Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Krispiga groddar av linser, mungbönor och ärter kastar sig villigt i vilken sallad eller wok som helst. Och tänk vilken lyx att klippa hemodlade peppriga senapsskott över mackan.

TIPS: Strävar du efter att äta näringsrikt och nyttigt? Här hittar du våra nyttiga recept och ICA-dietisternas nyttiga veckomenyer.

6 grymma groddar

  • Alfalfa – groddarnas grodd

    En enda msk frön ger hela 5 dl groddar. Alfalfa passar bästa att grodda i burk (inte i sil/durkslag). De tunna små groddarna gör sig bäst råa och vinner inte på att värmas. Strö över mackan eller krispa till en wrap. Smaken är lite ärtig, inte så konstigt med tanke på att alfalfa tillhör baljväxtsläktet. Groddarna är också smarta att mixa ner i en smoothie.

    Blötläggning: Minst 6 timmar, men gärna över natten.

    Groddning efter blötläggning: 3-5 dygn.

  • Bovete – en schyst nybörjargrodd

    Bovetet ger utdelning direkt, på bara ett dygn växer små söta svansar ut. Välj helt bovete. Skölj kornen ca 30 sekunder i hett vatten i en sil eller ett durkslag innan de groddas så tvättas ett ämne som heter fagopyrin bort, som annars kan irritera hud och ögon. Använd groddarna till rå eller kokt gröt. Baka bröd. Rosta till crunch, supergott i både granola och energibollar. Eller boosta smoothien med mixade bovetegroddar.

    Blötläggning: cirka 8 timmar, men upp till ett dygn går bra.

    Groddning efter blötläggning: cirka 2 dygn.

  • Gula ärter – inte bara till soppa

    Vanliga superbilliga soppärter blir till finfina groddar (och till slingriga ärtskott om de groddas vidare). Groddarna har en söt, lite nötig smak. De passar bättre lagade än råa. Mixa dem till falafel eller vegobiffar, eller koka kort och mixa till hummus. Visst kan man koka klassisk ärtsoppa på dem. Enda skillnaden är att det går fortare att koka och är snällare mot magen.

    Blötläggning: Minst 12 timmar, gärna upp till ett dygn.

    Groddning efter blötläggning: 3-5 dygn.

  • Linser – snabba och lätta

    Röda, gröna och svarta linser går alla lätt och fort att grodda. De ökar imponerande mycket i volym, 1 dl linser blir till 8 dl groddar! Tänk på att välja hela linser (ibland är framför allt röda linser ”splittade”, alltså delade för att koka fortare). Råa ger de krisp i en sallad, eller släng dem i en wok eller mixa till veggobiffar.

    Blötläggning: Cirka 8 timmar, gärna över natten.

    Groddning efter blötläggning: 2-4 dygn.

  • Mungbönor – supergrodden

    »Böngroddar« som säljs i butik är just mungbönsgroddar. Och det här är verkligen en supergrodd, så snabb och enkel att lyckas med. Tar du dem redan efter två dagar passar de knubbiga, matiga groddarna fint att fräsa eller woka, i en pad thai eller bara med en skvätt soja. Efter ytterligare ett par dagar har svansarna växt till ett virrvarr av krispighet, perfekt i en sallad.

    Blötläggning: Minst 12 timmar, gärna upp till ett dygn.

    Groddning efter blötläggning: 2-5 dygn.

  • Quinoa – turbosnabb

    Vit quinoa är lätt att grodda, och går otroligt snabbt. Svart och röd quinoa däremot är svåra att få att gro. Quinoagroddarna blir mjuka men ändå med gott tugg. Smaken är svagt nötig med en liten beska. Goda råa i en sallad, eller frästa med grönsaker. Använd också groddarna i brödbak, till gröt eller rostade i en granola.

    Blötläggning: Minst 6 timmar, men gärna över natten.

    Groddning efter blötläggning: 1 - 1 1/2 dygn.

5 pigga skott

  • Broccoli – trendigt superskott

    Forskning har visat att broccoliskott är verksamt mot vissa cancerformer. Detta beror på att de innehåller höga halter av det skyddande ämnet sulforafan. Skotten växer snabbt. En tydlig kåldoft sprider sig under groddningen, men smaken är förvånansvärt mild. Mixa i smoothie, klipp över mackan eller ner i en sallad.

    Blötläggning: Behövs inte, strö direkt på hushållspapper.

    Mikrogrön växt: 5-7 dagar.

  • Ärtskott – söta och krispiga

    Tänk att torra gula ärter kan bli till slingriga gröna skott! Visst tar det lite tid, nästan två veckor, men det är det värt. Är bäst att odla i jord (inte på hushållspapper). Grodda ärterna (se faktaruta) minst 12 timmar. Häll ut ärterna tätt på ett cirka 3 cm tjockt lager jord (t ex i ett ursköljt mjölkpaket delat på längden). Tryck till lätt med handen så att de förankras i jorden. Duscha med blomspruta. Täck med plastfolie, men utan att den sluter helt tätt. Duscha då och då, jorden ska vara fuktig, men inte blöt. Ställ kärlet ljust när skotten börjat växa upp så smått, efter 2 till 4 dagar. Håll fuktigheten jämn.

    Blötläggning: 12-24 timmar.

    Mikrogrön växt: 9-12 dagar.

  • Krasse – en klassiker

    Kul och enkel att odla, och med lagom kryddigt sting i smaken. Klipp över ostmackan, på ugnspannkakan eller varför inte på fredagstacosen istället för koriander. Eller gör ett kryddsmör, med vitlök eller citronskal som smakkompisar.

    Blötläggning: Behövs inte, strö direkt på hushållspapper.

    Mikrogrön växt: 4-5 dagar.

  • Senapsskott - kryddiga med sting

    Bruna och gula senapsfrön som säljs på påse i kryddhyllan växer på en knapp vecka till piggt peppriga skott. Använd skotten som krydda. I alla sammanhang där senap används blir skotten en kul ersättare - klipp över skinkmackan, strössla över korv eller ärtsoppa. Strimlade skott ger också gott sting i såser och dressingar.

    Blötläggning: Behövs inte, strö direkt på hushållspapper.

    Mikrogrön växt: 5-7 dagar.

  • Rädisa (rättika) - supersnabb

    Det är nästan så man kan se hur de växer, så snabbt går det. Säljs framför allt på nätsajter, både som rädis- och rättiksfrön, vilka är varianter av samma art. China rose ger vackert rosa stjälkar, sango blir mörkt lila medan daikon ger gröna skott. Det vita luddet som utvecklas under de första dagarna är inte mögel, utan fina rottrådar som bildas.

    Blötläggning: Behövs inte, strö direkt på hushållspapper.

    Mikrogrön växt: 4-6 dagar.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer