Vanliga frågor om mat på nätet

Att handla på nätet passar dig som söker en bekvämare vardag där du får mer tid till familj, vänner, och andra nöjen. På nätet kan du i lugn och ro handla när det passar dig och med ett par klick storhandla för hela veckan. Välj butik och börja handla här.

  • Produkt/sortiment

    4 frågor
    • Hur får jag mina varor?

      Vilka leveranssätt som erbjuds skiljer sig från butik till butik. Om butiken erbjuder upphämtning av varor i butik väljer du en tid som passar dig och hämtar sedan dina varor i butiken vid markerat utlämningsställe. Om butiken erbjuder hemleverans, bestämmer du en tid som passar dig och får sedan dina varor levererade till din dörr. Vid hemleverans transporteras varorna i kylbilar med frysutrymme. Du får dina varor levererade i samma temperatur som om du handlade direkt i butik.

    • Hur vet jag om en vara finns i lager?

      Kontakta din ICA-butik för frågor om sortiment och lagerstatus. Du hittar mail och telefonnummer till den butik du valt att handla från under Kundtjänst & hjälp. Om en vara inte finns i lager kommer butiken att ersätta den med en likvärdig vara. Du kan välja bort ersättningsvaror i din varukorg.

    • Vad händer om en vara jag beställt är slut?

      Om en vara du beställt är slut ersätter butiken den med en likvärdig vara (ersättningsvara). Skulle priset på ersättningsvaran vara högre än priset på den vara du beställt, står butiken för mellanskillnaden. Är priset på ersättningsvaran lägre, så betalar du det priset istället. Om du inte godtar ersättningsvaror kan du markera detta för varje enskild produkt i varukorgen.

    • Vad är ca-vikt för något?

      Ca-vikten är den vikt som produkten i genomsnitt brukar väga. Den används på viktvaror som kött, fisk och frukt & grönt då en specifik vikt inte kan garanteras eftersom storleken varierar från produkt till produkt. Ca-vikten ska hjälpa dig att få en uppfattning om produktens storlek och vid betalning används ca-vikten för att kunna reservera ett belopp innan produkten plockas och betalas. När din vara plockas och vägs kommer du att betala det som produkten faktiskt väger.

  • Inlogg/konto

    5 frågor
    • Hur skapar jag ett användarkonto?

      Du som är kund hos ICA med ICA-kort eller med kort hos ICA Banken har redan ett konto. Har du glömt ditt lösenord kan du uppdatera det genom att klicka Logga in och sen välja Skapa användarkonto.

      Har du inte ett konto kan du skapa ett konto under Mitt konto eller i kassan. Om du inte har ett konto och inte önskar skapa ett går det bra att handla som gäst.

    • Hur får jag tillgång till mina erbjudanden?

      Vi har vissa begränsningar med att lösa in personliga erbjudanden när du handlar online (Mina varor och Mina nyheter). Dessa erbjudanden går självklart att lösa in i din fysiska ICA-butik. De erbjudanden som visas i tv-reklamen och laddas på ditt ICA-kort har du däremot tillgång till som vanligt.

      Du behöver vara inloggad för att kunna ta del av de erbjudanden som är laddade på ditt ICA-kort. När du handlar online kommer du inte ha tillgång till exakt samma erbjudanden som du har i den fysiska butiken, utan endast de erbjudanden som din butik valt att aktivera online.

    • Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

      Du kan återställa ditt lösenord genom att gå till Logga in och klicka på Behöver du hjälp? Här kan du i ett senare steg välja att återställa ditt lösenord via e-post. Om du inte har tillgång till, har glömt eller inte har angett din e-post, kan du kontakta kundtjänst på 020-83 33 33 som skickar ut ett tillfälligt lösenord via brev.

    • Hur gör jag om jag låst mitt konto?

      Du kan låsa upp ditt konto genom att återställa ditt lösenord på ica.se eller via Kundtjänst på 020- 83 33 33.

    • Varför ska jag spara mina kortuppgifter?

      Om du sparar dina kortuppgifter handlar du snabbare och enklare nästa gång du ska lägga en order. Dina kortuppgifter sparas inte i butiken, utan alla uppgifter förvaras säkert hos ICA Banken. Du kan alltid ta bort dina sparade kortuppgifter under Mitt konto.

