Nyttigare vardag

Så här tar vi fram

nyttiga veckomenyn

Vill du äta goda, nyttigare middagar utan att själv behöva fundera alltför mycket? Då vill vi tipsa om vår nyttiga veckomeny, med recept utvalda av ICAs dietist.

Varje vecka bjuder vi på en veckomeny med nyttiga middagstips. Recepten – som är skapade av ICAs kockar och utvalda av ICAs dietist – är fullproppade med baljväxter och grönsaker i regnbågens alla färger. Vissa recept är vego, andra innehåller fisk, skaldjur eller fågel. Däremot innehåller de nästintill aldrig rött kött.

– Jag väljer ut recept som uppfyller kriterierna för nyckelhålsmärkningen. Då kan du lita på att du får måltider som inte är alltför kaloristinna och som innehåller grönsaker i tillräcklig mängd men begränsat med salt och socker. Dessutom är fettkvaliteten god. Vi vet att många behöver äta på just det sättet för att öka chanserna till välmående, både idag och på lång sikt, förklarar ICA-dietisten Paula Frösell.

Klimatsmarta recept

I och med att många av recepten till stor del baseras på råvaror från växtriket, fågel och magrare mejeriprodukter är de inte bara nyttigare, utan även mer eller mindre klimatsmarta.

– För alla nya recept räknar vi ut vilken klimatpåverkan de har. De recept som är bäst ur klimatsynpunkt har tre löv. Två löv betyder att receptet är bättre ur klimatsynpunkt än genomsnittssvenskens måltid. Ett löv innebär att receptet är ett steg i rätt riktning, Paula.

Nyckelhålsmärkt hela veckan eller bara halva - du väljer!

Veckomenyn löper från måndag till söndag, allt för att underlätta veckans alla nyttigare middagar för dig.

Kanske faller något av veckans recept dig inte i smaken och då finns ändå ett gäng till eller så vill du ha lite lösare tyglar under helgen och följer inte veckomenyn då. Att äta nyttigt under vardagarna räcker oftast bra, men vill du så finns en rätt för veckans alla middagar. Oftast innehåller veckomenyn ett eller två recept som känns lite festligare och som kan lämpa sig väl för fredags- eller lördagsmiddag.

Så. Låt det nya livet börja. Ta del av vår nyttiga veckomeny!