Hoppa till sidans innehåll

"Ida är en ljuvlig tjej som är så söt att man bara ler när man ser henne!". Mysan, Frida och Cindy beskrivs på liknande sätt, men det handlar inte om vanliga kontaktannonser. "Tjejerna" är några av 50-talet kossor man kan bli fadder till på Nygården i Hjo. Ett av flera initiativ nu för att stärka de svenska mjölkbönderna.

Text: Tony Wallin Foto: Patrik Svedberg

Solen skiner och höstens skörd är just bärgad. Anders Wildinghoff på Nygården, vid Vätterns västra strand kan pusta ut en aning. Skörden blev bättre än väntat. Men det hänger tunga moln över Sveriges mjölkbönder. 

– Vi är dock glada för alla initiativ som tas nu. Och att bönderna inte bara uppmärksammas för att de söker fruar, säger Anders med ett leende. 

Kreativa initiativ krävs

Mjölkkrisen är inte den första, och antalet gårdar som tvingats lägga ner på senare år är oroväckande stort. Därför efterfrågas långsiktiga lösningar.

– Vårt initiativ med att få in pengar via kofadderskap är i första hand för att knyta vanliga konsumenter närmare lantbruket.

För även om det är ett välbehövligt tillskott så är det inte avgörande för en verksamhet som omsätter 6 miljoner per år. Trots de tunga molnen är Anders fylld av framtidstro. Han är en ung bonde med många spännande idéer.

– Jag vet att många bondekollegor drar på smilbanden åt initiativet  skrattar lika mycket med som åt kofadderinitiativet. Men Anders tror det behövs att man tänker lite utanför gödselstacken...

ICA stoppar försäljning av barnkläder från Ronald A/S pga kvalitetsbrist som kan orsaka kvävning. Läs mer