Bild laddas
Mythbusters

7 myter om morötter

Det finns många myter om morötter. Som att de ökar spermieproduktionen, g��r dig gul och får igång din mage. ICAs dietist Paula Frösell slår hål på morotsmyterna.
Tips: alla våra recept med morot.

7 morotsmyter

Här listar vi och slår hål på myter om morötter! Vad stämmer egentligen? 

  1. 1. Man ser bättre i mörkret om man äter morötter

    Nej, men däremot innehåller morötter vitamin A som kan hjälpa till att bibehålla normal syn.

  2. 2. Moroten gör att man blir gulare i hyn

    Ja, ett väldigt stort intag av morot skulle kunna göra att man får en lite gulare hudton. Anledningen är att morötter innehåller betakaroten som är den substans som också används i brun utan sol-produkter.

  3. 3. Moroten är naturens tandborste (använda morötter att borsta tänderna med)

    Nej, skippa den tanken! Vanlig tandborste och tandkräm med fluor gör både tänderna och tandläkaren gladare.
     

  4. 4. Råa morötter är nyttigare än kokta

    Nej. Morötter innehåller betakaroten, ett förstadie till vitamin A, och för att ta upp det på bästa sätt så behövs upphettning. Eftersom det är ett fettlösligt vitamin så är en gnutta fett i tillagningen optimalt.

  5. 5. Morötter har antiseptiska egenskaper

    Nej, finns inget som tyder på att morötter har det men många andra skäl finns det för att äta dem ändå!

  6. 6. Morötter motverkar förstoppning

    Nja. Morötter innehåller fibrer, precis som många andra grönsaker. Och fibrer, tillsammans med vatten, kan hjälpa magen att fungera som den ska.

  7. 7. Att knapra morötter ökar spermieproduktionen

    Noop! Det finns en studie från Harvard som visar att gula och orangea grönsaker och frukter skulle kunna förbättra kvaliteten på spermier men bara av en enda studie kan inte för långtgående slutsatser dras så tyvärr kan inte morötterna med säkerhet fixa detta.

Bli ett proffs

Allt du behöver veta om kolhydrater

Att navigera i i kolhydrats-djungeln är inte lätt. Här har vi samlat frågor och svar.   
Bild laddas
Bli ett proffs

Allt du behöver veta om proteiner

Varför behöver vi protein? Hur mycket behöver vi? Och vilka proteinkällor finns det?
Bild laddas
Viktiga livsmedel

Är du vegetarian?

Här är de livsmedel du bör ha extra koll på för att få i dig viktiga näringsämnen.
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Glykemiskt Index

Vad är GI

Hur reagerar kroppen på mat med högt respektive lågt GI, Glykemiskt Index.
Bild laddas
Mythbusting

Myter om gluten

Ska man undvika gluten vid IBS och skapar gluten inflammation i kroppen? Vi reder ut!
Bild laddas
Vitaminer

Behöver vi äta kosttillskott?

Det finns en uppsjö av olika kosttillskott och ibland kanske vi äter det alldeles i onödan. Vi har frågat Paula Frösell, ICAs dietist, om vilka vitamintillskott som vi behöver och vilka vi faktiskt kan strunta i.
Bild laddas
Sant eller falskt?

Myter om mat

Det finns många uppfattningar om mat och dess nyttigheter. Vad tror du?
Bild laddas
Fyllda av nyttigheter!

Teff - i stället för mjöl eller quinoa

Glutenfria gräsfrön fulla av nyttigheter som du kan använda både i bakning och matlagning.
Bild laddas