Matjessilltårta

En klassisk matjessilltårta med bland annat matjessill, kvarg och gräddfil är en matig tårta för alla som älskar sill. Denna silltårta gör du på en botten av kavring och garnerar med gräslök och kan med fördel göras dagen innan. Ett måste till midsommar, men passar lika bra till jul och påsk som läckert tillbehör till fest och buffé.

Gör så här
00:15:00
00:05:00
03:00:00
Har du lagat receptet?
Näringsvärde per bit
Energi962 KJ / 230 kCal
Fett16 g
Salt1.5 g
Kolhydrater13 g
Protein9 g
Testa liknande recept
- Silltårta
- Rund med sälta, smörgåstårta
- Små glas med en sillröra i toppade med kavring och dill.
- En matjesillfilé toppad med gubbröra, brynt smör och hackad gräslök.
- Ägghalvor med matjessill, hovmästarsås och potatis
- Matjesill, gari och tunt skivade rädisor på en tallrik toppat med dill.
Kommentarer
(34)L
Linalee
Hej, går det att ta gelatin pulver istället?
ICA-köket
Hej Linalee! Det går bra, ta motsvarande mäng så går det toppen. Hälsningar Niclas
C
Claes
Hur jag än letar hittar jag ingen kvarg hos ICA med 10 % fett. Vilken produkt menar ni?
ICA-köket
Hej Claes! Arla har en på 10%, tror det ofta står Kesella kvarg på den. Hoppas du hittar! Vänliga hälsningar, Sophie
H
Helena
Jag blir lite osäker här. Ska det vara förpackningar med matjessill på 2 x 200 g? D.v.s. 250 g matjessill. Eller ska det vara 400 g matjessill?
ICA-köket
Hej Helena! Det är förpackningsstorleken vi menar så två förpackningar à 200 g. Hoppas det blev tydligare! Vänliga hälsningar, Sophie
S
Sofia
Den gör alltid succé!!
ICA-köket
Hej Sofia! Kul att höra. Vänliga hälsningar Leif
G
Gun
Vad menas med Kvarg 10%? Är det fetthalt eller proteinhalt som anges i receptet?
ICA-köket
Hej Gun! Det är fetthalten på kvargen som menas. Vänliga hälsningar Leif
H
Hanne
Om man vill göra den till ett mindre antal personer kan jag halvera rakt av i listan med ingredienser?
ICA-köket
Hej Hanne! Det fungerar att göra så, tänk på att du måste ha en ungefär hälften så liten form. Lycka till. Hälsningar Leif
B
Bo
Kan man göra den dec 23. Äta den den 25 dec
ICA-köket
Hej Bo! Tack vare att det är rå rödlök i den, så skulle jag nog inte göra den mer än en dag i förväg. Vänliga hälsningar Leif
J
Johan
Mycket god, tog dubbelt så mycket spad för att få lite mer smak :)
K
Kim
Går det att frysa tårtan, om det blir ngt kvar vill säga….😊 //Kim
ICA-köket
Hej Kim! Den kommer tyvärr inte vara toppenkul när den tinats. Men en smarrig lunch dagen efter passar den bra till;) Glad midsommar! Hälsningar Niclas
J
Josephine
Vad kan jag änvända i stället för gelatin? Äter inte malda grisen?
ICA-köket
Hej Josephine! Då kan du använda tex agar agar. Hälsningar Redaktionen
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.