Vanliga frågor om mat på nätet

Att handla på nätet passar dig som söker en bekvämare vardag där du får mer tid till familj, vänner, och andra nöjen. På nätet kan du i lugn och ro handla när det passar dig och med ett par klick storhandla för hela veckan. Välj butik och börja handla här.

  • Produkt/sortiment

    4 frågor
    • Hur får jag mina varor?

      Vilka leveranssätt som erbjuds skiljer sig från butik till butik. Om butiken erbjuder upphämtning av varor i butik väljer du en tid som passar dig och hämtar sedan dina varor i butiken vid markerat utlämningsställe. Om butiken erbjuder hemleverans, bestämmer du en tid som passar dig och får sedan dina varor levererade till din dörr. Vid hemleverans transporteras varorna i kylbilar med frysutrymme. Du får dina varor levererade i samma temperatur som om du handlade direkt i butik.

    • Hur vet jag om en vara finns i lager?

      Kontakta din ICA-butik för frågor om sortiment och lagerstatus. Du hittar mail och telefonnummer till den butik du valt att handla från under Kundtjänst & hjälp. Om en vara inte finns i lager kommer butiken att ersätta den med en likvärdig vara. Du kan välja bort ersättningsvaror i din varukorg.

    • Vad händer om en vara jag beställt är slut?

      Om en vara du beställt är slut ersätter butiken den med en likvärdig vara (ersättningsvara). Skulle priset på ersättningsvaran vara högre än priset på den vara du beställt, står butiken för mellanskillnaden. Är priset på ersättningsvaran lägre, så betalar du det priset istället. Om du inte godtar ersättningsvaror kan du markera detta för varje enskild produkt i varukorgen.

    • Vad är ca-vikt för något?

      Ca-vikten är den vikt som produkten i genomsnitt brukar väga. Den används på viktvaror som kött, fisk och frukt & grönt då en specifik vikt inte kan garanteras eftersom storleken varierar från produkt till produkt. Ca-vikten ska hjälpa dig att få en uppfattning om produktens storlek och vid betalning används ca-vikten för att kunna reservera ett belopp innan produkten plockas och betalas. När din vara plockas och vägs kommer du att betala det som produkten faktiskt väger.

  • Inlogg/konto

    6 frågor
    • Hur skapar jag ett användarkonto?

      Du som är kund hos ICA med ICA-kort eller med kort hos ICA Banken har redan ett konto. Har du glömt ditt lösenord kan du uppdatera det genom att klicka Logga in och sen välja Skapa användarkonto. Om du inte har ett konto och inte önskar skapa ett går det bra att handla som gäst.

    • Hur får jag tillgång till mina erbjudanden?

      Just nu har vi tekniska problem som gör att du inte har tillgång till personliga erbjudanden (Mina varor och Mina nyheter) när du handlar din ICA-butik online. De erbjudanden som visas i tv-reklamen och laddas på ditt ICA-kort har du däremot tillgång till som vanligt. Du behöver vara inloggad för att kunna ta del av de erbjudanden som är laddade på ditt ICA-kort. När du handlar online kommer du inte ha tillgång till exakt samma erbjudanden som du har i den fysiska butiken, utan endast de erbjudanden som din butik valt att

    • Vad gör jag om jag har tappat bort mitt lösenord?

      Du kan återställa ditt lösenord genom att gå till Logga in och klicka på Behöver du hjälp? Här kan du i ett senare steg välja att återställa ditt lösenord via e-post. Om du inte har tillgång till, har glömt eller inte har angett din e-post, kan du kontakta kundtjänst på 020-83 33 33 som skickar ut ett tillfälligt lösenord via brev.

    • Hur gör jag om jag låst mitt konto?

      Du kan låsa upp ditt konto genom att återställa ditt lösenord på ica.se eller via Kundtjänst på 020- 83 33 33.

    • Varför ska jag spara mina kortuppgifter?

      Om du sparar dina kortuppgifter handlar du snabbare och enklare nästa gång du ska lägga en order. Dina kortuppgifter sparas inte i butiken, utan alla uppgifter förvaras säkert hos ICA Banken. Du kan alltid ta bort dina sparade kortuppgifter under Mitt konto.

    • Hur använder jag olika lösenord och koder?

      Du använder ditt sexsifftiga lösenord i talsvar, ica.se och i ICAs appar. Har du ännu inte skapat ett sexsiffrigt lösenord på ica.se, kan du fortfarande använda din tresiffriga talsvarskod när du loggar in via talsvar.

      Har du ett ICA bankkort loggar du in med mobilt bankID Eller fyrsiffrig kod.

  • Ordrar

    5 frågor
    • Var ser jag min order?

      Du hittar din order under Mina ordrar på sidan för din ICA-butik online. Här kan du också se dina tidigare ordrar. Du behöver vara inloggad för att kunna se eller redigera dina ordrar.

    • Hur ändrar jag min order?

      Du kan endast ändra din order när du är inloggad på ditt användarkonto hos ICA. Använd länken i din orderbekräftelse eller gå till fliken Mina ordrar på butiken du handlat från för att justera din order. För att dina ändringar ska gälla måste du slutföra köpet i kassan igen varpå beloppet sedan justeras. Observera att du som handlar utan användarkonto inte kan ändra din order i efterhand.

    • Hur och när kan jag avboka min order?

      Du kan ändra och avboka din order fram till klockan 23:59 dagen innan din order plockas. Du loggar in för att ändra och avboka din order. Om du behöver avboka en order efter kl 23:59, kontakta butiken direkt. Samma tider gäller för dig som handlat som gäst. Vill du däremot avboka din order är du välkommen att kontakta kundtjänst på 020-83 33 33.

    • Hur plockas och hanteras min order?

      Det är personalen i butiken som noggrant väljer, plockar och packar dina varor i butiken. Varorna förvaras sedan varsamt tills du mottager din order. Personalen har kunskap och erfarenhet om både urval av matvaror och packning av varor, och vi har självklart samma krav på livsmedelshantering som i övrig hantering av varor i butiken.

    • Vad innebär det att en vara förpackats in en skyddad atmosfär?

      Vissa varor packas i så kallad skyddande atmosfär. Denna typ av hantering av varorna gör att de får längre hållbarhet. Det är ändå viktigt att hantera varorna på samma sätt som du gör med vanliga varor. Du bör fortsätta att förvara varorna i rätt temperatur och tillaga dem med god livsmedelshygien och rätt innertemperatur, för att undvika bakterier i slutprodukten.

  • Pris/betalning

    6 frågor
    • Kan jag handla utan att vara inloggad?

      Ja, du kan alltid välja att handla som gäst i kassan. För att få tillgång till dina erbjudanden behöver du däremot vara inloggad. På butiksväljaren kan du se vilka butiker som erbjuder möjligheten att handla mat på nätet.

      Butiksväljaren

    • Hur betalar jag?

      Du betalar för dina varor med bankkort i samband med att du lägger din beställning. Din betalning hanteras säkert av ICA Banken.

    • Hur använder jag rabattkoder?

      Du anger rabattkoden i varukorgen, eller i kassan innan att du betalar för din order. Det rabatterade beloppet dras då från din slutsumma. Om rabattkoden ger dig rätt till en gåva behöver du själv lägga gåvan i din varukorg.

    • När dras pengarna från mitt konto?

      När du betalar med kort reserveras orderbeloppet direkt och dras definitivt från ditt konto först på leveransdagen. Vid reservationen kontrollerar vi att ditt kort är giltigt och orderbeloppet reserveras. Pengarna finns då kvar på ditt konto men går inte att disponera. När vi plockat din order på leveransdagen skickas en definitivbokning till banken som genomför den slutgiltiga betalningen. I normala fall sker det inom fem dagar men kan variera beroende på vilken bank du har.

    • Vad händer om priset på en vara ändras?

      Priserna kan förändras dagligen. Det är priserna vid tidpunkten för din beställning som gäller vid betalning. Varje gång du ändrar eller uppdaterar din order räknas detta som en uppdatering av din beställning och priserna kan komma att justeras. Priset för hela varukorgen kommer då att anpassas till de priser som gäller vid den tidpunkt du genomför ändringen.

    • Varför kan slutsumman i kassan skilja sig från totalen i min varukorg?

