Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Mythbusting

Vi slår hål på

veganmyter!

Alla vet att det är viktigt att äta grönsaker, och kanske har du inte fått gå från bordet förrän du åtminstone ätit upp salladen på tallriken. Men vad händer när en bestämmer sig för att leva på en växtbaserad kost? Låt oss presentera 12 myter om vegansk kost.

Anna-Sara Nilsson, Elin nordström, Paula Frösell
Tips:Här hittar du alla våra recept på vegansk mat

  • Du får inte i dig tillräckligt med protein.

    Risken för att få proteinbrist är väldigt liten. Protein finns i nästan all mat, till och med bröd, så för att hamna där måste du anstränga dig.

    Här kan du läsa mer om proteiner

  • Det är evolutionsteoriförnekelse att äta veganskt...

    eftersom vi har utvecklats till att äta kött. Människor är omnivorer, allätare, och kan leva på så väl kött som en hundraprocentig växtbaserad kost. Kort och gott: det stämmer inte.

  • Sverige kan inte bli självförsörjande om vi äter vegankost

    Sverige är inte, och kommer troligtvis aldrig bli självförsörjande. Därmed inte sagt att det inte skulle vara möjligt.

  • Du kommer bryta alla ben om du inte dricker mjölk

    Äter du baljväxter, bladgrönsaker, torkad frukt, mandel, tofu och sesamfrön får du i dig kalcium så det räcker. Se till att också dricka D-vitaminberikade drycker eller D-vitamin som tillskott så blir risken för kalciumbrist mindre.

  • Sojabönor är jättedåligt för miljön!

    Nej, inte om du väljer produkter av ekologisk eller certifierad soja.

    Här kan du läsa mer om sojaodling

  • Tofu innehåller mycket östrogen och bör därför inte ingå i vår kost

    Soja innehåller fytoöstrogener, precis som spannmål, frukt och grönsaker men det inte är samma typ av östrogen som vi har i kroppen. Med det sagt är det inte heller farligare att äta tofu än att äta något annat livsmedel med samma innehåll. Såklart så är det ju alltid viktigt att äta varierat.

  • Jag har inte råd att äta veganskt!

    Genom att ersätta kött med vegoalternativ så som linsbiffar så kan både du och spargrisen ta glädjeskutt.

  • Du kommer att få brist på Omega-3

    Nej, en varierad vegankost som innehåller linfröolja, rapsolja och valnötter tillfredsställer behovet av Omega 3.

  • Veganer kommer få B12-brist

    Nja. B12 finns uteslutande i mat från djurriket så ett B12-tillskott brukar rekommenderas för den som är vegan.

  • Grönsaker känner också smärta!

    Det krävs ett centralt nervsystem för att känna smärta, vilket växter saknar. Så detta stämmer därför inte.

  • En vegan äter bara sallad...

    …och pizza, och burgare, och pommes, och glass, och gräddiga pastor, och smörgåstårta och.. behöver vi fortsätta?

  • Veganer är sämre för miljön...

    än köttätare eftersom de fiser så mycket av alla bönor. Visst, ponera att en vegan äter mycket bönor och därför fiser mer än en allätare, men det är inte jämförbart med nötkreatur och den metangas som de bildar i sitt matsmältningssystem.

    Här kan du läsa mer!

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer