Bra att ha hemma

Bra att ha hemma

Vår matkasse innehåller de flesta råvaror och produkter som du behöver för att kunna laga veckans middagar. Vissa basvaror räknar vi med att du har hemma. Annars har du ganska snart förråden fulla med torkade kryddor, oljor, mjöl och halvfulla rispaket.

Nedan följer exempel på varor som kan vara bra att ha hemma. Du behöver dock inte handla hem hela basförrådet på en gång. I veckobreven som skickas ut på torsdagar påminner vi om vilka basvaror du behöver inför kommande vecka.

Kryddor

Salt
Utbudet av olika slags salt har exploderat på senare år, men vanligt hederligt bordssalt (gärna med jod) är allt du behöver till våra recept.
Peppar (gärna svartpeppar)
Nymalen peppar ur kvarn är riktig vardagslyx, men peppar på påse eller burk går också bra. I recepten står det oftast svartpeppar, Vi föredrar svartpeppar, den som vill använder vitpeppar.
Chilipulver
Klassisk krydda till t ex chili con carne.
Curry
Karaktäristisk kryddblandning som även ger maten vacker färg.
Kajennpeppar
Små mängder räcker för att ge den rätta hettan. Kan ersättas av färsk chili, chiliflakes eller tabasco.
Paprikapulver
Ger färg och smak åt många rätter. Välj styrka själv.
Spiskummin
Tacokryddan nummer ett, även vanlig i indisk mat.
Kanel (malen)
Populär krydda i desserter, men även god till orientaliska grytor.
Kardemumma (malen)
Används i bakverk och desserter ungefär som kanel. Har du inte kardemumma går det ofta bra med kanel istället.
Kummin
Intensiv i smaken, krydda sparsamt. Passar i grytor och stuvningar men är också god i bröd.

Matfett och mejeri

Smör eller margarin
Flytande matfett går också bra.
Olivolja
Välj gärna en varmpressad olivolja till stekning och en kallpressad olivolja i t ex dressing.
Neutral olja
Välj en varmpressad olja som tål höga temperaturer, till exempel raps- eller solrosolja.
Mjölk
Ibland går det åt mindre mängder att späda såser och grytor med. I de fall det går åt stora mängder skickar vi med det.

Torkade örter

Oregano, timjan, rosmarin, basilika
Har du inte den ena hemma går det oftast att använda den andra. Pizzakrydda och franska örter är exempel på örtblandningar som också går bra att använda.

Smaksättare

Buljong eller fond
Du klarar dig långt på grönsaks-, fisk-, kött- och hönsbuljong eller grönsaks- eller kycklingfond.
Japansk soja (ljus)
Tunn soja med något söt smak. Används till wok, marinad eller sås. Kan i vissa fall ersättas med mörk kinesisk soja, ta då en mindre mängd eftersom den är mer kraftig i smaken.
Kinesisk soja (mörk)
Dryg soja med kraftig smak och hög sälta. Används till wok, marinad eller sås. Kan i vissa fall ersättas med japansk soja, ta då en större mängd eftersom den inte är fullt lika smakrik
Vitvinsvinäger
Kan ersättas av citron- eller äppelcidervinäger.
Balsamvinäger
Speciell slags vinäger med mustig smak som även ger maten fin färg.
Rödvinsvinäger
Är god till sallader och dressing men kan även vara smaksättare i såser och grytor.
Ketchup
Kan användas som smaksättare i såser. Går bra att ersätta med chilisås för lite starkare smak.
Tomatpuré
Tomatpuré på tub har i regel längre hållbarhet än den på burk.
Sambal oelek
Kan ersättas av färsk chili eller chiliflakes.
Sweet chilisås
Idag nästan lika vanligt som ketchup. Kan ersättas av sambal oelek blandat med honung, vitlök och lite vitvinsvinäger.
Lagerblad
Används till grytor, inläggningar med mera.
Senap
Dijonsenap ger en extra dimension till matlagningen, men kan ersättas av vanlig svensk eller skånsk senap.
Ättiksprit (12%)
Till snabbinläggningar och att syra grönsaker med.
Vitlöksklyftor (Färsk)
Något man antingen gillar eller inte, men inte något måste för våra recept.
Honung
Flytande honung passar bäst till matlagning. Kan ersättas av vanligt socker.
Kapris
Aromatisk smaksättare med balanserad sälta, passar bra i salta och oljiga rätter.
Grönpeppar
Peppar som skördas omogen. Frisk aromatisk smak. Passar bra till milda rätter.

Torrvaror

Strösocker
Lite socker i maten balanserar smakerna. Testa rörsocker eller muscovadosocker för en mer fyllig sötma.
Ströbröd
Om det kniper kan man mixa dagsgammalt bröd i matberedare och på så vis göra eget ströbröd.
Vetemjöl
Till redning, panering, pajer, pizza och annat bakat.
Majsstärkelse (Maizena)
Till redning av såser, grytor och soppor.
Ris/gryn
Ha alltid minst ett alternativ av ris, couscous, matvete, bulgur eller quinoa för 4 personer. Andra goda gryner att upptäcka är dinkel, kamutvete, amarantfrön och nakenhavre.
Sesamfrön
Till panering, sallader och garnering.
Hårt bröd
Servera gärna ett gott knäckebröd till maten, det ger en bra balans i måltiden.