Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Dietisten tipsar!

Därför behöver

du magnesium

Får du lätt kramp i fötter och ben? Orsaken kan vara brist på magnesium – en av kroppens viktigaste mineraler.

Plötsligt drar muskeln ihop sig och du viker dig av smärta. Kramp! Den vanligaste orsaken till kramp är att du har sträckt eller överansträngt en muskel, ofta i kombination med vätskebrist.

Många menar att risken för kramp är större om du har brist på vissa mineraler, exempelvis magnesium, även om det inte finns någon forskning som bekräftar detta.

Bra för muskler och nerver

– Magnesium ingår i många av kroppens enzymsystem, som på olika sätt bidrar till att aktivera olika reaktioner i kroppen. En av mineralets viktiga uppgifter är att få musklerna och nervbanorna att fungera normalt, berättar ICAs chefsdietist Christina Karlsson.

Förutom kramp kan magnesiumbrist orsaka bland annat muskeltrötthet, hjärtbesvär (hjärtat är ju en muskel), utmattning, depression och nervositet.

Ovanligt med magnesiumbrist

Enligt Christina Karlsson är det väldigt ovanligt med magnesiumbrist bland friska människor som äter normalt.

– De som är i riskzonen för magnesiumbrist är personer med obehandlad diabetes, njursjukdom och funktionsrubbningar i mag-tarmkanalen. Stora mängder alkohol och vissa mediciner kan också orsaka magnesiumbrist, säger Christina Karlsson.

Mat med magnesium:

  • Gröna grönsaker såsom ärtor, bönor, spenat och grönkål
  • Nötter (hasselnötter, jordnötter, mandel)
  • Fullkornsprodukter
  • Fisk
  • Kött

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer