Bild laddas
Here vego!

Anledningar att äta mer vegetariskt

Vegan? Vegetarian? Flexitarian? Allätare? Oavsett vad du är eller vad du kallar dig – det finns all anledning att äta mer vego!

För miljön
Ökad biologisk mångfald, minskade utsläpp av klimatgaser och minskad användning av bekämpningsmedel – det är resultatet av minskad köttkonsumtion. Tips! Ät mindre men miljömässigt bättre kött, välj mer protein från växtriket och släng inte kött. Då gör du en hjälteinsats för planeten.

För djuren
Många väljer vego av etiska skäl. Tips! Om du vill äta kött ibland och månar om djuren, välj svenskt kött från naturbetande djur, gärna ekologiskt.

För den egna hälsan
Av hälsoskäl bör vi, enligt Livsmedelsverket, äta högst 500 gram rött kött och charkuteriprodukter i veckan. När du minskar på köttet, välj gärna mat som linser, bönor, ärtor, rotfrukter och mörkgröna bladgrönsaker. De ger bra näring och bra protein.

För plånboken
Vegetariska råvaror som linser, bönor, ärter och rotfrukter är i regel mycket billigare än kött och fisk. De har också en längre hållbarhet, vilket gör att svinnet blir mindre. Vegetarisk mat får helt enkelt tummen upp av plånboken.

Tips! I stället för att tänka kött och potatis, tänk potatis och kött. Låt alltså vego dominera på tallriken och komplettera med animaliskt protein.

Källa: En del av informationen är hämtad från Köttguiden 2016, som ges ut av Världsnaturfonden WWF.

Vegofeber!

Ät mer grönt med färska vegoprodukter

Se recept med falafelbollar, grönsaksbullar, sojakorv och sojafärs.
Bild laddas
Glykemiskt Index

Vad är GI

Hur reagerar kroppen på mat med högt respektive lågt GI, Glykemiskt Index.
Bild laddas
Godast just nu!

Vegansk chokladbollsglass

Denna veganska chokladbollsglass får alla andra glassar att smälta i jämförelse.
Bild laddas
Vego!

Vego-mat som stöttar Sverige

Vegetarian? Då kan du äta mer av detta för att stötta våra bönder.
Bild laddas
Protein i fokus

Vegetariska proteinkällor

Vi tipsar om bra vegetariska proteinkällor!
Bild laddas

Alternativ till pasta och ris

Pasta och ris i all ära, men ibland kan det vara gott med alternativ för variation och något nytt! Så varför inte testa zoodles − alltså nudlar av zucchini eller pimpa salladen med knalliga strimlor av svarvade betor? Av mixad blomkål gör du ett nyttigt och snabblagat ris som du lätt sätter smak på. Inspireras av våra recept på modern råkost!
Bild laddas
Kosthållning

Vegetarian och LCHF – går det?

Matnyttig information och saker att ha koll på. Och självklart recepttips. 
Bild laddas
Bönbonanza!

Allt du vill veta om bönor - fakta & recepttips

Lär känna de olika bönsorterna och få tips på recept.
Bild laddas
Viktiga livsmedel

Är du vegetarian?

Här är de livsmedel du bör ha extra koll på för att få i dig viktiga näringsämnen.
Bild laddas