Hoppa till sidans innehåll

"Du blir smartare, mindre hungrig och du har lättare att hålla vikten om du äter frukost". Hmm ja eller hur är det egentligen? Här slår vi hål på de vanligaste myterna om frukost.

Elin Nordström/Paula Frösell
Tips:Här hittar du alla våra frukostrecept!

  • Frukost sätter igång förbränningen

    Nja. Vi har ju en förbränning hela dygnet runt men det finns faktiskt en studie som pekar på att vi ”sätter igång” förbränningen efter frukost och faktiskt blir mer aktiva efter att ha ätit frukost jämfört med om vi inte har det.

  • Frukost är dagens viktigaste mål

    Nej. Det är ett av dagens viktigaste mål. Allt beror på vad frukosten (och de andra måltiderna består av). Viktigast är vilken näring och energi man petar i sig, snarare än om det är frukost, lunch eller middag.

  • Ingen frukost = sämre hälsa

    Ja, så kan det vara, men det är förstås individuellt. Det finns en hel del forskning som visar att frukostätare har lägre BMI och mindre frekvens av metabola sjukdomar

  • Frukost minskar småätandet

    Ja, för många är det så, men absolut inte för alla och det finns studier om pekar i båda riktningarna även om man kan anta att frukosten faktiskt bör kunna minska småätandet med följande resonemang som utgångspunkt. Generellt sett så kan man säga att hunger är en av de värsta fienderna för den som vill äta kontrollerat, eventuellt för att gå ner i vikt. Småätande är många gånger förenat med ett oregelbundet ätande och en oförmåga att planera sina måltider. Den som äter frukost börjar dagen med att tillföra energi när kroppen efter nattsömen har låg energi. Det kan hjälpa till att stabilisera blodsockret och hålla mättnad under dagen så att det blir lättare att motstå småätande.

  • Du blir smartare av frukost

    Nej. Inte smartare men det finns studier som visar att barn som ätit frukost innan skolan faktiskt lättare hänger med på lektionerna.

  • Om man ska äta något sött är det bäst att göra det tidigt på dagen

    Nja, det finns en viss sanning i detta. Visst är det så att man har flera timmar på sig av möjligheter till att vara fysiskt aktiv och därmed göra av med mer energi än om man äter sötsaker på kvällen, men det är fortfarande inte på något sätt hälsosamt. Ska man hårddra det (socker i sig är inte på något sätt nödvändigt) så är det exempelvis generellt sätt bättre att äta något sött precis före eller efter ett hårt träningspass/långlopp än slentrianmässig till frukost.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer