Tillgänglighets­redogörelse

Välkommen till ICAs tillgänglighetsredogörelse. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi anpassar våra webbplatser och appar för att vara tillgängliga för alla, oavsett funktionsnedsättning. Därför är vi öppna med hur vi arbetar för att förbättra våra digitala kanaler och säkerställa en inkluderande upplevelse för alla våra kunder. Läs mer om våra insatser för tillgänglighet och hur vi ständigt strävar efter att göra våra tjänster bättre för dig.

  Tillgänglighet på ICA Sveriges e-handelstjänster

  • ICAs webbplatser och smartphoneappar är tänkta att användas för såväl  inspiration som handel av livsmedel och dagligvaror.
  • ICA Sverige AB står bakom webbplatserna och apparna. Vi strävar efter att göra våra digitala e-handelstjänster tillgängliga för så många som möjligt. Här finner du beskrivning av hur ICA uppfyller tillgänglighetskraven i lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet och hur du kan lämna feedback till oss.
  • För att säkerställa att ICA uppfyller Tillgänglighetslagen, genomför vi omfattande ändringar i alla digitala delar som kan leda till ett köp. Detta inkluderar vår onlinehandel, delar av ICA.se, ICAs e-handelsapp och ICA ToGo.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

  • ICA utgår ifrån EN 301549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.

Hur vi testat webbplatsen

  • Vi har granskat handlaprivatkund.ica.se, ICA.se, ICAs e-handelsapp och ICA ToGo och arbetar systematiskt med att åtgärda de brister som identifierats, i de delar som omfattas av tillgänglighetslagstiftningen.
  • Vi har arbetat tillsammans med tillgänglighetsexperter och granskat tillsammans med personer med funktionsnedsättningar.

Frågor och synpunkter på webbplatsens tillgänglighet

  • Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upplever hinder i webbplatsens tillgänglighet, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Skriv till oss på följande adress: kundkontakt@ica.se

Beskrivning av tillgänglighet på ICAs webbplatser och smartphoneappar

Webbplatserna är tillgänglighetsanpassade oavsett om du besöker dem med din mobil, surfplatta eller dator. Bäst fungerar de i moderna webbläsare samt med NVDA och Voiceover som skärmläsare. Smartphoneapparna fungerar från såväl Android och iOS.

ICAs tillgänglighetsarbete fokuserar på de fyra principerna för tillgänglighet

Våra digitala kanaler ska vara:

  1. Möjliga att uppfatta
    Vår information och våra komponenter ska kunna uppfattas oavsett funktionsnedsättning. Vi har bland annat skarpare kontraster mellan färger och textalternativ till bilder för skärmläsning, uppläsning och undertexter till video.
  2. Möjliga att hantera
    Samtliga komponenter ska vara hanterbara. Därför har vi sett till att man kan navigera såväl webbsidor som appar med skrivbord och andra hjälpmedel. Vi har även förenklat inloggningen så att ingen kund ska fastna redan på det trappsteget.
  3. Begripliga
    Vår information och våra komponenter ska också vara begripliga. Vi har därför sett över att rubriker är tydliga, söktjänsterna anpassade, att felmeddelanden hjälper användare rätt, i till exempel formulär, samt att grundläggande komponenter är konsekvent placerade.
  4. Robusta
    Vårt innehåll är byggt på ett standardmässigt sätt så att det är tillgängligt för många olika användarprogram och hjälpmedel, till exempel olika skärmläsare.