Frågor & svar om ICAs matkasse

Här hittar du vanliga frågor och svar om ICAs matkasse. Hör gärna av dig till oss om du saknar en fråga!

  • Om ICAs matkasse

    6 frågor
    • Vad är ICAs matkasse?

      Vi på ICA har hållit på med mat i nästan ett sekel nu. Det är vårt jobb, men det är också vårt intresse. Vi brinner för fina råvaror, goda smaker och spännande nyheter. Vi vill förenkla våra kunders vardag och inspirera till att laga bra mat, varje dag. Med ICAs matkasse får du en genomtänkt matvecka med goda och enkla recept på bra råvaror. Vi packar råvarorna åt dig, så behöver du bara hämta kassen i din butik. En del butiker erbjuder också hemleverans.

      › Sök efter ICAs matkasse på din ort

    • När får jag leveransen?

      Varje måndag hämtar du din kasse i butiken eller får den hemlevererad om din butik erbjuder hemleverans. Skulle måndagen vara en röd dag, kommer leveransen första efterföljande vardag. På din butikshemsida kan du läsa mer om vilka öppettider som gäller. Vanligtvis sker leveransuppehåll under jul/nyårshelgen samt några veckor under sommaren. Information kring detta kommuniceras i god tid på ICA.se och i veckobrevet.

    • Vad händer om leverensdagen är en röd dag?

      Skulle det vara röd dag på leverensdagen, kommer din matkasse nästföljande vardag istället

    • Vad gäller vid hämtning i butik?

      ICAs matkasse finns att hämta i butiken på måndagar under de klockslag som anges vid din beställning. Hämtar du inte ICAs matkasse innan stängning den aktuella dagen upphör din rätt att få ut den. Tänk på att ta med legitimation så att vi kan se att vi lämnar din kasse till rätt person. På din butikshemsida kan du läsa mer om hur hämtlösningen går till i butiken och vilka öppettider som gäller.

    • Vad gäller vid hemleverans?

      Leverans sker till den adress som anges på ICA.se när du tecknar ditt abonnemang. Tänk på att du är ansvarig för att hålla din information (som adress, portkod och telefonnummer) uppdaterad så att vi har möjlighet att leverera till rätt adress, och att vi kan komma fram till dörren. Tiderna för hemleverans varierar mellan butikerna, vänligen se din butikssida för mer information. Leverans sker i obruten kylkedja. Beroende på antalet andra prenumeranter i ditt område som ska få leverans, väglag och trafik kan tidpunkten du får dina kassar variera. Är ingen hemma lämnas ICAs matkasse utanför dörren, förutsatt att den är betald. När vi lämnat över ICAs matkasse går ansvaret för varorna över till dig som kund. Det betyder att butiken inte har ansvaret om kassen, eller varorna i den, skulle försvinna eller förstöras efter avlämning.

    • Kan någon annan hämta min matkasse?

      Ja, man kan lägga till under sitt abonnemang en alternativ upphämtningsperson. Denna personen kan också hämta din matkasse.

  • Rätter & menyer

    7 frågor
    • Hur lång tid tar det att laga maträtterna?

      Tillagningstiden ligger i snitt på ungefär 30 minuter. ICAs matkasse Inspiration, Gluten- och laktosfri och Vego kan ta lite längre tid, 30-40 minuter, att laga eftersom så gott som allt lagas från grunden och recepten har lite fler ingredienser och moment. ICAs matkasse Familj kan gå lite snabbare att laga då den ska vara lätt och enkel. Ibland används här smarta genvägar som till exempel smaksatt crème fraiche för att för att spara tid och förenkla tillagningen. Även vår matkasse Bistro går snabbt att laga då vi valt ut några produkter som redan är förberedda. Kanske en sås eller redan kryddad köttbit. Helt enkelt för att det ska gå ännu snabbare för dig att laga en riktigt god och hälsosam måltid

      › Se veckans recept

    • Är recepten provlagade?

      Alla recept provlagas av ICAs egna kockar och testas av minst fem olika personer.

    • Är recepten näringsberäknade?

      Ja. Alla recept är näringsberäknade utifrån de svenska näringsrekommendationerna. Utslaget på hela veckan ger måltiderna dig och din familj lagom mängd av protein, fett och kolhydrater på tallriken. Näringsberäkningarna hittar du på receptkorten och på recepten här på ICA.se

      › Se veckans recept

    • Hur många portioner räcker det till?

      I vår matkasse Bistro är recepten beräknade att räcka till två normalportioner för vuxna. Vi har även en Familjekasse (3-dagars) som är beräknad att räcka till 6 normalportioner. Övriga kassar är beräknade att räcka till 4 normalportioner. Vill du dryga ut recepten när du har en extra gäst eller om någon är extra hungrig kan du komplettera med till exempel bröd, sallad, kolhydrater och/eller proteiner.

    • Har ni tagit hänsyn till barnen i recepten?

      Ja, självklart har vi tagit hänsyn till barnen. I ICAs matkasse Familj har vi tagit extra hänsyn till barnen genom att ha enklare smaker, enklare moment och färre ingredienser. I Familjekassen hittar du dessutom Kidz day – varje vecka presenteras ett nytt, näringsberäknat recept som är särskilt enkelt att laga tillsammans med barn.

      ICAs matkasse Inspiration, Gluten- och laktosfri och Vego innehåller ibland nya, spännande smaker och passar kanske lite modigare och äldre barn.

      Vår matkasse Bistro riktar sig primärt till vuxna och innehåller en varierad tredagarsmeny för två personer eller det mindre hushållet.

      › Se veckans recept

    • Vad står nyckelhålet för på recepten?

      Nyckelhålet på recept är en guide till att äta en balanserad måltid. Energiinnehållet ska ligga mellan 400-750 kcal/portion och fettinnehållet får inte vara högre än 30 % av energivärdet. Näringsvärdena ska finnas på receptet och anges per portion

      Läs mer på Nyckelhålsrestaurang.se

    • Har ni vegetariska rätter?

      I vårt sortiment ingår numera en sk Vego (lakto-ovo-vegetarisk) 3-dagarskasse.

      För övriga kassar så följer vi tallriksmodellen i enlighet med ICAs policy att följa Livsmedelverkets rekommendationer. Ibland har vi vegetariska rätter, men framför allt tänker vi på att få in mycket grönsaker i våra recept. I vår Inspirationskasse 4-dagars ingår alltid ett vegorecept (ofta även i 3-dagarskassen).

      Över veckan ger ICAs matkasse dig en bra balans av både energi och näringsinnehåll. Förutom mycket grönsaker är vi noga med att få med fisk eller skaldjur ungefär en gång i veckan

      › Se veckans recept

  • Om råvaror

    9 frågor
    • Hur väljer ni råvaror?

      Våra krav på råvaror är höga. Vi följer säsongerna, väljer svenska varor när de är som bäst och importerade när det är bättre med hänsyn till klimat, kvalitet och prisvärdhet.

      I ICAs matkasse Inspiration, Gluten- och laktosfri och Vego finns alltid några ekologiska varor och här har vi nästan uteslutande rena, oprocessade råvaror. Till exempel fullfeta mjölkprodukter istället för lättprodukter. Detta innebär lite fetare råvaror, men vi balanserar det i recepten genom att späda med mjölk eller vatten.

      I ICAs matkasse Familj kan det förekomma lättprodukter eller halvfabrikat som smarta genvägar till att få maten snabbt på bordet.

      I ICAs matkasse Bistro har vi valt ut några väl utvalda och förberedda produkter (kanske en sås eller redan kryddad köttbit) för att förenkla- och korta ned tillagningstiden

    • Är det ekologiska råvaror i kassen?

      Andelen ekologiska varor varierar från vecka till vecka och från kasse till kasse, men i Inspiration, Gluten- och laktosfri och Vego förekommer det i regel flest ekologiska produkter.

    • Är det enbart svenskt kött i kassen?

