Cinnamon rolls med glasyr

Baka kanelbullar på amerikanskt vis! Dessa saftiga cinnamon rolls bakas i en ugnsform och toppas med söt glasyr efter gräddning. Resultatet? En bulle som ingen fikaälskare kan motstå.
Ett recept från:
Buffé nr 9, 2024

Ingredienser
12 st
2 dl mjölk (3 %)
3 msk strösocker
12 g färsk jäst (12 g motsvarar ca 1/4 förp à 50 g)
100 g rumstempererat smör
2 rumstempererade ägg
8 dl vetemjöl (8 dl motsvarar 480 g) + extra till utbakning
1/2 tsk salt
Fyllning
125 g rumstempererat smör
1 dl ljust muscovadosocker
1/2 dl strösocker
1 1/2 msk kanel
1 krm salt
Glasyr
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 msk mjölk (3 %)
Gör så här
00:10:00
06:00:00
01:00:00
00:25:00
00:15:00
Har du lagat receptet?
Näringsvärde per st
Energi1635 KJ / 391 kCal
Fett18 g
Salt0.7 g
Kolhydrater52 g
Protein5 g
Testa liknande recept
- Rabarberbullar med kolasås
- Saffransbullar med vaniljkräm och kanelsocker
- Kanelsnäcka
- Pepparkaksbulle
- Vetelängd
- Kanelsnurror
Kommentarer
(9)S
Silvana
Dom amerikanska häller dom inte i nån gräddblandning el vad d är oxå när dom gräddar dom i ugnen?
V
Vicktoria
Först och främst använder jag ingen bakmaskin jag knåda degen för hand i ungefär 15 minuter sedan lät jag som jäsa i kylen cirka 4 timmar Jag lät dem sedan jäsa på bänk skivan efter jag hade rullat dem i 1 timme. Därefter penslade jag dem med ägg och in i ugnen på 200° i 20 minuter. När de kom ut lät jag de svalna ungefär 05:10 minuter. Innan jag glasera dem i glasyren hällde jag i lite av juicen från en apelsin för att dämpa sötman på glasyren. De blev inte torra. De var väldigt saftiga och väldigt goda. Jag använde även torrjäst istället för vanligt jäst vilket funkar jättebra. Rekommenderar verkligen
A
Ann-christin
Lät dem jäsa under natten blev saftiga och goda bullar. Glasyren var lite tunn
A
Annica
Otroligt saftiga och fluffiga bullar! Gör omedelbart en ny sats!
E
Elin
Vi följde receptet och jäste över natten. Har aldrig ätit saftigare, fluffigare och godare bullar… och då gillar jag inte bullar i vanliga fall. Men dessa gör jag igen och igen. Sååå goda. Dock misslyckades jag med glasyren första gången. Ska ha lite mer finkänsla i fortsättningen
E
Emma
Jag jäste degen som vanligt i rumstemperatur tills dubbel storlek och hade brunt farinsocker i fyllningen istället. Blev jättegoda!
A
Alexander
Aldrig jäst bulldeg i kylen förut och kommer inte göra det igen. Bullarna blev extremt torra och tråkiga. Glasyren var kanske det som räddade allting men även den kändes fel, passade inte alls till kanelbullarna
S
Stephanie
Torrt och trist. Höjdpunkten var glasyren
P
Paulina
Första bullbaket, gick rätt bra ändå. Hade torrjäst istället för färsk, funkade alldeles utmärkt. Blev riktigt smaskiga!
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.