Få barnen äta mer frukt & grönt

Skrämmande Halloweensortiment

Fira Halloween med fokus på skräck, frukt och grönt. Nu vill ICA och Generation Pep inspirera till en nyttigare Halloween för hela familjen.

Vågar du fira en nyttigare Halloween? 

Inför Halloween har vi tagit fram ett speciellt sortiment med frukt, grönsaker och rotfrukter med skräcktema. Allt för att inspirera våra barn att äta mer frukt och grönt. 

Prova våra lekfulla Halloweenprodukter:

  • Pumpa (Fågelskrämmehuvud)
  • Blå potatis (Spindelkroppar)
  • Sötpotatis (Trollnäsor)
  • Kumatotomater (Varulvsögon)
  • Orange paprika (Mini-fågelskrämmehuvud)
  • Blomkål (Zombiehjärna)
  • Vitlök (Vampyrtänder)
  • Förkokt rödbeta (Draculahjärtan)
  • Bistrosallad (Hackad monsterhjärna)
  • Satsumas samt äpplen Golden Delicious.


Viktigt med bra matvanor tidigt

Paula Frösell, dietist på ICA Sverige, berättar hur fokus på barns hälsa inspirerat till det nya Halloweensortimentet.

”Bra mat- och motionsvanor i tidig ålder är grunden för en bättre hälsa genom hela livet. Halloween, som annars är en högtid med stort fokus på godis, gav oss inspiration till ett roligt och skrämmande sortiment med mer hälsoamma alternativ.”

Vi samarbetar med Generation Pep, en icke vinstdrivande organisation som skapats på initiativ av kronprinsessparet. Målet är att skapa en folkrörelse för barn och ungdomars hälsa.

Tips! Här kan du läsa mer om hur du får barnen att äta mer frukt och grönt.

Monsterträdgårdar med Halloweensortiment

Inför Halloween har vi laddat med 1 000 ton svensk pumpa, 75 ton lila morötter och 50 ton blå potatis, speciellt odlade i Sverige för vårt sortiment. 

ICA:s halloweensortiment rymmer tolv frukter, rotfrukter och grönsaker. Alla produkterna har lekfulla förpackningar som anspelar på Halloween. Så släpp loss fantasin och lekfullheten i affären och hemma i köket. 

Under vecka 42-44 förvandlar vi dessutom våra frukt- och grönt-avdelningar till ”monsterträdgårdar” där ni möter våra tolv monster. Välkomna, om ni törs!

Frukt och grönt varje dag

Bra vanor som man lär sig tidigt i livet sitter. Vi vill inspirera barn att få i sig tillräckligt med frukt och grönt. WHO rekommenderar att barn mellan 4 och tio år bör äta 400 gram frukt och grönt varje dag, medan äldre barn behöver 500 gram. 

Bästa sättet att få i sig den mängden är att portionera ut frukt och grönt under dagen. Ät frukt och grönt vid frukost, lunch och middag samt ta två mellanmål som innehåller en frukt eller en grönsak. Tänk på att variera olika frukter, grönsaker och rotfrukter.

Låt barnen hjälpa till med att handla, skölja, skala och skära frukt, grönsaker och rotfrukter.