell.

Här är tre enkla tips på hur du snabbt återställer vätskebalansen för dig och dina barn! OBS. Barn under 1 år ska inte dricka egengjord vätskeersättning.

1. Drick vatten, vatten, vatten

Att dricka lite och ofta, det är knepet! Fnyser barnen åt det där vattenglaset? Blanda till favoritsaften och toppa med ett festligt sugrör!

2. Ät frukt och grönsaker

Gurka innehåller 96 procent vatten, tomat 95 procent, grön paprika 93 procent, vattenmelon 91 procent, grapefrukt 90 procent, hallon 90 procent och morot 90 procent – för att ta några exempel. Så ställ fram en skål med favoriterna bland frukt och grönt!

3. Gör egen vätskeersättning

OBS. Barn under 1 år ska inte få egen vätskeersättning.

Uttorkad? Då är det bra att dricka vätskeersättning, som snabbt reglerar både vätske- och salthalten i kroppen. 

  • 1 liter vatten
  • 1/2 tsk salt (ej örtsalt)
  • 6 tsk socker eller druvsocker

Koka upp vätskan och låt den svalna relativt snabbt, förvara den sen i kylskåp. Vätskeersättningen för barn ska smaka tårar, inte saltare än så. Smaksätt gärna vätskeersättningen för vuxna med exempelvis citron. Vätskeersättning för barn kan smaksättas med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft. Då smakar den bättre och blir lättare att dricka.

Har du barn under ett år? Då är det säkrare att ge vätskeersättning från affär eller apotek, för att undvika risken för högt saltintag vid feldosering.