Hoppa till sidans innehåll

Ät mer grönt!

Därför behöver du

frukt och grönt

Ett halvt kilo frukt och grönsaker per dag – det är den dagliga rekommendationen. Men vad ska man då lägga på tallriken? Och varför? Två experter på mat och hälsa serverar dig svaren.

Alla studier om kopplingen mellan vegetabilier och hälsa visar att personer som äter mer grönsaker, frukt och bär löper mindre risk för en rad sjukdomar, bland annat hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och många cancersjukdomar.

– Ät tre rejäla nävar grönsaker och två frukter om dagen, då är du hemma, säger ICAs chefsdietist Christina Karlsson.

Grövre grönsaker nyttigare

Hon rekommenderar grövre grönsaker som kål, rotfrukter, lök, paprika och broccoli. 

– Den typen av grönsaker innehåller mer vitaminer, mineraler och fibrer. Visst är det trevligt och färgglatt att lägga sallad, gurka och tomat på tallriken, men den typen av grönsaker ger inte så mycket näring. Ät gärna svenskt och i säsong också. Det är bra för hälsan, miljön och plånboken, säger ICAs chefsdietist Christina Karlsson. 

Vad gäller frukten tycker hon att smaken kan få styra.

– Äpple, apelsin, banan eller clementin, det spelar ingen roll. Ät den frukt du gillar och variera gärna. Och komplettera med blåbär, hallon eller andra bär. Även i frukthyllan är det bra att välja svenskt och i säsong, säger Christina Karlsson.

Substanser som skyddar mot sjukdomar

Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi på Karolinska institutet, tycker att man borde prata om ”grönsaker och frukt” i stället för ”frukt och grönsaker”.

– Både grönsaker och frukt är otroligt bra för oss! Men eftersom frukt innehåller ungefär dubbelt så mycket kalorier som grönsaker, tycker jag att grönsakerna ska få komma först, säger Alicja Wolk.

I valet mellan olika sorters grönsaker och frukter poängterar hon vikten av variation.

– Vi vet att grönsaker och frukt innehåller vitaminer, mineraler och fibrer. Men de innehåller också många andra bioaktiva substanser, inom växtriket har man hittat närmare 25 000 olika, varav många har antioxidativa egenskaper. Substanserna påverkar kroppen på olika sätt. De kan exempelvis skydda mot hjärt-kärlsjukdom och andra kroniska sjukdomar. Genom att äta många olika sorters grönsaker, frukter och bär är du på den säkra sidan, säger Alicja Wolk.

Enligt Riksmaten, en undersökning om svenskarnas matvanor, är det bara två av tio personer som äter tillräckligt med grönsaker och frukt. De som är minst obenägna är killar i åldern 18-25 år.