  • Ordrar

    5 frågor
    • Var ser jag min order?

      Du hittar din order under Mina ordrar på sidan för din ICA-butik online. Här kan du också se dina tidigare ordrar. Du behöver vara inloggad för att kunna se eller redigera dina ordrar.

    • Hur ändrar jag min order?

      Du kan endast ändra din order när du är inloggad på ditt användarkonto hos ICA. Använd länken i din orderbekräftelse eller gå till fliken Mina ordrar på butiken du handlat från för att justera din order. För att dina ändringar ska gälla måste du slutföra köpet i kassan igen varpå beloppet sedan justeras.

      Observera att du som handlar utan användarkonto inte kan ändra din order i efterhand. Vill du som gäst avboka din order är du välkommen att kontakta kundtjänst på 020-83 33 33.

    • Hur och när kan jag avboka min order?

      Beroende på när du lagt din order kommer även sista avbokningstid att variera (detta går att utläsa vid ditt val av leveranstid/upphämtningstid). Du loggar in för att ändra och avboka din order. Om du behöver avboka en order efter utsatt stopptid, kontakta butiken direkt. Samma gäller för dig som handlat som gäst.

    • Hur plockas och hanteras min order?

      Dina varor väljs noggrant ut, innan de plockas och packas ned. Varorna förvaras sedan varsamt tills du mottager din order.

      Vid hemleverans transporteras varorna i kylbilar med frysutrymme. Du får dina varor leverarde i samma temperatur som om du handlade direkt i butik.

    • Vad innebär det att en vara förpackats in en skyddad atmosfär?

      Vissa varor packas i så kallad skyddande atmosfär. Denna typ av hantering av varorna gör att de får längre hållbarhet. Det är ändå viktigt att hantera varorna på samma sätt som du gör med vanliga varor. Du bör fortsätta att förvara varorna i rätt temperatur och tillaga dem med god livsmedelshygien och rätt innertemperatur, för att undvika bakterier i slutprodukten.

  • Pris/betalning

    6 frågor
    • Kan jag handla utan att vara inloggad?

      Ja, du kan alltid välja att handla som gäst i kassan. För att få tillgång till dina erbjudanden behöver du däremot vara inloggad. På butiksväljaren kan du se vilka butiker som erbjuder möjligheten att handla mat på nätet.

      Butiksväljaren

    • Hur betalar jag?

      Du betalar för dina varor med kort i samband med att du lägger din beställning. Många butiker erbjuder även fakturabetalning via Klarna. Välj din butik och se vilka betalningslösningar som erbjuds just där.

      Kortbetalning
      När du betalar med kort hanteras ditt köp säkert av ICA Banken. Observera att du endast kan betala med betalkort utfärdade i Norden.

      Fakturabetalning
      Vid fakturabetalning hanteras ditt köp av Klarna. Har du frågor om fakturabetalning vänligen besök Klarnas kundservice, eller ring 08-120 120 10.

    • Hur använder jag rabattkoder?

      Du anger rabattkoden i varukorgen, eller i kassan innan att du betalar för din order. Det rabatterade beloppet dras då från din slutsumma. Observera att din rabatt syns först när du klickat dig vidare till kassan.

      Om rabattkoden ger dig rätt till en gåva följer du de instruktioner som anges. I vissa fall behöver du själv lägga gåvan i din varukorg, i andra får du din gåva när du tar emot dina kassar. Kontakta butiken om du har frågor angående gåvor.

      Om rabattkoden gäller ett erbjudande om fri frakt/upphämtning så måste du först välja ett leveranssätt samt reservera en tid, och därefter skriva in koden.

    • När dras pengarna från mitt konto?

      När du betalar med kort reserveras orderbeloppet direkt och dras definitivt från ditt konto först på leveransdagen. Vid reservationen kontrollerar vi att ditt kort är giltigt och orderbeloppet reserveras. Pengarna finns då kvar på ditt konto men går inte att disponera.

      När vi plockat din order på leveransdagen skickas en definitivbokning till banken som genomför den slutgiltiga betalningen. I normala fall sker det inom fem dagar men kan variera beroende på vilken bank du har.

