Bild laddas
Tips från proffsen!

Nyttigt, gott och billigt

Många som vill äta bättre tror att det innebär dyra råvaror – men nyttig och bra mat behöver inte alltid kosta skjortan. Här får du de bästa tipsen på näringsriktig och billig kost från ICAs kock och dietist.
Tips! Nyttig och billig vardagsmat - kolla in dessa recept!

Nyttiga råvaror oftast billigare

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör vi äta mer nötter, frukt och grönsaker och gärna kalasa på fisk och skaldjur. Rött kött däremot, och livsmedel med tillsatt socker, är sådant som vi bör dra ner på. 

– Om vi tittar på vilka livsmedel vi bör öka konsumtionen av, så är dessa faktiskt billigare än de vi bör begränsa. Genom att byta ut en del av köttet mot bönor och linser till exempel, kan vi spara en hel del pengar, säger ICAs dietist, Paula Frösell.

Vill man inte helt utesluta köttet menar Paula att det kan vara värt att investera i högre kvalitet, men äta mindre portioner. Vi kan också byta det röda köttet mot kyckling och annan fågel som är bättre för både kropp och plånbok.

– Är det just nötkött du vill åt så välj gärna framdelsköttet, som högrev och liknande. Det tar lite längre tid att tillaga, men är billigare och passar bra för grytor och långkok.

Inte bara färskvaror

Ser man till grönsaker kan man hitta massor med bra och billiga alternativ i såväl frysdisken som i konservhyllan. Bönor och linser kan till exempel vara bra om du vill dryga ut köttfärssåsen eller grytan. De kan också användas som bas i en sallad, eller för att göra olika röror till frukostmackan. 

– Frysta grönsaker är precis lika näringsrika som färska och har ofta bättre pris, säger Paula. De är ju nämligen skördade i säsong, till skillnad från många av de färska grönsakerna. Och så länge man inte kokar dem sönder och samman, utan bevarar lite tuggmotstånd, kan de vara minst lika goda.

Följ säsongerna

Vi kan spara mycket pengar genom att låta matlagningen följa säsongerna. Tänk vad som är prisvärt just nu? 

– Om rotfrukter och kål av alla dess slag är i säsong. Kör inte på i gamla hjulspår med rivna morötter utan testa att baka en rotselleri i ugn, eller gör en sallad på rotfrukter och vitkål, säger Leif Grönvall, kock i ICAs kök.

– Jag skulle vilja slå ett slag för musslor, det är vi ganska dåliga på i Sverige. Musslor är väldigt näringsrika och dessutom bra för miljön eftersom de renar haven, säger Paula. 

Du kanske också gillar...

ICAs dietist tipsar!

Nyttigare pasta

Se hit om du är på jakt efter en mer nyttig och hälsosam pasta.
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Tänk så här!

Tänk så här i godishyllan

Med dessa tips kan du enkelt göra nyttigare val när du vill unna dig lite godis.
Bild laddas
ICA-dietisten tipsar!

Ät nyttigt - till halva priset

Är det dyrt att äta hälsosamt? Absolut inte!
Bild laddas
Klassiska rätter i grönare tappning

Den nya husmanskosten

Recept ur Pauls Svenssons kokbok där han vill få fler att äta hälsosammare.
Bild laddas
Ät mer grönt!

Därför ska du äta mer baljväxter

Vår ICA-dietist guidar dig till proteinrik supermat!
Bild laddas
Det lönar sig!

Billig och nyttig vardagsmat

Att äta nyttigt behöver inte alls vara dyrt! Se våra tips på prisvärda vardagsrätter här.
Bild laddas
Fyllda av nyttigheter!

Teff - i stället för mjöl eller quinoa

Glutenfria gräsfrön fulla av nyttigheter som du kan använda både i bakning och matlagning.
Bild laddas
Tänk så här!

Välj det nyttigare brödet

Detta ska du titta efter i brödhyllan när du vill ha ett mer hälsosamt bröd.
Bild laddas