Mat för magen

Mat som sätter igång magen

Är din mage i stort behov att få en skjuts i rätt riktning? Här är råvarorna som sätter igång kaggen.

  1. 1. Torkade bönor

    Bönor i all ära men torkade bönor innehåller en massa fibrer som får fart på din tröga kista.
     

  2. 2. Fullkornsprodukter

    Om du vill hjälpa magen att komma igång så kan du testa att få i dig havre, råg eller vete. De här små raringarna ger dig en massa kostfibrer och kolhydrater och fungerar som en fluffig bomullstuss för din sura mage.

  3. 3. Kiwi

    Kanske man inte kan tro men en redig kiwi kan få din tröga mage att tacka dig. Inte bokstavligt talat då...
     

  4. 4. Katrinplommon

    Katrinplommon innehåller en massa antioxidanter, de sätter fart på matsmältningen och sägs till och med stärka immunförsvaret. Ett litet varningens tecken: Överkonsumera inte i början då de VERKLIGEN kan sätta igång grejer där inne...
     

  5. 5. Purjolök

    Purjolök är rik på prebiotiska inulinfibrer som gynnar matsmältningen på många sätt.

  6. 6. Syrade mejeriprodukter

    Mjölksyrebakterierna bifido och acidophilus är riktigt bra för tarmen och dessa bakterier finns i syrade mjölkprodukter. Så en skål filmjölk till frukosten kan verkligen hjälpa din lilla mage på traven.
     

  7. 7. Lök

    Innehåller inulin som är den fiber som har god effekt på tarmen och det sägs också att lök stärker immunförsvaret. Så det är bara att löka på!
     

  8. 8. Banan

    En banan kan hjälpa en trög mage men vissa kan uppleva motsatt effekt. Testa och se om det funkar för dig!

Artiklar (1437)

Ät som en viking

Ät som en viking

Nordisk mat är riktigt nyttig. Lär dig om vingingakosten och hur den påverkar hälsan.