ICAs egna varor

Frukt och Grönkulla

För att få fler barn att byta en del av påskgodiset till nyttigare alternativ har ICA tagit fram ett sortiment med frukt och grönt i lekfulla förpackningar. I det nya påsksortimentet finns bland annat avokadabra, blåkullebär och påskpraliner.

Lekfulla förpackningar ska få fler att välja frukt och grönt till påsk

Det nya sortimentet anspelar på påsken och Blåkulla och består av tio frukter, bär, rotfrukter och grönsaker. ICA har utvecklat sortimentet för att inspirera unga att äta mer frukt och grönt under en högtid som annars är förknippad med sötsaker.

– På samma sätt som vi hittar lekfulla förpackningar i godishyllan till påsk vill vi skapa inspirerande stämning i frukt- och grönsaksdisken. Vi vill bidra till en förflyttning och skapa större intresse för nyttiga alternativ för barn och unga. Vi hoppas att alla häxor och trollkarlar ska stanna på Frukt- och grönkulla på vägen till Blåkulla för att fylla på med god energi, säger Paula Frösell, dietist ICA Sverige.

Samarbete med Generation Pep

Det nya påsksortimentet är framtaget i samarbete med den ideella organisationen Generation Pep, som arbetar för att skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Barn mellan fyra och tio år behöver ungefär 400 gram frukt och grönt per dag och för barn över tio år är rekommendationen 500 gram per dag.

frukt och bebis

Exempel på produkter som ingår i ICAs påsksortiment:

  • Avokadabra – 2-pack mogen avokado
  • Mangodis – ätmogen mango
  • Nadorgottis – nadorcott (småcitrus – perfekt storlek till påskägget)
  • Blåkullebär – blåbär i ask 60 g (mindre ask lagom till påskägget)
  • Rottuggisar – gul morot i påse
  • Jordgummin – jordgubbar i ask
  • Påskpraliner – gula körsbärstomater
  • Påskbomber – gul paprika

 

Produkterna kommer att säljas under en begränsad tid runt påsk. Varje ICA-butik ägs och drivs av sin egen handlare vilket gör att sortimentet kan variera mellan olika butiker.

 

Frukt och grönt varje dag

Bra vanor som man lär sig tidigt i livet sitter. Vi vill inspirera barn att få i sig tillräckligt med frukt och grönt. WHO rekommenderar att barn mellan 4 och tio år bör äta 400 gram frukt och grönt varje dag, medan äldre barn behöver 500 gram. 

Bästa sättet att få i sig den mängden är att portionera ut frukt och grönt under dagen. Ät frukt och grönt vid frukost, lunch och middag samt ta två mellanmål som innehåller en frukt eller en grönsak. Tänk på att variera olika frukter, grönsaker och rotfrukter.

Låt barnen hjälpa till med att handla, skölja, skala och skära frukt, grönsaker och rotfrukter.