Hoppa till sidans innehåll

Mythbusting

Vi slår hål på

veganmyter!

Alla vet att det är viktigt att äta grönsaker, och kanske har du inte fått gå från bordet förrän du åtminstone ätit upp salladen på tallriken. Men vad händer när en bestämmer sig för att leva på en växtbaserad kost? Låt oss presentera 12 myter om vegansk kost.

Anna-Sara Nilsson, Elin nordström, Paula Frösell
Tips:Här hittar du alla våra recept på vegansk mat

  • Att man inte får i sig tillräckligt med protein...

    Risken för att få proteinbrist är väldigt liten. Protein finns i nästan all mat, till och med bröd, så för att hamna där måste du anstränga dig.

    Här kan du läsa mer om proteiner

  • Att det skulle vara är evolutionsteoriförnekelse att äta veganskt...

    eftersom vi har utvecklats till att äta kött. Människor är omnivorer, allätare, och kan leva på så väl kött som en hundraprocentig växtbaserad kost. Kort och gott: det stämmer inte.

  • Sverige kan väl inte bli självförsörjande om vi äter vegankost?

    Sverige är inte, och kommer troligtvis aldrig bli självförsörjande. Därmed inte sagt att det inte skulle vara möjligt.

  • Att dricka mjölk är jätteviktigt för våra ben – eller?

    Äter du baljväxter, bladgrönsaker, torkad frukt, mandel, tofu och sesamfrön får du i dig kalcium så det räcker. Se till att också dricka D-vitaminberikade drycker eller D-vitamin som tillskott så blir risken för kalciumbrist mindre.

  • Är sojabönor jättedåligt för miljön?

    Nej, inte om du väljer produkter av ekologisk eller certifierad soja.

    Här kan du läsa mer om sojaodling

  • Stämmer det att tofu innehåller östrogen och bör därför inte ingå i vår kost?

    Soja innehåller fytoöstrogener, precis som spannmål, frukt och grönsaker men det inte är samma typ av östrogen som vi har i kroppen. Med det sagt är det inte heller farligare att äta tofu än att äta något annat livsmedel med samma innehåll. Såklart så är det ju alltid viktigt att äta varierat.

  • Är det inte svindyrt att äta veganskt?

    Genom att ersätta kött med vegoalternativ så som linsbiffar så kan både du och spargrisen ta glädjeskutt.

  • Är det risk att få omega3-brist?

    Nej, en varierad vegankost som innehåller linfröolja, rapsolja och valnötter tillfredsställer behovet av Omega 3.

  • Är det risk att få b12-brist?

    Nja. B12 finns uteslutande i mat från djurriket så ett B12-tillskott brukar rekommenderas för den som är vegan.

  • Men grönsaker känner väl också smärta???

    Det krävs ett centralt nervsystem för att känna smärta, vilket växter saknar. Så detta stämmer därför inte.

  • En vegan äter bara sallad...

    …och pizza, och burgare, och pommes, och glass, och gräddiga pastor, och smörgåstårta och.. behöver vi fortsätta?

  • Stämmer det att veganer är sämre för miljön…

    än köttätare eftersom de fiser så mycket av alla bönor. Visst, ponera att en vegan äter mycket bönor och därför fiser mer än en allätare, men det är inte jämförbart med nötkreatur och den metangas som de bildar i sitt matsmältningssystem.

    Här kan du läsa mer!