      När man handlar frukt och grönt samt viktvaror så reserveras 10% extra på det totala ordervärdet. Detta är på grund av att man ska reservera sig för prisändringar. Frukt och grönt är dagspriser så där ska man reservera sig för prisändringar. På viktvaror ska man kunna reservera sig för det är svårt att få till exakta vikten som kund önskar.

  • Handla som företagskund

    5 frågor
    • Jag vill handla som företagskund. Hur gör jag?

      På sidan där du väljer vilken ICA-butik du vill handla från online kan du se vilka butiker som erbjuder möjlighet att handla som företagskund. Du startar genom att skapa ett företagskonto hos din butik, och kan börja handla när butiken godkänt dig som kund. Som som företagskund kan du sedan betala mot faktura och abonnera på dina ordnar.

      Välj butik

    • Hur betalar jag med faktura?

      Du väljer att betala med faktura i kassan. Faktureringsadress hämtas automatiskt men du kan själv välja leveransadress. De finns även möjlighet att ange kostnadsställe och orderreferens för att ytterliggare specificera din order. Observera att enbart du som handlar som företagskund har möjligheten att betala med faktura.

    • Hur fungerar ett abonnemang?

      Du som företagskund kan starta ett abonnemang. Det gör du utifrån en order i antingen kassan eller från Tidigare ordrar. När du har ett abonnemang använder du faktura som betalningsmedtod.

    • Hur ändrar jag mitt abonnemang?

      För att ändra i ett abonnemang så måste du skapa ett nytt abonnemang. Du måste också ta bort ditt gamla. Enklaste sättet att lägga till en produkt i ett abonnemang är att du först letar upp en order under Mina ordrar som har skapats utifrån abonnemanget. Välj Handla från ordern och lägg till de produkter som önskas i varukorgen. I kassan väljer du att skapa ett abonnemang utifrån ordern och spara detta. Slutligen tar du bort det gamla abonnemanget.

    • Hur pausar jag mitt abonnemang?

      Under rubriken Mina abonnemang på butiken online kan du se en lista på de abonnemang du har och välja att pausa ett av dem. Du kan även välja mellan vilka datum inga nya ordrar ska skapas och levereras till dig. Du kan också välja att inte sätta ett slutdatum om du inte vill ha abonnemanget mer. Abonnemanget är då klassat som inaktiverat och du kan när som helst återaktivera ditt abonnemang och börja handla igen.

  • Övrigt

    3 frågor
    • Hur gör jag en reklamation?

      Om du inte är nöjd med en eller flera av dina mottagna varor tar du kontakt med butiken genom att ringa eller skicka e-post. Ha gärna ditt kvitto eller orderbekräftelse tillgängligt så kan vi enklare hitta din order.

    • Vad innebär Ursprung för livsmedel?

      Detta betyder att om produkten odlats/uppfötts/fångats i ett land, men bearbetats/behandlats till slutprodukt i ett annat land, är ursprungslandet det senare landet. Det första landet är härmed att betrakta som ”härkomstplats”, men anges vanligare med begreppen ”uppfötts i…”, ”odlad i…” eller liknande. ICA har ambitionen att alltid ge dig rätt information. Mindre förändringar i produkternas innehåll kan ske över tid och vi ber dig därför alltid att kontrollera informationen om ursprungsland på produktens förpackning före användning. För den frukt och de grönsaker där ursprung kan variera anges de ursprungsländer som gäller på respektive produktsida.

    • Hur fungerar Mjölkkronan?

      För varje svensk enlitersmjölk du köper, går en extra krona oavkortat till våra bönder. Alla insamlingsbärande produkter är märkta med en beskrivande text när du klickar dig in på produkten. Väljer du att avstå kan du, som inloggad kund, använda kupongkoden: ”mjölkkronan” och få tillbaka 1 kr när du köper någon av produkterna som ingår i kampanjen. Även ICAs svenska hårdost ingår i kampanjen och är märkta med en beskrivande text när du klickar dig in på produkten. Du kan avstå från mjölkkronan på osten genom att välja en annan ost. Kampanjen pågår till och med den 27 mars 2016 och man räknar med att slutsumman till Sveriges mjölkbönder kommer landa på drygt 100 miljoner kronor. Sortiment och pris kan variera mellan butikerna.