Hemmagjorda croissanter

Frukostfralla eller sötfika? En fluffig, hembakad croissant är både och! Den här eleganta fransosen ger garanterade pluspoäng när svärföräldrarna kommer på besök. Det tar lite tid men det är värt att göra egna croissanter från grunden.

Gör så här
00:10:00
01:00:00
00:30:00
00:15:00
Har du lagat receptet?
Näringsvärde per st
Energi1201 KJ / 287 kCal
Fett20 g
Salt1 g
Kolhydrater24 g
Protein4 g
Testa liknande recept
- Vaniljmunkar
- Klassiska biskvier
- After Eight-fondant med choklad
- Frestande laktosfria kardemummabullar
- Snabb stroganoff med mjölkproteinstrimlor
- Matig pasta med pesto
Kommentarer
(20)I
Isak
Alltså gör ALDRIG det här receptet. 8 dl va alldeles för mycket mjöl för det första, räckte gott och väl med 7 och även då blev degen sjukt torr. Sen när det var dags att kavla in smöret smälte det in i degen och hela alltet blev smet. Fick knyckla ihop allt till en boll, tillsätta 5 dl mjöl för att det skulle gå ihop, sen gräddade i små bollar istället. Det blev ju såklart inte bra men det gjorde ont i plånboken att slösa på 350 gram smör innan man gjort allt i sin makt för att få till nåt ätbart. Nej tack Ica det här rekommenderar jag ingen, borde stämma er för sveda och värk (samt hacket jag gjorde med kaveln i skåpluckan när jag blev förbannad på degen).
E
Erik
Degen "smälte" och svårt att göra formen av fyrkanter, bättre att göra tunna pizza slicear och sen rulla
E
Emma ingrid
De smakade bra men blev inte croissant av dem. När jag hade haft i smöret ”smälte” degen. Ingenstans står det att man ska behöva kyla degen mellan smörlagren, om nu det är vad som behövs? Ätbart men letar nog upp ett annat recept nästa gång
A
Alexandra
Mycket dålig beskrivning hur man rullar croissanter. Hela degen förstörd, följde er instruktion. Tips googla innan, hur man rullar croissant så slipper ni förstöra bakverken som jag gjorde genom detta recept
M
Manne
Kan man halvgrädda dem och sen frysa in dem för att få någon form av hemma gjord bake off croissant?
ICA-köket
Hej Manne! Det är inget vi har provat. Hör gärna av dig igen om du provar! Vänliga hälsningar Tove
N
Nesat
Jag jämförde denna med några andra recept och kom fram till 2tsk torrjäst 7.5dl mjöl 3dl mjölk 0.5dl vatten 1dl socker 1tsk salt Halvt vispat ägg i matlagningen + fler att pensla med.. 50g smör i matlagningen +300g smör för laminering.. Så efter att vikit det att knåda om den till en bulle å tillsätta med mjöl tills man tycker det är bra nog. ... nu har jag en perfekt deg :) Vet ej om jag missat något
F
Felicia
Torr deg när det gick upp på 8dl mjöl i mitt tycke. Håvade i nästan 7 dl mjöl och det räckte fint :)
K
Katarina
Detta blev ju en väldigt torr deg, inte alls smidig.., känns att de va alldeles för lite mjölk.., samt jäste inte.., tummen ner tyvärr…
S
Sofie
Det blev supergott. Enkelt att baka! Inte så krångligt som många andra recept försöker göra det. Jag bakade snabbt ut degen. Det här med centimetrar behövs inte. Man kan uppskatta. Jag lade 3 lager med skivat smör som jag hade i kylen mellan varven å sen ett ”dubbelslag” eller vad det heter. Byggde croissanter av även resterna. Underbart gott!
N
Niklas
Tips till er som ej vill misslyckas: https://www.theflavorbender.com/homemade-french-croissants-step-by-step-recipe/
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.