Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Kaffemyter

12 myter

om kaffe

Är kaffe vätskedrivande, kan överkonsumtion leda till högt blodtryck och är det verkligen så att kaffe kan leda till viktnedgång? Här tittar vi närmare på kaffemyterna och reder ut vad som är sant och falskt.

Elin Nordström

  • Kaffe är vätskedrivande

    Falskt. Studier visar att du behöver dricka minst fyra koppar kaffe innan det leder till ökad urinproduktion. Däremot gör såklart vätskan i kaffet att du blir kissnödig, men det hade varit samma effekt om du bara hade druckit vatten.

  • Som gravid ska man inte dricka kaffe

    Falskt. Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt dagliga koffeinintag till maximalt 300 milligram koffein, vilket motsvarar ungefär 3 koppar kaffe. Detta för att stora mängder koffein tycks kunna öka risken för mycket tidiga missfall, och misstänks också kunna ge en liten påverkan på födelsevikt.

  • Vid amning ska man dra ner på kaffedrickandet

    Falskt. Koffein från kaffe förs över till barnet via bröstmjölken i så pass små mängder att det inte är skadligt för barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe när du ammar!

  • Ljusrostat kaffe är mildare för magen än mörkrostat

    Falskt. Man skulle kunna tro att ljusrostat kaffe skulle vara bättre för magen, men det stämmer inte. Det finns flera organiska syror i kaffe, vid mörkare rostning bryts dessa syror ner och kaffet blir mindre surt, pH-värdet blir högre. Att dricka mörkrostat och espresso är alltså bättre för magen än ljusrostat.

  • Ljusrostat kaffe innehåller mindre koffein än mörkrostat

    Falskt. Mörkrostat kaffe innehåller mindre koffein än ljusrostat, eftersom mer av koffeinet försvinner vid hårdare rostning.

  • Te innehåller mer antioxidanter än kaffe

    Falskt. Kaffe innehåller mer antioxidanter än te, och då gäller det alla tesorter, även de gröna och röda.

  • Espresso innehåller mer koffein än bryggkaffe

    Sant. Om man ser det ur ett volymperspektiv så stämmer det. En espresso innehåller mer koffein per ml, men dricks vanligtvis i mycket mindre mängder och innehåller då mindre koffein per enhet jämfört med bryggkaffe.

  • Koffein kan leda till viktnedgång

    Falskt. Koffein ökar visserligen ämnesomsättning men det är marginellt och har inga långsiktiga effekter.

  • Du får högt blodtryck av att dricka kaffe

    Falskt. Ett par koppar kaffe åt gången eller högst fyra per dag ska normalt inte påverka blodtrycket. Vid allt för stora intag kan koffeinet dock ge hjärtklappning.

  • Kaffe innehåller inga kalorier

    Sant. Kaffet i sig innehåller inga kalorier (enligt Livsmedelsverket), men är du en av dem som dricker kaffe med mjölk eller socker så får du i dig kalorier genom mjölken eller sockret.

  • Magen kommer igång av kaffe

    Sant. Kaffe påstås ha en laxerande effekt för vissa kaffedrickare. Det är koffeinet i kombination med andra substanser som orsakar detta, enligt en studie som presenterades av Sveriges Radio 2015.

  • Kaffe är dåligt för tänderna

    Falskt. Kaffe påstås minska risken för hål i tänderna om det dricks i måttliga mängder. Detta enligt en studie som visar att kaffet bryter ner de bakterier som bildar plack, som kan leda till karies. Effekten uteblir dock om kaffet dricks med mycket mjölk eller socker. Stor kaffekonsumtion kan däremot leda till missfärgningar och syra på tandemaljen. Mot missfärgning hjälper det att ha mjölk i kaffet!

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer