Villkor för ICAs Hjälprobot
Dessa användarvillkor gäller mellan dig som användare och ICA Sverige AB (organisationsnummer 556021-0261). Genom att använda Hjälproboten på ica.se godkänner du villkoren och ansvarar för att följa dem.
Om Hjälproboten och dess användning
Hjälproboten är en automatiserad chatbot som använder artificiell intelligens (AI) för att hjälpa dig att hitta information på ica.se, främst från våra informationssidor och kundservicesidor. När du använder Hjälproboten interagerar du med ett AI-system.
I vissa fall kan Hjälproboten hänvisa dig vidare till vår kundservice för manuell hjälp eller till ett förprogrammerat frågeflöde för enklare ärenden. Då interagerar du inte längre med AI.
Viktigt att veta:
- Ingen produktspecifik eller medicinsk rådgivning: Hjälproboten är inte avsedd att ge produktspecifik information, eller någon form av medicinsk rådgivning.
- Kontakta oss vid specifika frågor: Om du har frågor om specifika produkter, innehåll i livsmedel, allergier eller liknande, vänligen kontrollera alltid produktspecifik information på ica.se, på produkten eller kontakta vår kundservice.
- Kontrollera alltid informationen: Vi strävar efter att ge korrekt information, men Hjälproboten kan ibland ha fel eller utelämna viss information. Kontrollera alltid källor om de hänvisas i svaret. Du ansvarar för att kontrollera informationen från Hjälproboten mot det som finns på ica.se och, i tillämpliga fall, på produktens förpackning. Vid osäkerhet, kontakta alltid vår kundservice.
Behandling av personuppgifter
Vänligen lämna inte personuppgifter till Hjälproboten. Vi uppmanar dig att, i möjligaste mån, undvika att ange personuppgifter när du använder Hjälproboten, särskilt känsliga uppgifter som information om din hälsa, sjukdomar eller ditt personnummer.
Om personuppgifter ändå behandlas genom Hjälproboten är det viktigt för oss att du känner dig trygg med hur dina uppgifter hanteras. Dina personuppgifter kan till exempel komma att behandlas för att genomföra en reklamation eller hantera andra enklare ärenden, Vi kan också, efter att ha anonymiserat eller pseudonymiserat uppgifterna, använda dem för att utvärdera och förbättra Hjälprobotens funktionalitet. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.
Otillåten användning
Använd Hjälproboten ansvarsfullt:
- Bryt inte mot lagar eller kränk inte andras rättigheter, inklusive immateriella rättigheter. Detta inkluderar att inte ange eller hänvisa till annans varumärke, företagsnamn eller liknande rättigheter i dina frågor till Hjälproboten.
- Ställ inte frågor eller generera innehåll som är diskriminerande, rasistiskt, vålds- eller terrorrelaterat.
- Dela inte skyddad eller stötande information, som upphovsrättsskyddat material, eller material som är olämpligt, stötande eller oetiskt.
- Använd inte Hjälproboten för medicinska ändamål, inklusive för att få professionell medicinsk rådgivning, diagnostik eller behandling.
- Försök inte få obehörig åtkomst till eller störa tjänster, enheter, data, konton eller nätverk, inklusive genom att försöka kringgå eller avbryta begränsningar i så kallade metapromptar.
- Använd inte Hjälproboten för att skicka skräppost eller sprida skadlig programvara.
- Skada inte Hjälproboten eller försämra andras användning av den.
- Använd inte Hjälproboten i situationer där felaktigheter kan leda till allvarlig skada, inklusive dödsfall, allvarlig kroppsskada eller allvarlig fysisk skada eller miljöskada.
- Uppmuntra inte andra att bryta mot dessa villkor.
Observera: Hjälproboten bygger på Microsoft Azure OpenAI. Det innebär att användningen måste följa Microsofts villkor, inklusive Microsoft Product Terms och Microsofts Code of Conduct.
Hantering av reklamationer och andra meddelanden i Hjälproboten
För att säkerställa korrekt hantering av reklamationer har vi särskilda processer. Du kan reklamera via Hjälprobotens särskilda reklamationsfunktion. Detta är det enda sättet att göra en reklamation genom Hjälproboten.
Om funktionen inte startar uppmanar vi dig att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
Detta gäller även för andra meddelanden som kräver manuell hantering innan du kan få återkoppling på ditt ärende.
Avstängning
ICA förbehåller sig rätten att stänga av eller neka dig tillgång till Hjälproboten vid misstanke om eller vid överträdelse av dessa villkor.
Immateriella rättigheter
Alla immateriella rättigheter till innehållet på ica.se och den underliggande teknologin i Hjälproboten tillhör ICA Sverige AB eller dess licensgivare. Eventuella immateriella rättigheter som kan uppstå genom din användning av Hjälproboten tillfaller ICA.
Du har rätt att använda information som genereras genom din användning av Hjälproboten för ditt personliga bruk, men får inte kopiera, reproducera, distribuera, modifiera, återpublicera eller kommersiellt utnyttja sådan information.
Ansvarsbegränsning
Användning av Hjälproboten sker på egen risk och den tillhandahålls i befintligt skick. I den utsträckning som lagen tillåter ansvarar ICA inte för skador som orsakats av Hjälproboten.
- Vi garanterar inte att informationen är fullständig, korrekt eller aktuell.
- Hjälproboten är inte avsedd att användas för professionella råd inom områden där särskild kunskap krävs, såsom inom medicin.
- Vi ansvarar inte för Hjälprobotens tillgänglighet eller för användning som sker i strid med dessa villkor.
Du ansvarar för att kontrollera informationen mot det som finns på ica.se och, i tillämpliga fall, på produktens förpackning. Vid osäkerhet, kontakta alltid vår kundservice.
Tvist och lagval
Svensk lag är tillämplig på dessa villkor. Tvister ska prövas av svensk allmän domstol.
Övriga villkor
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor. Du bör därför läsa villkoren på nytt varje gång innan du använder Hjälproboten. Senaste uppdateringen gjordes 13e november 2024.
Frågor och kontakt
Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice. Du hittar fullständiga kontaktuppgifter här.