Svenska Fotbollförbundet

Fotbollsskolan

Om vi satsar på den yngre generationen finns mycket att vinna. Inte bara matcher och mästerskap, utan framför allt i form av hälsa, samhörighet och välmående. Det tror vi på ICA. Därför sponsrar vi Svenska Fotbollförbundet som varje sommar anordnar Fotbollsskolan så att barn runtom i landet upptäcker och uppskattar fotbollen.

Om Fotbollsskolan

ICA är stolt sponsor till Fotbollsskolan – Sveriges största fotbollsskola som startades av Svenska Fotbollförbundet med syfte att fler ska upptäcka glädjen i fotboll. Fotbollsskolan är ett dagläger för barn där de får möjlighet att spela boll i fem dagar. Fotbollsskolan arrangeras runt om i hela landet och engagerar årligen runt 55 000 barn, spelare och ledare samt cirka 600 föreningar.

Viktigt att äta rätt

Ett dagläger fem dagar i rad är ansträngande för barnen och under veckan gäller det att äta rätt för att orka med tempot hela vägen. Här kommer några enkla råd för vad som är bra att tänka på under veckan.

Bra saker att tänka på

  • Det kan hända att man får en energidipp mellan måltiderna. Då är det bra att packa med en extra frukt, ett paket russin, grönsaksstavar eller en bar.
  • Gör egen vätskeersättning för varma dagar. Koka upp 1 liter vatten, 1/2 tsk salt (ej örtsalt) och 6 tsk socker eller druvsocker, låt svalna. Smaksätt gärna med citron, färska hallon eller annat som barnet gillar.
  • Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med vatten. Då är ett bra tips att smaksätta vattnet med gurka, vattenmelon, apelsinskivor eller ett par frysta jordgubbar.
  • Samordna matsäck med andra föräldrar och laga mat varsin dag istället för fem dagar.

Frukost

Börja med en bra frukost. Det gäller att fylla på med energi så att det räcker till att spela boll hela förmiddagen. Gröt, smoothie, yoghurt med müsli och en smörgås med pålägg gör att kroppen känns pigg och stark. Komplettera gärna med ett litet glas juice eller en frukt. Här hittar du massor av nyttiga frukostrecept.

Lunch

På de flesta Fotbollsskolor blir barnen serverade lunch. Om barnen deltar där lunch inte serveras får du här några enkla inspirationstips. Till exempel pasta med kyckling och grönsaker eller rissallad med majs, rökt kalkon och morötter. Tänk på att barnen ska tycka om maten och att den ska innehålla något av pasta, ris, bröd och gärna fågel eller fisk samt grönsaker.

Middag

Efter en heldag på planen är man ganska hungrig. ICAs Matkasse kan vara ett alternativ den här veckan. Fem bra recept som går fort att laga. Här kan du läsa mer om och beställa ICAs Matkasse.