    • Vad händer om priset på en vara ändras?

      Priserna kan förändras dagligen. Det är priserna vid tidpunkten för din beställning som gäller vid betalning. Varje gång du ändrar eller uppdaterar din order räknas detta som en uppdatering av din beställning och priserna kan komma att justeras. Priset för hela varukorgen kommer då att anpassas till de priser som gäller vid den tidpunkt du genomför ändringen.

    • Varför kan slutsumman i kassan skilja sig från totalen i min varukorg?

      När man handlar frukt och grönt samt viktvaror så reserveras 10% extra på det totala ordervärdet. Detta är på grund av att man ska reservera sig för prisändringar. Frukt och grönt är dagspriser så där ska man reservera sig för prisändringar. På viktvaror ska man kunna reservera sig för det är svårt att få till exakta vikten som kund önskar.

  • Handla som företagskund

    5 frågor
    • Jag vill handla som företagskund. Hur gör jag?

      På sidan där du väljer vilken ICA-butik du vill handla från online kan du se vilka butiker som erbjuder möjlighet att handla som företagskund. Du startar genom att skapa ett företagskonto hos din butik, och kan börja handla när butiken godkänt dig som kund. Som som företagskund kan du sedan betala mot faktura och abonnera på dina ordnar.

      Välj butik

    • Hur betalar jag med faktura?

      Du väljer att betala med faktura i kassan. Faktureringsadress hämtas automatiskt men du kan själv välja leveransadress. De finns även möjlighet att ange kostnadsställe och orderreferens för att ytterliggare specificera din order. Observera att enbart du som handlar som företagskund har möjligheten att betala med faktura.

    • Hur fungerar ett abonnemang?

      Du som företagskund kan abonnera på samma order till ditt företag. När du har ett abonnemang använder du faktura som betalningsmetod. Du skapar ett abonnemang utifrån en order, antingen i kassan eller från en tidigare order under "Mina ordrar".

    • Hur ändrar jag mitt abonnemang?

      För att ändra ett abonnemang genom att till exempel lägga till en produkt i ett abonnemang behöver du skapa ett nytt abonnemang och det gamla tas bort. Enklaste sättet att lägga till en produkt i ett abonnemang:

      - Leta upp en order under Tidigare ordrar som har skapats utifrån abonnemanget
      - Välj att handla utifrån den tidigare ordern
      - Lägg till de produkter som önskas i kundvagnen
      - Vid checkout, välj att skapa ett abonnemang utifrån ordern och spara detta
      - Ta bort det gamla abonnemanget

    • Hur pausar eller avslutar jag mitt abonnemang?

      Under Mina abonnemang kan du gå in på respektive abonnemang och välja Pausa. Du väljer mellan vilka datum inga nya ordrar ska skapas och levereras till dig.

      Du kan också välja att inte sätta ett slutdatum, då klassas abonnemanget som inaktiverat. Du kan när som helst återaktivera ditt abonnemang och börja handla igen.

  • Övrigt

    2 frågor
    • Hur gör jag en reklamation?

      Om du inte är nöjd med en eller flera av dina mottagna varor tar du kontakt med butiken genom att ringa eller skicka e-post. Ha gärna ditt kvitto eller orderbekräftelse tillgängligt så kan vi enklare hitta din order.

      Om du och butiken inte kommer överens kan du vända dig till den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning http://ec.europa.eu/odr eller direkt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Butiken medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

    • Vad innebär Ursprung för livsmedel?

      Detta betyder att om produkten odlats/uppfötts/fångats i ett land, men bearbetats/behandlats till slutprodukt i ett annat land, är ursprungslandet det senare landet. Det första landet är härmed att betrakta som ”härkomstplats”, men anges vanligare med begreppen ”uppfötts i…”, ”odlad i…” eller liknande. ICA har ambitionen att alltid ge dig rätt information. Mindre förändringar i produkternas innehåll kan ske över tid och vi ber dig därför alltid att kontrollera informationen om ursprungsland på produktens förpackning före användning. För den frukt och de grönsaker där ursprung kan variera anges de ursprungsländer som gäller på respektive produktsida.