Allmänna köpvillkor företag/offentliga organisationer

1. Allmänt

Dessa Allmänna köpvillkor gäller mellan företag eller offentliga organisationer (föreningar, kommun, landsting eller stat) (”Kund”) och ICA-butiken (”Butik”) vid order/inköp online av varor genom Butikens nätbutik (”Nätbutiken”).

Genom att kryssa i avsedd ruta i Nätbutiken godkänner Kund innehållet i dessa villkor. Kund är ansvarig för att kontaktuppgifter och andra uppgifter om Kunden är riktiga och uppdaterade.

ICA Sverige AB (”ICA”) tillhandahåller tjänster till Butiken för hantering av Nätbutiken.

Kund kan handla i Nätbutiken genom att registrera sina uppgifter i Nätbutiken enligt där angivna villkor.

2. Orderbekräftelse, ändring och avbokning av order, abonnemang

2.1 Orderbekräftelse

När Butiken har mottagit Kundens order skickas en orderbekräftelse per e-post till Kunden.

2.2 Ändring och avbokning av order

Kund kan på egen hand i Nätbutiken ändra, göra tillägg samt avboka order framtill den stopptid som anges på orderbekräftelsen. Kunden behöver checka ut order när ändringar/tillägg är gjorda. I annat fall kommer Kundens ändringar inte att sparas och levereras. Om Kunden inte checkar ut sin ändrade order kommer Kundens ursprungliga order istället att levereras.

Avbokning av order kan ske framtill den stopptid som anges i Nätbutiken och på Kundens orderbekräftelse.

2.3 Abonnemang

Kund kan välja att ha ett abonnemang hos Butiken varmed Kunden får förvalda varor på de intervaller som framgår på Nätbutiken. Inför varje leverans får Kunden en orderbekräftelse per e-post med uppgifter om kommande leverans. Ändring i abonnemanget skall göras innan Butikens stopptid (se orderbekräftelse).

3. Varor

3.1 Produktinformation

Viss produktinformation kring enskild vara presenteras i Nätbutiken i anslutning till köpet av varan. För fullständig produktinformation samt tillverkningsdag och/eller bäst före-datum hänvisas till varans förpackning.

3.2 Ersättningsvara

De varor som finns exponerade i Nätbutiken vid beställningstillfället lagerhålls. Lagersaldot kan ändras från beställningstillfället till dess att ordern plockas. Om en beställd vara inte finns i lager när ordern plockas kommer, i den mån det är möjligt, en lämplig ersättningsvara istället plockas.

I samband med leverans har Kunden möjlighet att tacka nej till de ersättningsvaror som kan finnas i Kundens leverans.

3.3 Stora beställningar

Om Kund gör en större beställning av en eller flera varor rekommenderas Kunden att först ta kontakt med oss för att säkerställa att varan/-orna kan levereras i önskad kvantitet. Kontaktuppgifter hittar Kunden i Nätbutiken.

3.4 Åldersgräns för vissa varor

Vid köp av apoteksvaror, tobak, alkoholhaltiga varor samt andra varor med åldersgräns för köp kommer Butiken att kräva legitimation vid upphämtning i butik och vid hemleverans.

4. Priser

Priset för de varor som beställts är det pris som gäller när Kunden slutför ditt köp i kassan, med reservation för eventuella tryckfel eller andra felaktigheter i Nätbutikens erbjudande. Alla priser anges exklusive moms. Eventuell pant läggs till på priset när varan betalas.

Vissa varor kan säljas till ett fast pris per styck men variera något i vikt. Vikten på den levererade varan ska vara i nivå med den angivna snittvikten men kan i undantagsfall variera med +/- 15%.

4.1 Varor med viktpris

Alla varor i nätbutiken beställs per styck. För varor där priset baseras på dess vikt (”viktvara”), anges viktvarans pris per viktenhet. Exakt pris fastställs när ordern har plockats och viktvaran vägts, varvid priset korrigeras utifrån den faktiska vikten.

För att ta höjd för eventuell prisjustering orsakad av skillnaden mellan beräknad vikt och plockad vikt, reserveras ett tillägg om 10% av varukorgens sammanlagda värde.

4.2 Ersättningsvaror

Om en beställd vara är ersatt med en lämplig ersättningsvara betalar Kunden det priset som ersättningsvaran har, ej ursprunglig vara. Kunden kommer endast betala för de ersättningsvaror som Kunden tackar ja till i samband med leverans.

För att ta höjd för eventuell prisjustering orsakad av skillnaden mellan ursprunglig vara var och levererad ersättningsvara, reserveras ett tillägg om 5% av varukorgens sammanlagda värde.

4.3 Kassar

Butiken kan ta betalt för de kassar som maten packas i. Kostnaden för kassar anges i sådant fall i Nätbutiken.

4.4 Pris för upphämtning och hemleverans

Pris för upphämtning och hemleveranser anges i Nätbutiken.

5. Betalning

Betalning kan göras med kortbetalning eller med faktura. Ett eventuellt minsta betal- och orderbelopp anges i kassan i Nätbutiken.

5.1 Kortbetalning

Betalning med kort kan göras genom något av de korttyper som anges i Nätbutiken. Det går endast att betala med betalkort utfärdade inom EU. Dessa kortbetalningar hanteras av PayEx Sverige AB under varumärket Swedbank Pay.

Vid betalning med kort reserveras orderbeloppet i samband med att ordern läggs. Själva kortdebiteringen sker efter att Kundens order är levererad. Kunden är skyldig att säkerställa att det finns pengar på det kort som Kunden har valt att betala med vid tillfället för reservering och betalning. Kan angivet kort inte debiteras på leveransdagen har Butiken rätt att makulera ordern eller kräva betalning i efterhand.

