Bild laddas
Mythbusting

4 myter om sötpotatis

Innehåller sötpotatisen mindre kalorier än vanlig potatis, och är sötpotatisen mer fiberrik? Vi slår hål på de allra vanligaste myterna kring denna gudomligt goda potät och jämför näringsinnehållet med en vanlig pära.
Tips: Här hittar du alla våra recept med sötpotatis.

Är sötpotatis bättre?

Sötpotatis har ett bättre rykte än den vanliga potatisen, men vad stämmer egentligen?

  1. 1. Innehåller sötpotatis mindre kalorier än vanlig potatis?

    Nej – det skiljer ca 3 kcal per 100 g råvara och det är att betrakta som försumbart utifrån att ett genomsnittligt kaloribehov ligger på ca 2000-2550 kcal/dag.

  2. 2. Innehåller sötpotatis mer protein än vanlig potatis?

    Nope! Skillnaden i protein är mindre än 0,5 g protein per 100 g sötpotatis jämfört med samma mängd vanlig potatis.

  3. 3. Innehåller sötpotatis mer fibrer än vanlig potatis?

    Nja, det är marginellt. Medan sötpotatis innehåller 2,7 g fibrer per 100 g så innehåller vanlig potatis 2,1 g/100 g.

  4. 4. Har sötpotatis ett lägre GI än vanlig potatis?

    Ja, sötpotatis har ett lägre GI än vanlig potatis men här spelar också tillagningstekniken roll. En kokt potatis har ett lite högre GI än sötpotatis medan en ugnsbakad potatis har ett betydligt högre GI-värde än sötpotatis.

Älskade knöl

Nyttiga recept med sötpotatis

Här är sex nyttiga recept som har potential att bli nya favoriter!
Bild laddas
Nygräddat

Nyttiga våfflor, så gör du!

Här är recepten och tipsen som gör dina våfflor både frasiga och nyttiga.
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Tips!

Kolhydratladda inför vasaloppet

Så här ska du äta för att maxa formen inför Vasaloppet!
Bild laddas
Inför långdistansloppet!

Kolhydratladdning - så funkar det

ICA-dietisten Paula Frösell berättar vad kolhydratladdning är och vad du bör tänka på inför ett långdistanslopp.
Bild laddas
Tips!

Så undviker du järnbrist

Tips på vad du kan äta för att maxa intaget av järn och undvika järnbrist.
Bild laddas
Fyll på med vätska!

Orka mer med rätt vätskebalans

Så här får du i dig tillräckligt med vätska för att klara hela träningspasset!
Bild laddas
Må bra med 5 varje dag

5 varje dag

Därför ska du äta frukt & grönt varje dag.
Bild laddas
Din hälsa

4 skäl att ånga maten

Hur nyttigt är det egentligen att ånga maten?
Bild laddas