Hoppa till sidans innehåll

Myter & sanning

Vad är LCHF?

Allt fler intresserar sig för kolhydratfattig kost, men vad innebär det egentligen att äta enligt LCHF? ICA reder ut frågetecknen.

LCHF står för low carb high fat och innebär alltså en kost bestående av lite kolhydrater och mycket fett. Detta innebär att man till exempel utesluter potatis, ris, pasta, bröd och müsli. Söta livsmedel som läsk och godis exkluderas också, och ofta drar man även ner på intaget av frukt.

En typisk LCHF-kost innehåller kött, fisk, skaldjur, ägg, ost och grädde, samt grönsallad och grönsaker som växer ovan jord. Energin i maten kommer huvudsakligen från fett och protein, och gärna från ett högt intag av ”naturliga” animaliska fetter. Inom LCHF förespråkar man dessutom valet av ekologiska produkter utan tillsatser.

Hur fungerar det?

Mat med extremt lågt kolhydratinnehåll och högre andel fett och protein ökar mättnaden och minskar insulinet (ett blodsockerreglerande hormon). När man äter LCHF-kost börjar kroppen därför använda fett som bränsle istället för glukos. LCHF kan fungera som en inledande bantningsmetod för överviktiga, då konsekvensen av ökad mättnad gör att kaloriintaget blir lägre. För diabetiker med stora svängningar i blodsockret kan dieten dessutom ge en snabb balans.

Effekt på lång sikt

Många berättar om stora hälsovinster med LCHF, åtminstone på kort sikt, men mycket forskning återstår för att säkert kunna uttala sig om dietens säkerhet och effektivitet. De studier som genomförts hittills har i första hand fokuserat på mindre strikta dieter än LCHF, och av dessa studier har få pågått längre än ett år. Vad som händer om man äter LCHF under en lång tid kan vi alltså inte svara på. 

Lär dig mer om myter och sanningar när det gäller GI-dieten.