Hoppa till sidans innehåll

Experten tipsar!

Det nyttiga

fettet

Fett är livsviktigt! Det ger oss energi, bygger celler, skyddar våra inre organ och ökar kroppens förmåga att ta upp fettlösliga vitaminer. Men det gäller att välja rätt typ av fett.

Som med allt annat går synen på fett i trender. På 80-talet tog den hälsomedvetne avstånd till allt som var fett. På 2000-talet fick fett i alla dess former ett uppsving, i och med att det blev populärt att äta enligt LCHF (Low Carb High Fat). De senaste åren har kokosolja blivit en stjärna på hälsohimlen. 

Men vad är det egentligen som gäller? Vilken typ av fett ska man välja om man vill äta hälsosamt? Mai-Lis Hellénius, professor i att förebygga hjärt-kärlsjukdom vid Karolinska institutet och överläkare på Livsstilskliniken på Karolinska sjukhuset, guidar till det nyttiga fettet utifrån vetenskapliga fakta. 

Vad finns det för olika typer av fett?

 – Det finns mättat fett och omättat fett, som delas in i fleromättat och enkelomättat. Fett är uppbyggt av fettsyror som kan vara av olika längd, ha olika många dubbelbindningar och därmed ha olika egenskaper.  

Vilket fett är nyttigast?

  – Det omättade fettet! Om vi byter mättat mot omättat kan det hjälpa till att förebygga folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, diabetes, alzheimer och cancer. 

I vilka livsmedel finns omättat fett?

 – Omättat fett hittar du generellt i vegetabiliskt fett, det vill säga fett från växtriket. Tänk nötter, avokado, rapsolja och olivolja – jättenyttigt! Omättat fett finns även i fet fisk, i form av omega-3-fettsyror. Så ät mer makrill, sill och lax!

Och mättat fett finns i?

Animaliskt fett, det vill säga fett från djurriket. Chark, kött, ost, smör, grädde – ja, alla mejeriprodukter. Mättat fett finns även i vissa vegetabiliska livsmedel, som palmolja och kokosolja. Mättade fettsyror har en negativ påverkan på bland annat kolesterol och blodfetter. De kan även orsaka inflammationer i kroppen, ge leverförfettning och försämra kroppens känslighet för insulin. 

Men kokosolja är väl jättenyttigt?

– Nej, det är det inte, även om många hälsobloggar och hälsotidningar påstår det. Kokosolja innehåller nästan bara mättade fettsyror. De som förespråkar kokosolja menar att fettet är nyttigt, trots att det är mättat, eftersom fettsyrorna är kortare. Men den senaste forskningen visar att medellånga, mättade fettsyror kan ha samma negativa påverkan som längre, mättade fettsyror.

Och det här med transfetter, vad är det?

– Transfett kan var naturligt eller industriellt bildat. Det naturliga transfettet finns i små mängder i kött och mejeriprodukter. Det industriella transfettet kan bildas när man ger växtoljor en hårdare konsistens. Transfett ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, men det är inget man behöver gå omkring och oroa sig över. De senaste åren har nämligen mängden industriellt bildat transfett i livsmedel sjunkit kraftigt.

Sammanfattningsvis, hur bör jag tänka när det gäller fettet?

– Dra ner på chark, kött, mejeriprodukter, palmolja och kokosolja. Ge i stället plats på tallriken åt olivolja, rapsolja, nötter, avokado och fet fisk. Som med allt annat i livet handlar det om att hitta en bra balans. Lite mättat fett då och då är absolut inte farligt så länge du samtidigt får i dig rikligt med omättat fett.

Så här säger Livsmedelsverket om nyttigt och onyttigt fett

Tips! Digital kurs för ett friskare liv

Hur ska man äta och träna för att hålla sig frisk? Ja, den frågan har många och spretiga svar som inte alltid baseras på vetenskapliga fakta. För att informera och inspirera i ämnet leder Mai-Lis Hellénius, via Karolinska institutet, en digital kurs i sundhet. Förutom mat och fysisk aktivitet avhandlas ämnen som nikotin, alkohol, stress och sömn. Läs mer om sundkursen

ICA stoppar försäljning av barnkläder från Ronald A/S pga kvalitetsbrist som kan orsaka kvävning. Läs mer