Vid avbokning av Kundens order släpps det reserverade beloppet. Det kan i vissa fall dröja upp till 7 bankdagar innan beloppet är tillgängligt på Kundens konto.

5.2 Faktura

Vid betalning med faktura måste en kreditansökan ske. Detta görs i samband med kontoansökan. Den som ansöker om kreditansökan bekräftar att lämnad information och upplysningar om det företaget är riktiga och ger samtidigt Butiken rätten att göra kreditupplysning och löpande bevaka företaget och dess verksamhet.

Efter att Butiken gjort en bedömning om Kundens betalningsförmåga kan Kunden bli godkänd som kreditkund.

Vid köp mot faktura används löpande fakturering. Butiken kan ta ut en fakturaavgift. Denna avgift framgår i samband med konto- och kreditansökan. Vid sen betalning, och direkt efter förfallodagen, debiteras alltid extra administrativa avgifter samt de aktuella hanteringskostnader som uppstår vid sen betalning.

Dessa villkor gäller om inget annat har avtalats med Butiken.

6. Leverans

6.1 Leverans generellt

Butiken kan erbjuda leverans genom upphämtning i Butik och/eller genom leverans till Kunden på den av Kunden angivna adressen. De leveransmöjligheter och villkor som gäller anges i Nätbutiken.

Kundens varor anses levererade då Kunden tagit emot varorna vid leverans eller hämtat dem i Butik.

För att säkerställa att Kundens varor hämtas eller tas emot av behörig person hos Kunden har Butiken eller transportören rätt att begära den person som mottar varorna legitimerar sig och/eller visar orderbekräftelsen. Butiken/transportören har rätt att neka utlämning av varorna om sådan handling inte kan uppvisas.

6.2 Upphämtning i butik

Vid upphämtning i Butik ska detta ske inom det leveransintervall som Kunden har valt. Detaljerad information om upphämtningsplats anges i Nätbutiken.

6.3 Leverans till kund

Leverans till Kunden sker inom det valda leveransintervallet till den adress som Kunden har angett, eller till annan leveransadress som Kunden angivit när order genomfördes. Kunden ansvarar för transportörens framkomlighet till leveransadressen (i fordon och till fots).

Beroende på väglag och trafik kan tidpunkten för leverans komma att behöva justeras. Vid eventuell avvikelse från valt leveransintervall kontaktas Kunden på angivet telefonnummer.

Kunden är ansvarig för att hålla registrerad information uppdaterad (telefonnummer, e-postadress och eventuell annan obligatorisk information).

6.4 Ej mottagen eller uthämtad vara

Om upphämtning eller mottagande av varor inte kan ske inom valt tidsintervall är Kunden skyldig att ta kontakt med oss. Kontaktuppgifter finns i Nätbutiken eller på orderbekräftelsen.

Om Kunden inte kan hämta sina varor inom valt tidsintervall har Butiken rätt att debitera hela orderns värde. Butiken kan efter överenskommelse förvara ej uthämtade varor under en skälig tid, i mån av utrymme och varornas hållbarhet. Butiken har rätt att debitera Kunden för eventuella extrakostnader detta innebär till en summa av maximalt 500 kr, t ex tillkommande transportkostnader eller behov av varuutbyte.

Om Kunden inte kan ta emot en hemleverans återsänds ordern. Butiken har då rätt att debitera hela orderns värde.

7. Reklamation

7.1 Reklamation

Om det enligt bestämmelserna i Köplagen (1990:931) är fel på en vara så har Kunden rätt att reklamera den på grund av felet. Reklamation ska ske snarast efter att felet upptäcktes. Butikens ansvar är i samtliga fall begränsat till varans värde såsom det belastat Kunden samt leveransavgiften eller proportionerlig del därav.

Vid betalning med kort kommer kreditering vid fel på någon vara att ske till samma kort som uppgavs vid order. Vid betalning med faktura kommer kreditering att ske av butiken via kreditfaktura.

8. Personuppgifter

Både ICA och Butiken behandlar Kunds angivna kontaktpersoners personuppgifter i samband med köpet. Läs mer om behandlingen av personuppgifter på www.ica.se/dataskydd.

Beroende på val av betalning kan även Swedbank Pay komma att behandla kontaktpersoners personuppgifter enligt sina villkor.

9. Övrigt

9.1 Kontakt

ICAs kundtjänst når du på telefon 033-47 47 94, e-post handlaonline@ica.se eller postadress Lagercrantz plats 3, 504 31 Borås. Adress, telefonnummer och e-post till Butiken finner Du i Nätbutiken.

9.2 Force Majeure

Varken Kund eller Butik skall vara ansvarig för underlåtenhet att fullgöra sina kontraktuella åtaganden vilken föranleds av omständighet utanför deras kontroll. Till exempel krig, arbetsmarknadskonflikt, statsingripande och dylikt och som denne inte heller skäligen kunde ha förväntats haft kännedom om och vars följder part inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

9.3 Ändring av dessa villkor

Butiken har rätt att ändra dessa Allmänna kundvillkor. Vid löpande abonnemang träder sådan ändring i kraft trettio dagar efter det att de ändrade villkoren publicerats i Nätbutiken, på www.ica.se eller när Kunden informerats om ändringen via post eller e-post. Vid köp utan abonnemang uppmanas Kund att kontrollera var tid gällande villkor vid ordertillfället.

9.4 Tvist

Svensk rätt skall tillämpas på detta avtal. Tvist med anledning av köp ska i första hand försöka lösas i samförstånd mellan parterna. Eventuella tvister som inte har gått att lösa genom överenskommelse mellan parterna, ska avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Senast uppdaterat den 31 mars 2023