      Det är som regel svenskt kött i våra kassar men det kan förekomma fall där vi i brist på svenska alternativ väljer utländsk kött för att skapa varierande och inspirerande recept. Exempel på sådana köttsorter är kronhjortsskav och viltskav.

    • Varför har ni fryst fisk?

      Tillgången på fryst fisk är betydligt större än på färsk fisk och det är ett bra och prisvärt alternativ. Dessutom prioriterar vi MSC-märkt fisk som nästan uteslutande finns som fryst.

      I ICAs Matkasse Bistro används fisk och skaldjursartiklar som är lagerlagda inom ICA. Vi håller oss i regel till färsk fisk.

    • Kan man lita på att fisk och skaldjur kommer från livskraftiga bestånd?

      Vi väljer främst MSC-märkt (från hållbara bestånd) fisk och skaldjur till våra kassar. Ingen fisk från WWF:s röda lista får förekomma i ICAs matkasse.

    • Varför har ni fryst viltkött?

      Färskt viltkött finns inte alltid att tillgå överallt. Däremot finns det fryst, och vi vill gärna kunna erbjuda viltkött i våra kassar ibland

    • Innehåller kassarna mycket tillsatser?

      Nej. I ICAs matkasse Inspiration, Gluten- och laktosfri och Vego ingår företrädesvis rena råvaror framför halvfabrikat och processade livsmedel. Tanken är att inspirera till att laga mat från grunden och undvika onödiga tillsatser.

      Även i ICAs matkasse Familj försöker vi ha så få tillsatser som möjligt men eftersom priset och tidsaspekten styr så kan det här förekomma lättprodukter och halvfabrikat, vi kallar det smarta genvägar.

      I ICAs matkasse Bistro har vi valt ut några väl utvalda och förberedda produkter (kanske en färdig grytbas, sås eller redan kryddad köttbit) för att förenkla och korta ned tillagningstiden.

    • Vad förväntas jag ha hemma?

      Vissa basvaror räknar vi med att du har hemma, annars har du ganska snart förråden fulla med oljor, kryddor, mjöl och halvfulla rispaket. Du behöver inte handla på dig hela basförrådet på en gång. I veckobrevet, på vår hemsida och på receptkorten informerar vi om vilka basvaror som behöver finnas hemma inför matkasseveckan.

      › Om basvaror att ha hemma

    • Jag förstår att jag ska ha kryddor hemma, men varför ris och gryn?

      Ris, bulgur och andra gryner säljs bara i stora förpackningar, och du använder drygt hälften till en middag. Om vi skickar med ett nytt paket varje gång så har du snart skafferiet fullt av halvfulla eller oöppnade ris- och bulgurpaket. Därför ingår även ris och andra gryner i basförrådet. Om receptet kräver ett speciellt sorts ris till exempel, så brukar det ingå i kassen.

      › Om basvaror att ha hemma

  • Pris & betalning

    6 frågor
    • Vad kostar kassarna?

      ICA är inte en helägd kedja, utan varje ICA-butik ägs av en ICA-handlare som är en egen företagare och ansvarar själv för priserna i sin butik. Priserna på kassarna kan därför variera från butik till butik. För prisuppgifter och eventuella rabatter, sök efter din närmsta matkassebutik på ica.se/matkasse eller gå in på butikens hemsida.

      › Sök efter ICAs matkasse på din ort

    • Måste jag ha ICAs kort?

      Du måste inte ha ett ICA-kort med betalfunktion men du måste skapa ett konto för att få matkassen och då får du automatiskt ett ICA-bonuskort hemskickat som är kostnadsfritt.

      › Sök efter ICAs matkasse på din ort

    • Får jag ICA bonus?

      Ja, om du skapat ett konto och loggat in på Mitt ICA får du automatiskt bonuspoäng. Detta gäller både vid matkasseabonnemang och engångsköp.

    • Hur betalar jag?

      Det vanligaste betalningssättet är förskottsbetalning. Då betalar du antingen med något utav ICAs betalkort eller annat bankkort t ex Visa eller Mastercard. Vissa butiker har var valt betalsätt ”Betala i butik”. Då betalar du direkt på plats i butiken när du hämtar din kasse. Observera att det är din butik som valt vilket betalningssätt du kan nyttja.

