Idrottssponsring

Vi tror på framtida mästare

Om vi satsar på den yngre generationen finns det mycket att vinna. Inte bara kommande matcher och mästerskap, utan framför allt i form av hälsa, samhörighet och välmående. Det tror vi på ICA - och därför sponsrar vi Svenska Fotbollsförbundet som varje sommar anordnar Fotbollsskolan så att barn runtom i landet upptäcker glädjen med fotboll.

Om Fotbollsskolan

ICA är stolt sponsor till Fotbollsskolan - Sveriges största fotbollsskola som startades av Svenska Fotbollsförbundet med syfta att fler ska upptäcka glädjen med fotboll. Fotbollsskolan är ett dagläger för barn och arrangeras runt om i hela landet. Barnen får möjlighet att spela boll i fem dagar och engagerar årligen runt 55 000 barn, spelare och ledare samt cirka 600 föreningar.

Viktigt att äta rätt

Ett dagläger fem dagar i rad är ansträngande för barnen och den här veckan gäller det att äta rätt för att orka hänga med i tempot hela vägen. Här kommer några enkla råd för vad som är bra att tänka på under veckan.
Ladda ner vår PDF med tips till föräldrar.

 

Bra saker att tänka på

• Om en energi-dipp infinner sig mellan måltiderna är det bra att packa med en extra frukt, ett paket russin, grönsaksstavar eller en bar

• Gör en egen vätskeersättning för varma dagar. Koka upp 1 liter vatten, 1/2 tsk salt (ej örtsalt) och 6 tsk socker eller druvsocker, låt svalna. Smaksätt gärna med citron, färska hallon eller annat som barnet gillar.

• Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med vatten. Då är ett bra tips att smaksätta vattnet med gurk-, vattenmelon-, apelsinskivor eller ett par frysta jordgubbar.

• Samordna matsäck med andra föräldrar och laga mat varsin dag istället för 5.

 

Frukost

Börja med en bra frukost. Det gäller att fylla på energin så att det räcker att spela boll hela förmiddagen. Gröt, smoothie, yoghurt med müsli och en smörgås med pålägg gör att kroppen känns pigg och stark. Komplettera gärna med ett litet glas juice eller en frukt. Inspirande frukostrecept hittar du här.

Lunch

På de flesta Fotbollsskolor blir barnen serverade lunch. Om barnen deltar där lunch inte serveras får du här några enkla inspirationstips. Till exempel pasta med kyckling och grönsaker eller rissallad med majs, rökt kalkon och morötter. Tänk på att barnen ska tycka om maten och att den ska innehålla något av pasta, ris, bröd och gärna fågel eller fisk samt grönsaker.

Middag

Efter en hel dag på planen är man ganska hungrig. ICAs Matkasse kan vara ett alternativ den här veckan. Fem bra recept som går fort att laga. Här kan du läsa mer om och beställa ICA Matkassen

Vill du inte beställa Matkassen har vi här valt ut 5 andra förslag på goda, snabba och enkla middagar som du lagar till på ca 30 minuter. Handla hem allt på en gång så har du en middagsplan för hela veckan. Om du använder vår inköpslista får du med alla ingredienser på listan i ett svep:

5 snabba recept:

Smörstekt torsk serveras här med den klassiska äggsåsen. Äggsås gör du enkelt med mjölk, vetemjöl och självklart kokta ägg. Smaksätt sedan såsen med färsk klippt persilja och citronskal. Servera fisken och såsen med krispig broccoli och nykokt potatis.

Smörstekt torsk

 

 

En storfavorit hos både vuxna och barn. Denna variant är dessutom löjligt lättlagad – perfekt när du vill att det ska gå snabbt!

Snabb chili con carne

 

 

 

Grön pesto kan göra underverk när man har ont om tid i köket. Tillsammans med gyllenstekt halloumi, saftiga små körsbärstomater och majs är denna pastarätt klar på nolltid. 

Pasta pesto med majs och halloumi

 

 

 

Ett smakfullt och snabblagat recept med inspiration från det asiatiska köket. 

 

Pita med kinesisk köttfärs

 

 

 

Laxtaco blir inte lättare att tillaga än så här. Köp färdig tacolax som du värmer enligt anvisningarna på förpackningen. Rör ihop en fräsch tomatsalsa med rikligt med koriander.

Laxtaco - Tex Mex Style

 

 

 

Lycka till! Vi på ICA hoppas att veckan blir en härligt inspirerande tid både för dig som förälder och för barnen.