Humansponsring

Generation Pep står upp för barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv

Vi rör på oss för lite och äter för dåligt. Hela 75 % av svenska barn får i sig mindre än det rekommenderade dagsintaget av frukt och grönt, och svenska fyraåringar sitter still nästan hälften av sin vakna tid. Det vill Generation Pep ändra på.

Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Initiativtagare är Kronprinsessparet och bakom Generation Pep står stiftelser, ideella organisationer och ledande svenska företag, däribland ICA Stiftelsen. 

Långsiktig folkhälsa är en viktig fråga för oss på ICA och vi arbetar ständigt med att motivera våra kunder till hälsosamma val. Generation Pep arbetar för att alla barn och ungdomar i Sverige ska möjligheten och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Och det vill vi såklart stödja.

Sverige – ett stillasittande land

Sverige är i dag ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Landets fyraåringar spenderar nästan hälften av sin vakna tid framför en skärm och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag.

Det är under uppväxten som framtida hälsovanor formas. Hälsosamma vanor under uppväxten kan sannolikt förhindra 80 procent av hjärtsjukdomar och stroke och vart tredje fall av cancer.