Hoppa till sidans innehåll

De senaste åren har kombucha varit en minst sagt populär dryck bland hälsomedvetna trendsättare. I den här artikeln gör vi en djupdykning i superdrycken - vad är det egentligen, och varför är den så bra?

Artikel i samarbete med Captain Kombucha

Maghälsa är ett område som har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. Speciellt har intresset växt för kopplingen mellan en balanserad tarmflora och ett väl fungerande immunförsvar. Eftersom en stor del av immunförsvaret sitter i tarmen påverkas både vår mentala och fysiska hälsa av hur vi mår här. Detta har gjort att vi är många som strävar efter att berika vår tarmflora. Ett sätt att göra det är att äta/dricka livsmedel som innehåller goda bakterier - så kallad probiotika. Kombucha är ett sådant livsmedel. 

Om kombucha

  • Vad är egentligen kombucha?

    Kombucha är en lätt porlande probiotisk dryck med komplex smak. Trots sin höga trendfaktor är den dock inget nytt påfund. Att brygga kombucha är nämligen en mycket gammal tradition som tros ha rötterna i Kina för över 2000 år sedan. Levde du på 70-talet? Då kanske du drack volga-te, som var mycket populärt, vilket faktiskt är ett annat namn på just Kombucha.

  • Hur görs kombucha?

    Det utmärkande för Kombucha är att den innehåller levande bakteriekultur, probiotika. Grunden i Kombuchabryggning är ett te som sötas med socker och därefter tillsätts en kombuchakultur, en sk SCOBY. SCOBY är en förkortning för Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast, dvs en kultur av olika sorters jäst och bakterier. Den har ett geleartat utseende och växer i storlek under bryggningen. Mikroberna i SCOBYN livnär sig på sockret i teet och omvandlar det till hälsosamma ämnen i en sk fermenteringsprocess (en typ av jäsning). Sockerhalten sjunker alltså i drycken när mikroberna arbetar och ju längre bryggningen pågår, desto syrligare blir smaken. Bryggningen avbryts när man uppnått den smakbalans man önskar mellan sötma och syrlighet. Om man brygger hemma kan det ta allt mellan 5-15 dagar beroende på rumstemperatur. Om man låter jäsningsprocessen gå för långt omvandlas i sort sett allt socker i teet och man får vinäger.

  • Antioxidanter, vitaminer och hälsosamma syror

    De ämnen som bildas när Kombucha bryggs är framförallt hälsosamma syror så som ättiksyra som tros ha en antiinflammatorisk effekt på vår tarm. Andra ämnen som bildas är B-vitaminer, antioxidanter och ett antal olika sorters aminosyror (som är byggstenarna i proteiner).

  • Hur dricks kombucha?

    Smaken på Kombucha upplevs ofta som speciell första gången man provar, det är vanligt att man får testa ett par gånger innan man fastnar. Det är gott att smaksätta sin Kombucha och populära varianter är till exempel ingefära och citron men här kan man självklart experimentera efter säsong. För bäst resultat bör man välja ekologiska råvaror för att mikroberna ska trivas.

    Ett poppis användningsområde för Kombucha är som ett fräscht substitut till alkoholhaltiga drycker. Den porlande känslan och vuxna smaken passar fint vid festliga tillfällen, antingen att dricka som den är eller i en mixad drink.

    För den mer vågade kan den även fungera till barnen som ett alternativ till läsk.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer