Hoppa till sidans innehåll

Nyttigare vardag

Nyhet! Nyttiga

veckomenyer

Vill du äta goda, nyttiga middagar som inte plattar till plånboken eller jordklotet alltför mycket? Då vill vi tipsa om våra nyttiga veckomenyer, med recept utvalda av ICA-dietisterna.

Varje vecka bjuder vi på en nyttig middagsmeny här på ica.se/hälsa. Recepten – som är skapade av ICA-kockarna och utvalda av ICA-dietisterna – är fullproppade med baljväxter och grönsaker i regnbågens alla färger. Vissa recept är vego, andra innehåller fisk, skaldjur eller fågel. Däremot innehåller de inte rött kött. 

– Vi väljer ut recepten utifrån de nordiska näringsrekommendationerna, som även Livsmedelsverket lutar sig emot. De handlar i korthet om att vi behöver äta mer grönsaker, baljväxter, frukt, bär, fisk, skaldjur, nötter och frön, och att vi behöver äta mindre av chark, rött kött, socker och salt, förklarar ICA-dietisten Johanna Andersson.

Klimatsmarta recept

I och med att recepten till stor del baseras på råvaror från växtriket är de inte bara nyttiga, utan även mer eller mindre klimatsmarta.

– För alla nya recept räknar vi ut vilken klimatpåverkan de har. De recept som är bäst ur klimatsynpunkt har tre löv. Två löv betyder att receptet är bättre ur klimatsynpunkt än genomsnittssvenskens måltid. Ett löv innebär att receptet är ett steg i rätt riktning, förklarar ICAs chefsdietist Christina Karlsson.

På fredag är det fest

Veckomenyn löper från måndag till torsdag. Varför då inte fredag? 
– Fredagskvällen ingår i helgen, och på helgen vill de flesta äta med lite lösare tyglar. Att äta helnyttigt halva veckan räcker ofta gott, säger ICA-dietisten Caroline Wilbois

Så. Låt det nya livet börja. Ta del av våra nyttiga veckomenyer.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer