Bild laddas
Gravid

Vad får jag äta som gravid?

Får man äta rött kött, är det okej att äta sushi och vad gäller egentligen när det kommer till ost? Här får du svar på dina frågor kring graviditet och mat.

Experten svarar

Paula Frösell är legitimerad dietist och har skrivit boken Mat i väntans tider. Vi har frågat henne om vad man egentligen får stoppa i sig när man är gravid.

Hur är det med sushi?

– Sushi får du äta. Se bara till att det är hög ruljans på maten och att ingenting har legat för länge. Ju längre maten ligger desto större tillväxt av bakterier. Om du ska göra sushi hemma så ska du köpa nyförpackad fisk.

Fisk från Östersjön, vad gäller där?

– När det gäller fisk från Östersjön, Vättern och Vänern så är det framför allt vildfångad lax och öring (samt röding från Vättern) som man bör äta sammantaget max 2-3 gånger per år. Dessa är ovanliga i butik, vanligare om man fiskar själv vilket ju är rätt ovanligt i sig. Det finns även restriktioner kring till exempel strömming, gös och abborre. Dessa fiskar är relativt ovanliga medan all odlad "vardagsfisk" som exempelvis lax, torsk och kolja går bra att äta. Fiskbullar och tonfisk på burk går även det bra att äta.

Hur försiktig ska man vara med ost?

– De allra flesta ostar man äter till vardags är bra att äta då de tillför kalcium. Då pratar jag om olika slags hårdostar och mjukostar. Du ska däremot undvika opastöriserade ostar, men med det sagt så kan du äta opastöriserad ost om du kokar den.  

Och halloumi?

– Halloumi går utmärkt, bara att njuta! Välj gärna så nyförpackad som möjligt, som alltid när det gäller förpackade livsmedel.

Hur försiktig ska man vara med rött kött?

– Eftersom det finns en risk för toxoplasma i kött så tycker jag att om man ska äta kött så ska det vara genomstekt och nyförpackat. Med det menar jag att när en produkt förpackats så kommer det successivt ske en tillväxt av bakterier. Är den förpackad och förvarad på rätt sätt så kommer det naturligtvis gå långsamt men detta gör att man som gravid bör välja förpackningar där så lång tid som möjligt finns kvar till bäst före-datum. Hoppas att ni är med på resonemanget.

Vad är toxoplasma?

– Det är en parasit som kan finnas i dessa livsmedel. Om du är kattägare ska du också be någon annan rensa kattlådan då katten kan bära på parasiten. Om du inte hittar en kattlåderensare så var noga med att tvätta händerna noga efteråt.

Hur går vegan och gravid ihop?

– Det som ofta blir bekymret där är bristen på järn och B12. Det man får göra då är att man får hålla extra koll på dessa nivåer och mest troligt är att man behöver äta kosttillskott. B12 är ett vitamin som man definitivt behöver under graviditeten för en normal fosterutveckling. Den här vitaminen finns i animaliska livsmedel så som kött och ägg. Du kan också behöva äta extra d-vitamin. Fisk tillför bra fettsyror som är bra för utvecklingen av fostrets hjärna så om du inte äter det kan du istället se till att ha extra rapsolja i maten.  

Kan man ändra något i kosten om man mår illa?

– Ja, det där är ju väldigt individuellt. Men några tips kan vara att försöka äta under de stunder du inte mår illa. Ett annat tips kan vara att äta mer kall mat då matos ofta triggar igång illamåendet. Testa också att dricka din föda. Gör en matig smoothie eller testa mat med mycket syra i.

Finns det verkligen "cravings"?

– Nej, inte vetenskapligt. Däremot upplever en del att de är särskilt sugna på en del grejer. Det finns teorier som säger att när man är gravid är man extra uppmärksam på sin kropp och är man väldigt sugen på kanelbullar så kopplar man det till graviditeten. Det finns också teorier att man kanske är sugen på det som kroppen behöver men det finns som sagt inga vetenskapliga belägg för det.

Ska man äta för två?

– Nej, inte riktigt. En graviditet innebär förstås ett något ökat energibehov, det är ju en hel människa som ska skapas där inne! Till en början motsvarar det extra behovet ett litet mellanmål medan det i slutet av graviditeten kan utökas till två. Många ser det som en parantes i livet. Man kanske är kontrollerad när det kommer till mat och när man är gravid kanske man ser det som ett tillfälle att sväva ut lite.

Så hur ska man tänka kring sötsaker?

– Under graviditet har man ansvar för såväl sin egen som fostrets hälsa. Ett stort intag av socker ger ett stort påslag av kalorier men inga näringsämnen. Det kan leda till en onödigt stor viktuppgång som i sin tur ökar risken för graviditetsdiabetes och komplikationer vid förlossningen. En lagom viktuppgång är bäst! Ett stort intag av sötsaker minskar också utrymmet (på grund av mättnad) för näringsrika livsmedel som ger fostret den näring i form av vitaminer och mineraler som det behöver.

Kaffe då, finns det någon gräns?

– Koffeinet kan öka risken för missfall, det gäller svart te och coca-cola också. Med kaffe rekommenderar man max tre koppar om dagen och ungefär dubbelt så mycket te. Energidrycker ska man också akta sig för då det innehåller koffein.

Kosttillskott man behöver?

– Äter man en balanserad kost och varierat, fisk, kyckling, grönsaker och mejeriprodukter så behöver man normalt inte kosttillskott. Folat ska man äta innan graviditeten och de första 12 veckorna. Och om du inte vet att du är gravid så är det ingen fara på taket att du missat. Man får också i sig folat genom gröna grönsaker så som broccoli och spenat.

Är vi onödigt nojiga?

– Jag tyckte att jag var det när jag var gravid. Men samtidigt är det ju bra att vara försiktig. Barnet tar ju vad den behöver men det bygger på att man har ett bra utgångsmaterial. Man ska inte vara alltför rädd men du ska såklart vara försiktig. Kolla på datumen när det kommer till färdigpackade produkter. Järn behöver många gravida i form av tillskott, men det ordineras i så fall av barnmorskan. 

Dricka vin under graviditeten?

– Ingen alkohol under graviditeten. Det övergår i fostrets ämnesomsättning.

Och när man ammar?

– Den här frågan är laddad då ansvaret ofta faller på mamman, vilket inte är okej.  Man säger att det är okej att dricka cirka 1-2 glas i veckan, och den rekommendationen handlar om att ni som föräldrar inte ska vara alkoholpåverkade när ni tar hand om ett barn.

Protein i fokus

Vegetariska proteinkällor

Vi tipsar om bra vegetariska proteinkällor!
Bild laddas
Here vego!

Anledningar att äta mer vegetariskt

Oavsett vad du är eller vad du kallar dig – så finns det många anledning att äta mer vego!
Bild laddas
Chockerande fakta!

Grönsaker är frukter

Det du hittills trott varit grönsaker, är egentligen frukter. Här listar vi vilka!
Bild laddas
Kosthållning

Vegetarian och LCHF – går det?

Matnyttig information och saker att ha koll på. Och självklart recepttips. 
Bild laddas

Bättre humör med råg

Visste du att hela råg kan ge dig jämnare humör?
Bild laddas
Bönbonanza!

Allt du vill veta om bönor - fakta & recepttips

Lär känna de olika bönsorterna och få tips på recept.
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Viktiga livsmedel

Är du vegetarian?

Här är de livsmedel du bör ha extra koll på för att få i dig viktiga näringsämnen.
Bild laddas
Glykemiskt Index

Vad är GI

Hur reagerar kroppen på mat med högt respektive lågt GI, Glykemiskt Index.
Bild laddas