      Om du vill ändra betal/kortuppgifter så loggar du in på Mitt ICA, väljer "ICAs Matkasse" och fliken "Abonnemang". Scrolla ned på sidan för att se och ändra sättet du betalar för din matkasse.

    • När sker förskottsbetalningen?

      Vid betalning med ICA Kort / ICA Bankkort genomförs reservation av pengarna på torsdagen men ha gärna pengar på kontot redan på onsdagen för att vara säker på att reservationen går igenom. Dragningen av pengarna görs sedan på fredagen.

      Om du valt betalning med ett Visa eller Mastercard via PayEx så kommer vi att reservera pengar på torsdagen före hämtning/leverans. Om reserveringen misslyckas på torsdagen kommer ett nytt försök till reservering att göras på fredagen. Reserverat belopp dras i samband med hämtning/leverans av din ICAs matkasse på måndagen. Reservationen syns direkt på ditt konto när den görs. Beroende av vilken kortutgivare du har kan det dröja en till två bankdagar innan dragningen syns på ditt konto.

    • Prisjustering våren 2018

      Fråga: Varför höjer ni priset på era kassar?
      Svar: För att fortlöpande kunna utveckla våra tjänster och tillgodose våra kunders behov behöver vi justera priset på våra kassar. Höjda råvarupriser i kombination med allmänna kostnadsförändringar bidrar också till denna prisjustering.

      Fråga: hur informerar ni om prishöjningen till era kunder?
      Svar: Alla befintliga kunder kommer bli informerade via mejl när/om deras butik genomför en eventuell prishöjning av sina kassar.

      Fråga: Var kan jag se de nya priserna?
      Svar: Varje butik sätter själv sitt pris för kassen vilket innebär att priset kan variera från butik till butik. Alla befintliga kunder får ett mejl med information om vilka exakta priser som gäller för deras respektive butik (kika gärna i din spambox om du inte fått mejlet, så att det inte hamnat där av misstag).
      Om du är ny kund surfar du in på vår hemsida och söker på ditt postnummer samt väljer den butik du önskar få kasse ifrån, så ser du butikens aktuella priser och eventuella rabatter.

  • Om abonnemang

    10 frågor
    • Hur beställer jag ICAs matkasse?

      Gå in på ica.se/matkasse och sök på ditt postnummer. Då kommer de butiker som finns nära dig upp på listan − här kan du se vad kassarna kostar och om du har butiker på din ort som erbjuder hemleverans. Välj butik, kasse och följ instruktionerna för att gå vidare med din beställning.

    • Kan jag bestämma hur ofta jag vill ha min kasse?

      I grundabonnemanget för ICAs matkasse väljer du om du vill ha kassen varje vecka eller varannan vecka. Du kan sedan alltid anpassa dina leveranser så att du får kassen just de veckor som passar dig. Det gör du när du har tecknat ett matkasseabonnemang, logga bara in och ändra leveranser på Mitt ICA.

    • Kan jag växla mellan olika kassar?

      Ja, du kan byta fritt mellan de olika typer av matkassar vi erbjuder. Antingen kan du göra en permanent ändring i ditt abonnemang, eller justera enstaka leveranser. Logga in på Mitt ICA och justera dina kommande leveranser och/eller hela abonnemanget. Ändringen går igenom tidigast sju dagar efter du gjort den, vilket betyder att du kan få ytterligare någon matkasse av den du tidigare beställt.

      › Se ditt abonnemang under Mitt ICA

    • Kan jag byta antal dagar?

      Absolut! När du tecknar abonnemang väljer du kassetyp, 3-, 4- eller 5-dagars och om du vill ha leveranser varje eller varannan vecka. Efter detta kan du själv enkelt hantera ditt abonnemang, dvs byta kasse, 3-, 4- eller 5-dagars och/eller leveransveckor genom att logga in på Mitt ICA.

      › Justera dina leveranser på Mitt ICA

    • Kan jag göra uppehåll? Hur lång tid i förväg?

      Det är lätt att göra uppehåll i ICAs matkasse. Börja med att logga in på Mitt ICA. Gå sedan in på dina inställningar och ICAs matkasse leveransflik där du enkelt kan boka och avboka kassar genom att välja bort de veckor du inte vill ha kassen. Du måste göra avbokningen minst sju dagar i förväg

    • Kan jag välja vilken butik jag vill ha min matkasse ifrån?

      Ja, om du vet att din butik erbjuder tjänsten ICAs matkasse. Antingen kan du se vilka butiker närmast dig som erbjuder ICAs matkasse, sök på ica.se/matkasse. Eller, gå in på den specifika butikens egen webbplats (sök på ica.se/butiker) och se om de tillhandahåller ICAs matkasse. Om du har ett pågående abonnemang kan du inte byta butik, i så fall måste du avsluta det abonnemanget först och sedan beställa ett nytt hos önskad butik

    • Vad händer om jag inte hämtar min kasse?

      Vänligen kontakta din butik om du fått akuta förhinder att hämta din kasse.

    • Kan man ha två abonnemang per familj?

      ICAs matkasse tillåter ett abonnemang per person. Om ni har två olika ICA-kort med två olika ICA-konton, eller om ni är två kontohavare knutna till samma ICA Kortskonto kan en familj ha två abonnemang.

    • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

      För att säga upp ditt matkasseabonnemang så loggar du först in på Mitt ICA. Under ICAs matkasse abonnemangsflik kan du välja att avsluta ditt abonnemang. Från att du säger upp abonnemanget tar det sju dagar tills det är avslutat. Därför kan du få ytterligare en kasse innan uppsägningen gått igenom. Om du inte har möjlighet att logga in på Mitt ICA kan du kontakta ICAs kundservice på 020-83 33 33 måndag-fredag 8:00-22:00 och söndag 12:00-22:00.

      › Till Mitt ICA

    • Finns det någon bindningstid på abonnemangen?

      Om du önskar avsluta eller göra några ändringar i ditt abonnemang måste detta ske minst sju dagar innan leveransdagen för att det ska gå igenom.

  • Om engångsköp

    2 frågor
    • Vad är "engångsköp"?

      Ett engångsköp är ett komplement till våra flexibla matkasseabonnemang. Ett enkelt prova-på-köp för dig som är nyfiken på våra kassar, men inte riktigt redo att binda upp dig än

      › Så funkar engångsköp

    • Får man rabatt när man gör ett engångsköp?

      Nej. Som engångsköp ser ut idag gäller inga särskilda rabatter. Du får möjligheten att prova en kasse till butikens ordinarie pris − passar främst nyfikna som vill prova på innan de tecknar ett flexibelt matkasseabonnemang

      › Så funkar engångsköp

  • ICAs matkasse och miljö

    2 frågor
    • Är ICAs matkasse miljö- och klimatsmart?

      Våra goda och näringsriktiga veckomenyer är komponerade så att i princip alla råvaror går åt, vilket är klimatsmart i sig. Vårt mål är att inget som ingår i ICAs matkasse ska slängas

    • Är det ekologisk mat i ICAs matkasse?

      Andelen ekologiska varor varierar från vecka till vecka och från kasse till kasse, men i Inspiration, Gluten- och laktosfri och Vego förekommer det i regel flest ekologiska produkter. Andelen ekologiskt anpassas även efter säsong och pris

  • Reklamationer

    1 fråga
    • Vad gör jag om det saknas eller är fel på någon vara?

      Om något saknas eller är felaktigt så kontaktar du din ICA-butik för en reklamation. Det är viktigt att butiken får veta när något inte fungerar till 100 %, speciellt när det rör sig om de råvaror som packats ned i kassen.
      Du kan också kontakta ICAs kundservice om du har några frågor eller reklamationer.
      Öppettider: Måndag-fredag 8-22. Lördag stängt. Söndagar 12-22. Telnr: 020-83 33 33.

      › Kontaktuppgifter till kundservice