Kan man göra protein av luft, energi och vatten?

Ja, visst kan man det. Månadens skörd undersökte hur ett nytt finskt protein kan komma att revolutionera livsmedelsproduktionen. Kanske är ferming det nya farming? Den som läser får se!

Tiden för konventionell matproduktion håller på att rinna ut och växthusgasutsläppen från livsmedelsindustrin måste minska. Svaret på framtidens utmaningar för livsmedelsproduktion kan vara att tillverka mat av luft. Nej, det är inte science fiction. I Finland har forskare tagit fram ett nytt protein av luft, vatten och elektricitet. Denna nya möjlighet skulle kunna förändra jordbruksproduktion, tillverkning, skörd och distribution av mat på global nivå.

Food tech-företaget Solar Foods grundades 2017 och består av tidigare forskare från Finlands nationella forskningsinstitut VTT och Lappeenranta-Lahti tekniska universitet. Företaget tillverkar Solein, ett proteinpulver som framställs genom att mikrober odlas i en fermenteringstank med vätska. Jäsningsprocessen som gör det möjligt att använda mikrober som bas för livsmedelsproduktion kallas på engelska för ”ferming”. Pasi Vainikka, VD på Solar Foods berättar mer om deras teknik och produkt.

Protein av luft, vatten och elektricitet. Förklara hur processen går till!

– För att tillverka Solein har vi samlat in mikrober från den finländska naturen och odlar dem i en jäsningstank som är nästan identisk med de som används i bryggerier och vinodlingar. Istället för att mata på med socker, som man gör vid bryggning av öl, äter mikroberna vätebubblor, koldioxid, näringsämnen och vitaminer för att växa och föröka sig. När massan blir tjockare, avlägsnas vätska och till slut torkas vätskan till ett pulver vars sammansättning av näringsämnen liknar den för torkad soja och mikroalger.

Produktionen av Solein drivs av förnybar energi och Solar Foods tillverkar väte genom att tillsätta elektricitet till vatten och extrahera koldioxid från luften, en teknik som är utvecklad av NASA. Genom att utvinna väte på det här sättet sker en process som liknar fotosyntesen, naturens sätt att göra mat, men som är tio gånger effektivare.

Bra för växtföljd och klimat

– Vi anser att proteinproduktionen inte bör belasta vår miljö eller begränsas av världens naturresurser. Teamet ville ta fram en lösning för att omvända utsläppsfri elektricitet och koldioxid från luften till mat. För att klara det behövde vi identifiera en levande cell som kunde göra jobbet.

Vilka klimatfördelar finns det?

– Produktionen av Solein är inte beroende av jordbruk, vädret, vattenresurser eller klimatet. Produktionen kan ske i öken, Arktis eller till och med på Mars. Tanken är att vår lösning ska kunna tillhandahålla protein till hundratals miljoner människor. Eftersom processen inte involverar jordbruk, fotosyntetiska växter eller djur, menar vi att Solein är världens mest hållbara protein. Livscykelanalyser visar att koldioxidutsläppen är 100 gånger mindre för Solein än för nötkött och 10 gånger mindre än för annat växtbaserat protein.

Jordbruksverksamhet frigör enorma mängder föroreningar i luften. Kolet bildar en förening med syret och det blir växthusgasen koldioxid. För att motverka växthusgaser behövs så kallade kolsänkor som tar upp kol från atmosfären och binder det, alltså motsatsen till koldioxidutsläpp. Genom att producera Solein kan den frigjorda jordbruksmarken istället användas för beskogning och fungera som kolsänkor.

Pasi Vainikka, VD på Solar Foods berättar att tanken med deras proteinlösning är att det ska komma till nytta för hundratals miljoner människor. Foton: Solar Foods.

Hur mycket protein är det i Solein jämfört med soja?

– Det torkade pulvret innehåller upp till 65 procent protein. Sojakoncentrat är till exempel 60 procent protein, så Solein är ett likvärdigt alternativ.

Hur smakar det?

– Solein har mycket svag smak lite som vetemjöl och kan användas som protein i ett brett utbud av produkter. Vi kommer definitivt inte att sälja pulver eller piller, utan riktiga livsmedel. Vi förväntar oss inte att konsumenten ska kompromissa med pris, bekvämlighet eller smak. Till exempel kan det användas i befintliga livsmedel som bröd, pasta, färdigrätter eller växtbaserad yoghurt men också som ingrediens i växtbaserade alternativ till korv, kyckling eller fisk.

Hur nära är ni en lansering av Solein på den finska och globala marknaden?

– Vi planerar att fatta ett investeringsbeslut till en kommersiell fabrik i år. För lansering på marknaden siktar vi på 2022. Vi strävar efter att visa människor de första livsmedlen gjorda på Solein och samlar in pengar till det nu.

Text: Kaisa Nyqvist