Bild laddas
Mythbusting

5 myter om sötningsmedel

Blir man mer sötsugen, ökar risken för cancer, eller går man lättare upp i vikt om man konsumerar sötningsmedel? Här slår vi hål på 5 myter om det som många anser som en het potatis.

Sötningsmedel

Här går vi till grunden med vad som egentligen stämmer om sötningsmedel.

  1. 1. Minskar sötsuget av sötningsmedel?

    Nej. Det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle ligga till på det viset. Sötningsmedel som ämnen ökar inte sötsuget men söt smak (oavsett källa) tycker vi människor om och det vill vi ofta ha mer av.

  2. 2. Kan man få cancer av sötningsmedel?

    Nej. Sötningsmedel är vältestade ämnen och med de doser som förekommer i våra livsmedel, t ex läsk, så ska en normalkonsumtion inte innebära ökad cancerrisk. I de studier som gjorts har man testat betydligt högre doser än en normalkonsumtion skulle innebära, också det utan förhöjd risk som följd.

  3. 3. Ökar vikten av sötningsmedel?

    Noop! Många sötningsmedel är helt fria från kalorier medan andra innehåller pyttelite kalorier. Eftersom sötningsmedel har väldigt söt smak så används de bara i små mängder och därmed så blir kaloriinnehållet litet. Det är de sötade produkterna; bl a dryckerna och godiset, som är bovarna (men, ja, det finns fler än just sockerbovarna!) i dramat. De sötningsmedelsötade produkterna utgör inte stora energipåslag för gemene man och det gör att många faktiskt skulle vinna på att byta sötade livsmedel mot dessa.

  4. 4. Blir man hungrig av sötningsmedel?

    Nej. Man blir inte hungrig av sötningsmedel.

  5. 5. Lurar man kroppen att äta sött om man äter/ dricker något med sötningsmedel?

    Nej. Man äter sött när man äter mat med sötningsmedel så den söta smaken känner man men sötningsmedel tar helt andra vägar i kroppen än socker när det gäller metaboliseringen samtidigt som man inte ser samma respons i hjärnan som man kan se vid intag av livsmedel sötade med vanligt socker.

Fruktiga desserter

Mer dessert, mindre socker

Desserter och andra godsaker resulterar lätt i sockerchock. Så hur går man från överkant till guldkant? Svaret är frukt! Det ger ofta mer dessert med mindre socker. Alltså nyttigare. Win win!
Bild laddas
Till fikat

Sockersnåla sötsaker

Det går att dra ner på sockret och ändå äta sött. Här tipsar vi om smarriga recept!
Bild laddas
Dietsiten tipsar

Gluten, så påverkas din kropp

Mat utan gluten? Är det något för alla eller bara för glutenintoleranta?
Bild laddas
Sockerchock!

Därför fastnar barn i sockerfällan

Hur ska vi tänka så att barn inte får i sig för mycket socker?
Bild laddas
Socker

Hur påverkar socker kroppen?

Hur dåligt är socker för oss egentligen? ICAs dietist svarar på frågor om socker.
Bild laddas
Äggfrossa?

Hur många ägg kan man äta per dag?

Vi har frågat ICAs dietist Paula Frösell. Här hittar du svaren!
Bild laddas
Vi reder ut!

Farligt med krossade linfrön?

Hur illa är det att äta krossade linfrön, egentligen?
Bild laddas
Mythbusting

Myter om jordgubbar

Är jordgubbar mer besprutade än andra bär och innehåller de få kalorier?
Bild laddas
Mythbusting

5 myter om soja

Bidrar man till skövling av regnskog om man äter sojaprodukter? Vi tar reda på sanningen!
Bild laddas