Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Baka med mindre mängd socker, men med mer fibrer som hjälper till att balansera de snabba kolhydraterna. Här är några härliga kakor och muffins ur boken ”Hjälpredan för typ 1-diabetes”. Så klart passar recepten alla som vill fika lite nyttigare.

Text Lina Wallentinsson Recept och styling Liselotte Forslin
OBS: Även bakverk där ingredienserna var för sig kan tänkas vara nyttigare än i vanliga bakverk, innehåller ändå dessa recept mycket kcal. Det betyder att de bör ätas sällan och i begränsad mängd.

  • Banankaka utan tillsatt socker

    Banankaka utan tillsatt socker

    En god och saftig kaka som är perfekt när du har bananer över. Det är frukten som ger sötman i kakan.
    Kakan innehåller 25 g kolhydrater/100 g eller 336 kcal/100 g,


    Banankaka utan tillsatt socker

  • Chokladkaka med bönor

    Chokladkaka med bönor

    Bönor i kakan ger en härlig konsistens men smakar inte bönor.
    Kakan innehåller 33 g kolhydrater/100 g eller 363 kcal/100 g.

    Chokladkaka med bönor

  • Smulpaj med äpple

    Smulpaj med äpple

    Gott och enkelt att sno ihop när det är äppelsäsong. Testa att göra smultäcket till olika frukt- och bärpajer. Exempelvis med jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär, rabarber med mera.
    Kakan innehåller 23 g kolhydrater/100 g eller 207 kcal/100g.

    Smulpaj med äpple

  • Blåbärsmuffins med mindre socker

    Blåbärsmuffins med mindre socker

    Goda och lättbakade muffins till fikat eller barnkalaset.
    Muffinsen innehåller 29 g kolhydrater/100 g eller 238 kcal/100 g eller cirka
 23 g kolhydrater/styck.

    Blåbärsmuffins med mindre socker

  • Glutenfria solrosmuffins

    Glutenfria solrosmuffins

    Gott och bra glutenfritt alternativ till vanliga muffins.
    Muffinsen 25 g kolhydrater/100 g eller 215 kcal/100 g eller cirka 14 g kolhydrater/st.

    Glutenfria solrosmuffins

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer