Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Dietisten tipsar!

Så påverkas din

kropp av gluten

Mat utan gluten – för alla eller bara för personer som har glutenintolerans? ICA ger sig in i debatten!

Den glutenfria kostens vara eller icke-vara har debatterats flitigt de senaste veckorna. Vissa menar att de flesta människor mår bra av att äta mindre gluten, som är en proteinfraktion i vete, råg och korn. Andra menar att glutenfri kost enbart gynnar personer som har diagnosen glutenintolerans, på läkarspråk celiaki.

Ceilaki är en livslång autoimmun sjukdom, där gluten gör att immunförsvaret skapar antikroppar som attackerar luddet på insidan av tunntarmen. När luddet försvinner, blir det också svårare för kroppen att ta upp näring ur maten. En glutenintolerant person som får i sig gluten drabbas alltså av näringsbrist.

Brett glutenfritt sortiment

Av alla de som väljer att äta en glutenfri kost är det bara en knapp tiondel som har diagnosen celiaki, enligt ICAs chefsdietist Christina Karlsson.

– En glutenfri kost är helt nödvändigt för personer med celiaki. Det är därför vi på ICA satsar på ett brett glutenfritt sortiment sedan många år tillbaka. Personer som har diagnosen IBS, Irritable Bowl Syndrome, har också vittnat om att de mår mycket bättre när de helt eller delvis utesluter gluten ur kosten, säger Christina Karlsson. 

Man kan alltid testa

Men hur är det då med personer som varken har celiaki eller IBS, kan de få hälsovinster av att äta mindre gluten?

– Nej, det finns inget som tyder på det. Visst, har man en orolig mage kan man absolut testa att äta mindre gluten och se om det blir någon skillnad. Om du misstänker att du har celiaki eller IBS skulle jag ändå rekommendera att du uppsöker läkare först, innan du ändrar din kost. För om du slutar äta gluten växer tarmluddet ut igen, och då blir det svårt för läkaren att ställa rätt diagnos om du skulle ha sjukdomen celiaki, säger Christina Karlsson. 

Glutenfri mat – risk för plånboken

Finns det då någon risk med att äta glutenfri kost om man inte har celiaki eller IBS?

– Nej, det är riskfritt. Se bara till att du får i dig tillräckligt med fibrer ändå. Frön och linser är bra, liksom ärtor, kål, rotfrukter och många andra grönsaker. Sedan är ju glutenfri kost ofta lite dyrare, eftersom den produceras i mindre kvantiteter, så möjligtvis är det en risk för plånboken, avslutar Christina Karlsson.