Protein

Att kolhydrater ger energi och protein bygger muskler är känt för många, särskilt de som tränar. Men är protein bara till nytta vid styrketräning eller kan det också fylla en funktion vid konditionsträning?

Protein består av aminosyror och är viktigt för immunförsvaret, cellernas uppbyggnad och hormoner. Dessutom behöver musklerna protein för att inte brytas ned, vilket är särskilt viktigt vid fysisk aktivitet. Den som äter en allsidig kost får i sig detta utan att fundera eftersom protein finns i livsmedel som kött, fisk, ost, mjölk och ägg. Veganer behöver dock kombinera olika mjölprodukter, som innehåller protein, med exempelvis baljväxter såsom kikärtor, bönor och linser, för att få proteinbehovet tillgodosett. 1 g protein ger lika många kalorier, dvs lika mycket energi, som samma mängd kolhydrater.

Proteinernas funktion för dig som tränar

Det är sant att muskler behöver en kost med tillräcklig mängd protein för att inte brytas ner, men den allra viktigaste faktorn är ändå fysisk aktivitet. Muskler kan inte enbart byggas på en proteinrik kost. Även för den som utövar uthållighetsidrott, som fotboll eller löpning, behöver protein för att den höga förbränningen inte ska leda till tappad muskelmassa.

Av den anledningen bör målet såväl före som efter träningspasset innehålla protein. Det skulle kunna vara en grov smörgås med mager ost, skinka eller ägg och ett glas mjölk eller en smoothie. Proteinerna tillsammans med kolhydraterna efter träningen gör dessutom att glykogenuppbyggnaden, dvs energilagret från kolhydrater som finns i musklerna, underlättas något.

Visste du att kvarg...

är en färskost som tillverkas av skummjölk, mjölksyrakultur, löpe och grädde? Med sin släta och krämiga konsistens och något syrliga smak passar kvarg att använda i såväl bakning som i matlagning. Den magra kvargen är proteinrik och är därför en bra ingrediens i maträtter eller smoothies för dig som tränar. Kvarg passar bra att servera med lite bär som ett gott och nyttigt mellanmål.

Fler näringsämnen: